• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99461
+
-

منتخبان مجلس یازدهم در کلاس‌های آموزشی

چهره‌هایی چون محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد و حتی منتخبانی با سابقه پارلمانی مثل عبدالرضا مصری در جلسات توجیهی مجلس حضور داشته‌اند

منتخبان مجلس یازدهم در کلاس‌های آموزشی

فرزانه آئینی _ خبرنگار

 مجلس دهم در قالب 6دوره دوروزه برای منتخبان مجلس یازدهم جلسات توجیهی و آموزشی برگزار کرد؛ جلساتی در گروه‌های 40 تا 50نفره، به میزبانی هتل بزرگ تهران.
172نفر از منتخبین مجلس یازدهم -59درصد آنان- فاقد تجربه نمایندگی مجلس هستند و قرار است از هفتم خردادماه با نشستن بر سر کرسی‌های سبزرنگ بهارستان زمام امور مجلس را در دست بگیرند.
عدم‌شناخت دقیق نمایندگان از وظایفشان در 2حوزه تقنینی، قانونگذاری و نظارتی سبب می‌شود مجلسی که بر سر کار می‌آید زمان زیادی را صرف شناخت قانون اساسی، آیین‌نامه داخلی مجلس، ‌روند کار پارلمان و حیطه وظایف و اختیارات نمایندگی کند؛ عدم‌شناختی که سبب می‌شود نمایندگان آنچنان که باید و شاید نتوانند وکالت موکلینشان را پیش ببرند و بعضا چنان پا را از حیطه وظایف‌شان فراتر می‌گذارند و وعده و وعیدهای آنچنانی می‌دهند که راهکار و چاره‌ای برای تحقق آن نخواهند یافت. ممانعت از هدردادن زمان پارلمان و ایفای وظایف منتخبان در حیطه و اختیارات نمایندگان، 2فاکتور مهمی است که باعث شد باتوجه به عدم‌شناخت عملی 172نماینده از وظایف و جایگاه نمایندگی، ریاست مجلس یازدهم به فکر برگزاری دوره‌های آموزشی برای منتخبان مجلس یازدهمی بیفتد.

دوره‌های آموزشی که شمای کوچکی از آن در قالب یک جلسه آشنایی در ساختمان قدیم مجلس در اوایل خرداد‌ماه سال94 برگزار شد، امسال با شدت و دامنه بیشتری برای منتخبان مجلس یازدهم برپا شد. نشستی به میزبانی مسئولان مجلس دهم در حوزه نظارت، اداره قوانین، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها که در دوره‌های دوروزه برگزار شد. در این سری نشست‌ها که آخرین آن سه‌شنبه هفته گذشته -دوم اردیبهشت‌ماه- برگزار شد، از منتخبان مجلس یازدهم در گروه‌های 40 تا 50نفره دعوت شد که در کارگاه‌هایی برای آشنایی با حوزه نظارت و قانونگذاری مجلس شرکت کنند. اگرچه حضور در این نشست‌ها الزامی نیست و سبب آشنایی منتخبان با هم و روند کاری نمایندگی در بهارستان می‌شود اما آنطور که یکی از منتخبان تهران به همشهری خبر داده، استقبال از این نشست‌ها خوب بوده و چهره‌هایی چون محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، عبدالرضا مصری و محمدرضا میرتاج‌الدینی هم حضور داشته‌اند. در این کلاس‌های آموزشی که به‌تعبیر منتخبان یازدهمی بیشتر به نشست‌های آموزشی می‌ماند، مسئولانی از اداره قوانین، اداره نظارت، مرکز پ‍‍ژوهش‌ها و دیوان محاسبات شرح حالی از روند فعالیت‌ها و دایره وظایف نمایندگی و اهمیت حوزه‌ها به منتخبان ارائه کرده‌اند و در برخی از حوزه‌ها کتاب‌ها و جزواتی برای آشنایی منتخبان با این امور در اختیار آنها گذاشته شده است. برگزاری چنین نشست‌های منظم و هدفمندی در تاریخ ادوار مجلس بی‌سابقه است و مجلس دهم تنها نشستی با سخنرانی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنرانی چند منتخب به قید قرعه را داشت که هیچ جنبه آموزشی در آن دیده نمی‌شد و بیشتر، منتخبان با هم آشنا شدند. محمدجواد فتحی، ‌علیرضا رحیمی و ابوالفضل سروش نمایندگان تهران در دوره مجلس دهم هستند که همچون قریب‌به‌اتفاق لیست تهران و بیشتر ترکیب مجلس دهم در حوزه کار پارلمانی و نمایندگی مجلس بی‌تجربه بودند. آنها مشترکا با تأکید بر اینکه در آغاز دوره دهم هیچ نشست آموزشی برایشان برگزار نشد و نشست منتخبان در ساختمان قدیم مجلس را نشستی برای آشنایی منتخبان با هم می‌دانند معتقدند برگزاری چنین دوره‌های آموزشی برای منتخبان بی‌سابقه بوده و در شناسایی و درک کار پارلمانی به منتخبان مجلس یازدهم کمک بسزایی می‌کند.

تجربه مجلس دهم

محمدجواد فتحی، نماینده تهران در این‌باره به همشهری گفت: در دوره مجلس دهم برای منتخبان دوره آموزشی برگزار نشد و تنها اقدامی که صورت گرفت، یک جلسه دو سه‌ساعته در محل ساختمان مجلس قدیم بود که آیت‌الله استادی آمد بحث اخلاقی کرد و بعد هم دکتر نوبخت سازمان برنامه و تعدادی از نمایندگان صحبت شعارگونه کردند. اصلا آموزش و بحث از تقنین و نظارت نبود. او با بیان اینکه در بعد آموزش قانونگذاری و نظارت بحث و آموزشی صورت نگرفت، ‌افزود: در آن نشست چند جلد کتاب اصول علم اقتصاد و اصول علم سیاست و اصول روابط بین‌الملل و حقوق اساسی به نمایندگان دادند که ربطی به آموزش و قانونگذاری نداشت و برخلاف دوره فعلی مرکز پژوهش‌ها قبل از مجلس هیچ جزوه‌ای به نمایندگان نداد. فتحی تأکید کرد: این ایراد نظام قانونگذاری ماست، من مطمئنم بیش از دوسوم نمایندگان فعلی قبل از ورود و یا منتخبین مجلس یازدهم حتی یک‌بار هم قانون اساسی را نخوانده‌اند. به همین‌خاطر همیشه گفته‌ام در معیت مجلس نمایندگان (عوام) باید مجلس متخصصان (سنا) هم باشد و الا قوانین مصوب عوامانه است که متأسفانه به‌کرات شاهد آن هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید