همصدایی و تقدمبخشی به اولویتها به جای اقدامات نمایشی
محمد علیخانی _ عضو شورای شهر تهران
در سالی که گذشت هرچند که سال دشواری بود و درگیر انواع مشکلات مانند تحریمها، گرانی و تورم و... بودیم، شورای شهر بهعنوان نماینده شهروندان تهرانی دستاوردهای قابلتوجهی داشته است که نمیتوان آنها را کتمان کرد. برای نمونه، در حوزه عمران و حملونقل شهری در یک سال اخیر اقدامات مهمی انجام شده که عبارتند از: 1- تدوین و ابلاغ برنامه عملیاتی با اولویت توسعه حملونقل همگانی، 2- ایجاد ردیف بودجه برای توسعه سیستم حملونقل مترو، 3- تصویب بودجه در متمم بودجه سال98 با اعتبار 900میلیاردتومان برای خرید اتوبوس و ردیف بودجه برای سال99 با اعتبار 500میلیارد تومان، 4-پیگیری انعقاد توافقنامه برای تامین 210واگن و تامین حداقل 3000اتوبوس جدید، 5-نظارت بر افتتاح ماهانه یک ایستگاه (در خطوط 6 و 7 مترو) و اتمام پروژههای نیمهتمام عمرانی در حوزه کاهش گرههای ترافیکی مانند زیرگذر گیشا، استاد معین، 6- بهروزرسانی مصوبات شورای اسلامی در موضوع پارک حاشیهای و پارکینگ عمومی، 7- پایش و آسیبشناسی خروجیهای طرح کاهش آلودگی هوا و اصلاح اشکالات طرح، 8- اصلاح نحوه تخصیص بودجه به شرکت خاکریزآب برای تکمیل طرح جامع آبهای سطحی و افزایش ایمنی شهر در برابر سیلابها، 9-پیگیری انعقاد تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری برای اجباریشدن استفاده از سازنده ذیصلاح در ساختوسازهای شهری و توسعه کنترل ضوابط آتشنشانی در ساختمانهای زیر 6طبقه جهت کاهش حریق، 10-پیگیری برای کاهش مشکلات تردد اقشار دارای محدودیت مانند ناشنوایان، نابینایان، معلولان جسمی و حرکتی در استفاده از حملونقل عمومی یا تردد پیاده و سواره در شهر. در سال جدید نیز چشماندازهای اصلی شورا عبارتند از: 1- بهبود کمبودهای سیستم حملونقل همگانی و تامین 630دستگاه واگن مترو و حداقل 3000دستگاه اتوبوس و افتتاح ایستگاههای جدید مورد نیاز، 2- تصویب بازنگری طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر و شروع احداث خطوط مصوب جدید مترو، 3-اجرای فرایند عارضهسنجی ترافیکی ساختمانهای بزرگمقیاس و بازنگری طرح تفصیلی برای استقرار کاربریهای دارای تقاضای سفر بالا در مجاورت خطوط حملونقل همگانی، 4-بهبود وضعیت خدمترسانی در پارکینگهای طبقاتی و تسهیل فرایند سرمایهگذاری بخش خصوصی در ساخت پارکینگهای طبقاتی و ساماندهی پارک حاشیهای. البته در روزهای کرونایی شهر حفظ حداکثری سلامت شهروندان در اولویت تصمیمات مدیریت شهری است. با توجه به تفاوت شرایط تهران بهعنوان پایتخت کشور، شورای اسلامی شهر بهعنوان نماینده شهروندان، موضوع سیاستگذاری و نظارت این کلانشهر را در زمان وقوع بحران بر عهده دارد، چون زمان پایداری کرونا در جهان مشخص نیست و تعطیلی بسیاری از مشاغل غیرممکن است. برای همین کمیسیون عمران و حملونقل شورا، اقدام به بازطراحی و تدوین راهکارهای بهتری برای بهبود وضعیت حملونقل و تردد در دوران کرونا کرده است؛ چراکه خیلی از طرحها را نمیتوان به شیوه و مدل گذشته اجرا کرد. البته این طرحها و مصوبات در قالب پیشنهادهای شورا، برای تصویب نهایی به ستاد مقابله با کرونای شهر ارسال میشود. تا امروز با توجه به حدود وظایف و اختیارات شوراها، حرکت مدیریت شهری از نگاه انسانمحور به شهر نسبتا موفق بوده است، البته از سرعت این حرکت بهعنوان نماینده شهروندان راضی نیستیم. بهعنوان یک شهروند انتظارم از مدیریت شهری همصدایی و تقدمبخشی به اولویتهای اصلی شهر مانند خطوط سیستمهای انبوهبر مترو به جای سایر اولویتها و اقدامات نمایشی و تجمیع منابع مالی در تامین منابع توسعه خطوط و ایستگاههای مترو بهعنوان محرکی بر تکمیل شبکه حملونقل عمومی است.