• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99338
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

پاسخ به سؤالات حقوقی

پریسا قنبری-حقوقدان

 شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر
دختری 29ساله هستم. از خانواده‌ام مستقل زندگی می‌کنم و قصد ازدواج دارم، اما پدرم مخالف است. چطور می‌توانم از دادگاه اجازه ازدواج بگیرم؟

قانون، نکاح دختر باکره (دختری که هنوز ازدواج نکرده است) را منوط به اخذ اذن از جانب پدر یا جد پدری (ولی قهری) دانسته است و در شرایطی که ولی قهری (پدر یا جد پدری) نسبت به این امر مخالفت کند، دختر می‌تواند مردی را که تصمیم به ازدواج با او دارد به‌طور کامل (سن، شغل، سلامت جسمی، شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده است و ...) را به دادگاه معرفی کند و از دادگاه تقاضا نماید اجازه ازدواج او را با مردی که معرفی کرده است، صادر نماید. دادگاه نیز با توجه به مصلحت دختر و بررسی دلایل مخالفت پدر یا جد پدری، چنانچه ممانعت موجه نباشد و مرد نیز دارای شرایط کافی برای ازدواج با دختر باشد، به دختر اجازه ازدواج می‌دهد و دختر می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج، عقد نکاح را جاری ساخته و آن را ثبت کند.

شرایط باطل شدن وکالت بلاعزل 
مدتی قبل برای انجام کاری به یکی از دوستانم وکالت بلاعزل دادم. چطور می‌توانم این وکالت را باطل کنم؟

در این خصوص راه‌های مختلفی وجود دارد. فوت یکی از طرفینِ وکالت و انجام موضوع وکالت توسط موکل ازجمله این راه‌هاست. همچنین ضمِ وکیل (اضافه کردن وکیلِ دیگر) راهی است که می‌توان به‌وسیله آن محدودیت‌هایی برای وکیل بلاعزل ایجاد کرد.

حق اشتغال زن و ممانعت شوهر
آیا شوهر من می‌تواند به بهانه اینکه شغل من نامناسب است، مانع از کار کردن من شود؟ 

طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی «شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.» اما نمی‌تواند خودسرانه مانع اشتغال زن شود و باید به دادگاه مراجعه و تقاضای منع اشتغال زوجه به ‌دلیل مخالفت شغل زن با مصالح خانوادگی یا حیثیت خود را مطرح کند و این موضوع را در دادگاه به اثبات برساند.

نگهداری حیوانات در آپارتمان 
یکی از همسایه‌های مجتمع مسکونی ما در خانه‌اش سگ نگهداری می‌کند و باعث نارضایتی همسایه‌ها شده است. چطور می‌توانیم از او شکایت کنیم؟

براساس تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری حیوانات در مشاعات آپارتمان‌ها مثل راه پله، پشت بام و پارکینگ ممنوع است. درخصوص نگهداری حیوانات در واحد آپارتمانی، صرفا درصورتی که اقدام همسایه، نوعی تهدید علیه سلامت ساکنین باشد یا آنکه نگهداری حیوان سبب سلب آسایش همسایه‌ها شود، امکان شکایت وجود دارد. مانند آنکه در نیمه شب صداهای نامتعارف از حیوان ایجاد شود. در این حالت اگر آپارتمان‌ دارای مدیر ساختمان است، وی می‌تواند با در دست داشتن صورتجلسه‌ای که حاوی شرح موضوع مزاحمت ناشی از نگهداری حیوان است به دادسرای محل وقوع ملک خود مراجعه نموده و خواستار رسیدگی قضایی شود. در غیراین صورت، همسایه‌ها نیز می‌توانند راسا نسبت به پیگیری شکایت خود اقدام کنند.

ارتکاب جرم با خودروی قرضی
یکی از دوستانم خودرواش را به پسر جوانی که یکی از اقوامش است قرض داده بود؛ اما این جوان با خودرو مرتکب جرم شده است. آیا دوست من هم مجازات می‌شود؟ 

در پاسخ باید گفت که صاحب ماشین درصورتی که آن اعمال جرم باشد و وحدت قصد با فرد مباشر داشته باشد و تقارن زمانی هم وجود داشته باشد، به‌عنوان معاون جرم مجازات می‌شود به‌عبارت ساده‌تر؛ صاحب ماشین باید با علم و اطلاع از اینکه آن فرد با ماشین وی می‌خواهد عمل مجرمانه انجام دهد، ماشین را در اختیار وی گذاشته باشد تا قابل مجازات به‌عنوان معاون جرم باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید