• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99292
+
-

پایان حصر خانگی کودکان اسپانیایی

بعد از 6هفته قرنطینه سخت، بالاخره کودکان اسپانیایی از دیروز اجازه یافتند روزی یک ساعت از خانه خارج شوند

رویداد
پایان حصر خانگی کودکان اسپانیایی


 دیروز کودکان اسپانیایی بعد از 6هفته رنگ آفتاب را دیدند و هوای آزاد را احساس کردند. در اسپانیا که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌های قرنطینه در اروپا برای مهار ویروس کرونا را به اجرا گذاشته است، سرانجام دولت دیروز اجازه داد که کودکان زیر 14سال از خانه خارج شوند. دلیل تصمیم دیروز دولت نزولی شدن آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا طی چند روز متوالی بود. پیش از این شهردار شهر بارسلونا در پیامی فیس‌بوکی از دولت خواسته‌بود اجازه دهد کودکان از خانه خارج شوند. اما دولت با تأکید بر اینکه کاهش محدودیت‌های قرنطینه زحمت همه هفته‌های گذشته را بر باد می‌دهد، با این درخواست مخالفت کرده‌بود.
وزیر بهداشت اسپانیا دیروز اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان بر اثر کرونا در روز یکشنبه 288نفر بوده‌است. این پایین‌ترین عدد در یک‌ماه گذشته است. روز شنبه این عدد 378نفر و روز جمعه 367نفر بوده‌است. تا‌کنون بیش از 23هزار نفر در اسپانیا بر اثر کرونا جانشان را از دست داده‌اند. شمار مبتلایان به این ویروس هم به 208هزار نفر نزدیک شده‌است. بعد از آمریکا و ایتالیا، اسپانیا در فهرست جهانی کشورهای گرفتار کرونا، از نظر شمار مرگ‌ومیر در رده سوم قرار دارد.
نخست‌وزیر اسپانیا شنبه‌شب در یک نطق تلویزیونی از کاهش محدودیت‌های قرنطینه خبر داد و گفت: اگر سیر نزولی مرگ‌ومیر و مبتلایان همینطور ادامه یابد، مردم از هفته آینده می‌توانند برای ورزش و قدم زدن از خانه خارج شوند؛ البته این قدم زدن و ورزش کردن باید انفرادی یا حداکثر دونفره باشد. او همچنین گفت که در نقاط مختلف کشور بسته به شرایط و آمار و ارقام مبتلایان، تدابیر و مقررات مختلفی به اجرا گذاشته خواهد شد. پدرو سانچز در این نطق تلویزیونی گفت: قرار نیست به‌طور ناگهانی همه بخش‌های کشور کارشان را شروع کنند، خروج از قرنطینه مرحله‌ای و تدریجی خواهد بود.
دیروز رسانه‌های اروپایی تصاویر کودکان شهر مادرید را که با ماسک از خانه خارج شده‌بودند، مخابره کردند. یکی از این کودکان که دختربچه‌ای 9ساله بود به خبرنگار رویترز گفت: دلم برای پارک و خیابان، برای هوایی که به‌صورتم بخورد، تنگ شده‌بود. فکر نمی‌کردم که روزی دلم برای مدرسه تنگ شود، اما حتی برای مدرسه هم دلتنگ شدم.
براساس قوانین دولت اسپانیا، کودکان زیر 14سال اجازه دارند یک ساعت در روز بین ساعت 9صبح تا 21شب، به همراه یک بزرگ‌تر در خیابان راه بروند. هر شهروند بزرگسال می‌تواند تا سه کودک را همراهش در خیابان داشته‌باشد. این قدم زدن نباید دورتر از یک کیلومتر از خانه و محل سکونت افراد باشد. رعایت فاصله دومتری و پوشیدن ماسک اجباری ا ست. در اسپانیا مدارس همچنان تعطیل می‌مانند.
اعمال محدودیت برای کودکان توسط دولت اسپانیا، انتقاداتی از سوی احزاب سیاسی و گروه‌های مخالف دولت را به همراه داشته‌است. حتی برخی کارشناسان در رسانه‌های اسپانیایی این اقدام دولت را سختگیری بیش از حد توصیف کرده و آن را باعث لطمه خوردن به سلامت فیزیکی و روانی کودکان دانسته‌اند. جمعیت کودکان زیر 14سال اسپانیا شش میلیون و سیصد هزار نفر است.

احتیاط انگلیس و آلمان
دیروز وزیرخارجه انگلیس خواستار احتیاط در کاهش محدودیت‌های قرنطینه در این کشور شد. دومنیک راب قرار است امروز دوشنبه، اداره موقت امور دولت را به بوریس جانسون برگرداند. جانسون بعد از چند هفته دست و پنجه نرم کردن با کرونا در بیمارستان و خانه از امروز به کارش در دولت برمی‌گردد. جانسون نیز از مخالفان کاهش محدودیت‌های قرنطینه است. او که از سوی رسانه‌ها و احزاب مخالف دولت به کم‌کاری در شروع اقدامات احتیاطی در مهار کرونا متهم است، اکنون در مقابل برخی درخواست‌ها برای کاهش تدبیر قرنطینه مقاومت می‌کند. او در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته‌است که سلامت مردم بسیار مهم‌تر از هرچیز دیگریست. وزیرخارجه انگلیس در مصاحبه دیروزش گفته‌است که فاصله‌گذاری اجتماعی پدیده‌ای‌ است که فعلا برای مدتی با مردم خواهد ماند. او همچنین خبر داد که تا چند روز دیگر، روزانه 100هزار تست کرونا در انگلیس انجام خواهد شد.
وزیرخارجه آلمان هم دیروز گفت که اولین‌گام‌های این کشور برای خروج از قرنطینه باید با بازگشت بچه‌ها به مدرسه همراه باشد. او همچنین گفت که باید از اپلیکیشن‌ها برای انجام تست و تحلیل اطلاعات، بیشتر استفاده کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید