• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99277
+
-

خبر خوش شهردار تهران در جلسه شورای شهر

پادگان 06 پارک می‌شود

حناچی: 25هکتار فضای پادگان06 به نفع شهروندان آزادسازی شده است

شورا
پادگان 06 پارک می‌شود

مجید جباری _ خبر‌نگار

پیروز حناچی دیروز با حضور در صحن شورای شهر تهران، علاوه بر ارائه لایحه دوفوریتی بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، خبر خوشی هم داشت؛ خبری که می‌تواند باعث بهبود سرانه فضای سبز محدوده شرق و شمال‌شرق پایتخت شده تا یک‌عرصه همگانی با وسعت قابل توجه برای استفاده شهروندان مهیا شود. «توافق برای در اختیار گذاشته‌شدن پادگان‌۰۶ به مجموعه شهرداری و مردم» خبری بود که شهردار تهران دیروز در آستانه روز ملی شوراها از آن رونمایی کرد؛ موضوعی که اثرات مثبتی بر شهر دارد و دست‌کم 25هکتار فضا را برای راه‌اندازی بوستان شهری و فضای سبز برای شهروندان آزاد می‌کند.
حناچی در توضیح آزادسازی پادگان‌06 گفت:«پیرو حمایت اعضای شورا و توافق قبلی، بحث این پادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین و با‌ارزش‌ترین پادگان سطح شهر تهران، فردا (امروز) در شورای‌عالی شهرسازی مطرح می‌شود. بر این اساس و طبق توافق ۷۰درصد فضای پادگان بین پاسداران و بزرگراه صیادشیرازی در اختیار شهرداری و مردم شهر تهران قرار خواهد گرفت و ۳۰درصد به نیروهای مسلح واگذار می‌شود. تعهداتی که ما برای این توافق انجام دادیم، نصف توافقات اولیه انجام شده در دوره قبل است که امیدواریم به همین شکل در شورای‌عالی شهرسازی به تصویب برسد.»

شهردار تهران که دیروز برای ارائه لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به شورای شهر رفته بود، درباره این لایحه گفت: «همکاران من در حوزه اجرا و برنامه‌ریزی به‌شدت درگیر هستند تا این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. شرایط جدید به‌گونه‌ای است که علاوه بر موضوع درمان و سلامت مردم، تأثیرات جدی دیگری بر اداره امور شهری و درآمدهای مجموعه شهرداری داشته است.»
او اظهار کرد: «با توجه به کاهش درآمدهای مدیریت شهری و افزایش برخی هزینه‌ها در پی شیوع کرونا، گزارش‌ها و پیشنهادهای خود را در قالب یک لایحه دوفوریتی به شورا ارائه کردیم. البته دو فوریت از نظر ما یعنی اقدام عاجل اما اگر به هر دلیلی، اعضای شورا تشخیص دهند که موضوع به‌صورت یک‌فوریتی بررسی شود، از نظر ما در اولویت قرار‌گرفتن موضوع اهمیت دارد تا هفته آینده این مصوبه را در دست داشته باشیم.»
حناچی در تشریح دلایل ارائه لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به شورا، به شرایط بحرانی به‌دلیل شیوع کرونا‌ویروس و کاهش درآمدهای شهرداری تهران و همه کلانشهرها در شرایط موجود اشاره و خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون با کاهش جدی درآمدها در مجموعه شهرداری تهران و سایر کلانشهرها مواجه هستیم که از چند منظر قابل بررسی است. اعمال محدودیت تردد و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و چشم‌انداز اقتصادی از سوی دیگر درآمدهای شهرداری را در اسفند‌ماه که زمان مراجعه و پرداخت بسیاری از عوارض توسط مودیان است، با کاهش مواجه کرده و براساس برآوردها با ادامه شرایط فعلی جذابیت برخی حوزه‌های دیگر برای جذب سرمایه‌های شهر ممکن است از بین برود.»

کاهش درآمدها طی 3‌ماه اول سال
شهردار تهران ادامه داد: «در 3‌ماه نخست امسال ممکن است با کاهش بیشتری هم در حوزه درآمدها مواجه شویم. بخش‌های ورزشی، فرهنگی و گردشی که در ایام نوروز اوج فعالیت آنهاست به‌طور کامل متوقف شده‌اند و در برج میلاد، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اماکن ورزشی هم تعطیل است که اینها همه مشکلات جدی را در این واحدها و مجموعه شهرداری ایجاد خواهد کرد. بخش عمده مجموعه‌های فرهنگی هم‌اکنون تعطیل هستند و در رکود سنگین قرار دارند. از سوی دیگر کاهش درآمدها از محل عوارض و مالیات‌ها با توجه به بخشودگی‌ها بر کاهش درآمدها افزوده است.» به گفته حناچی، براساس اصلاحیه هیأت وزیران حقوق پایه کارکنان شهرداری که حداقل حقوق کار هم هست تا حدود ۳۰درصد افزایش یافته و به این ترتیب هزینه‌ها را هم افزایش داده است. او اضافه کرد: «از سوی دیگر مشکلات جدی که برای اقشار مختلف شهروندان به‌وجود آمده است و مدیریت شهری در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود موضوع کمک مومنانه را مورد توجه قرار داده که این ‌کار نیازمند منابع مالی است، بنابراین با توجه به مواردی که عنوان شد، با هدف برون‌رفت از بحران و کمک به رونق کسب‌و‌کار در شهر در سال جهش تولید به‌ویژه برای صنعت فراگیر ساخت‌وساز در تهران، برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا‌ویروس این لایحه تقدیم شورا شد.»
حناچی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تصویب این لایحه جهش ویژه اقتصاد کرونایی را در شهرداری شاهد باشیم.
در ادامه محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این لایحه مواد زیادی دارد و باید به دقت بررسی شود، درخواست بررسی آن به‌صورت یک‌فوریت را ارائه داد که این پیشنهاد با رأی اکثریت اعضا‌ به تصویب رسید و مقرر شد در جلسه آینده شورا (یکشنبه هفته آینده)درباره آن تصمیم‌گیری شود.

تسهیلات شهرداری به نیروهایی که به کرونا مبتلا شده‌‌اند
 در ادامه جلسه، اعضای شورای شهر یک فوریت طرحی را تصویب کردند که به موجب آن به کارگرانی که در شهرداری تهران حین انجام وظایف محوله به کرونا مبتلا شده‌اند، تسهیلاتی ارائه خواهد شد.
در جریان بررسی این طرح شورا، احمد مسجد‌جامعی به‌عنوان طراح این پیشنهاد گفت: «این طرح برای جبران خدمات افرادی است که در خط مقدم کرونا قرار دارند. درخصوص خدمات جامعه پزشکی تبلیغات زیادی شد، اما به‌نظر می‌رسد درخصوص حوزه فعالیت‌های شهری کم‌لطفی شده و نقش بی‌بدیل برخی ‌کارگران همچون پاکبانان نادیده گرفته شده است. درست است که این افراد پاداش معنوی اقدامات خود را دریافت می‌کنند، اما باید یک پاداش مالی هم برای کارکنانی که در این شرایط دشوار در خط مقدم قرار دارند، درنظر گرفته شود.» پس از سخنان مسجد‌جامعی، در نهایت، یک فوریت طرح اعطای تسهیلات به کارگران شهرداری تهران که حین انجام وظایف محوله به بیماری کرونا مبتلا شدند، با رأی قاطع شورا همراه شد.

مجوز شورا به شهرداری برای صدور برات کارت
بررسی لایحه شهرداری درباره مجوز صدور برات کارت تا سقف ۲۰‌هزار میلیارد ریال به‌منظور تأمین منابع مورد نیاز شهرداری تهران سومین دستور کار جلسه دیروز شورای شهر‌ بود. در جریان بررسی این دستور کار محسن هاشمی رفسنجانی جای خود را به سیدابراهیم امینی داد و به این ترتیب، امینی عهده‌‌دار ریاست جلسه شد. اما بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در تشریح فوریت این لایحه سخن گفت و در نهایت این لایحه به رأی گذاشته شد که اعضای شورا با 15رأی آن را تصویب کردند. بررسی چند پلاک ثبتی آخرین دستور کار پارلمان شهری پایتخت در نشست علنی دیروز بود.

   انتظار 21ساله برای تفویض اختیارات قانونی شوراها

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران ابتدای جلسه شورا، با اشاره به اینکه در آستانه روز شوراها قرار داریم، این روز را به خانواده بیش از 110هزار نفری اعضای شوراهای شهر و روستا تبریک گفت و اظهار کرد: «16‌ماه از دوره پنجم شوراها که سومین سال آن را سپری می‌کنیم، باقی مانده است. این دوره با اعتماد بی‌سابقه شهروندان آغاز شد و نمایندگی بیش از 3برابر آرای شهروندان نسبت به دوره‌های قبل را برعهده داشت، اما شرایط کلی اقتصادی کشور در کنار مشکلاتی در عملکرد مدیریت شهری، موجب شد تا انتظارات و مطالبات بحق شهروندان به‌‌طور کامل محقق نشود. البته عملکرد مجموعه مدیریت شهری قابل نقد است که از همه کارشناسان و اصحاب رسانه دعوت می‌کنم که با انتقادات و پیشنهادهای ارزشمند و سازنده خود در جهت تقویت عملکرد مدیریت شهری ما را یاری کنند.» او ادامه داد: «انتظار نهاد شورا با پشتوانه یک فصل و 7اصل در قانون اساسی، به‌عنوان مردمی‌ترین نهاد جمهوری اسلامی از سایر قوا و ارکان نظام این است که با تفویض اختیارات قانونی شورا، بار هزینه‌ها و مسئولیت تصدی‌گری دولت را کاهش دهد. امروز پس از 21سال از تشکیل شوراها شاهد هستیم که دوسوم وظایف و اختیارات شورا به مدیریت شهری تفویض نشده و همین موضوع، یکی از دلایل کندی، پرهزینه و کم‌بازدهی دولت‌ها و ایجاد نارضایتی عمومی است.»رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برخی دستاوردهای این دوره شورا خاطرنشان کرد: «راهبرد مدیریت شهری در سال پیش‌رو  درجهت تحقق شعار جهش تولید است که به افزایش بهره‌وری در عملکرد، کاهش ناکارآمدی و اتلاف منابع منجر می‌شود و بر اصلاح بنیادین ساختار مدیریتی و تامین مالی شهرداری تأکید دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید