• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99269
+
-

در حاشیه سیاست

  نامه اردشیر زاهدی به ترامپ
نامه آخرین سفیر شاه در آمریکا، روز جمعه در ستون آگهی‌ها در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد. اردشیر زاهدی که عناوینی چون وزیر خارجه دولت پهلوی را نیز یدک می‌کشد، مطلبش را با عنوان «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه» آغاز و توصیه کرده آمریکا به ایران حمله نظامی نداشته باشد. این نخستین بار نیست که فرزند تیمسار زاهدی، نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی، از سیاست خارجی ایران حمایت می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، این نامه که 6روز بعد از نوشته‌شدن منتشرشده، حضور ایران در سوریه را به دعوت دولت این کشور دانسته و همزمان از عربستان (متحد بسیار نزدیک آمریکا) به‌دلیل بمباران یک مراسم عروسی در یمن انتقاد کرده است. آخرین سفیر ایران در آمریکا، در این یادداشت حمله به عراق را یادآوری کرده و پرسیده: آیا مغزهای وزارت خارجه و سیا از دود شدن ۷ هزار میلیارد دلار بی‌خبرند؟

  شعارهای احمدی‌نژادی‌ها در مجلس
علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد که به مجلس یازدهم راه یافته، با دفاع از عملکرد دولت دهم گفته افرادی در مجلس هستند که همچنان همان شعارهای دولت احمدی‌نژاد را دنبال می‌کنند. به گزارش تسنیم، وی می‌گوید: دوستانی ولایت‌مدار و ولایت‌پذیر و مردمی بودند، برخی جوانی‌شان را گذاشتند و کارهای خوبی برای مردم انجام دادند، مردم دوست دارند دولتمردان در بین‌شان باشند و ساختار مدیریتی شکسته شود، قدرت در انحصار قشرخاصی نباشد، مسئولان پاکدست باشند، مسکن‌شان‌ حل شود، هدفمندکردن یارانه‌ها را صدقه نداند، ارائه یارانه را عذاب الیم نداند. مردم دوست دارند که سفرها و مصوبات ادامه یابد و تمرکززدایی صورت گیرد و کسانی که مسئول می‌شوند، خودشان را نوکر مردم بدانند. او گفته است: این واقعیت غیرقابل انکاری است که دوستانی که در مجلس یازدهم آمدند با این دیدگاه‌ها موافق هستند، از هر کدام از نمایندگان مردم بپرسید، بگویید، استکبارستیزی، قبول نکردن ژن‌های برتر، از بین بردن امضاهای طلایی، عدالت، مردم را ولی نعمت دانستن، به مردم از بالا نگاه نکردن، با مردم رو راست بودن، با مردم صادق بودن، با مردم شفاف بودن، اعلام کردن اموال قبل و بعد از مسئولیت به مردم، اینها دغدغه همه نمایندگان و منتخبان است.

  آمریکا رسانه‌های ایران را برنمی‌تابد
وزارت امور خارجه تصمیم اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در ایجاد محدودیت برای رسانه‌های ایرانی را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حساب توییتری خود در این زمینه نوشت: جمهوری اسلامی ایران قویا تصمیم خزانه داری آمریکا در مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی رسانه‌های ایرانی را که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی بیان است، محکوم می‌کند. اقدام این رژیم در ساکت کردن جریان رسانه‌ای بدیل، آمریکا را به نقض‌کننده اصلی نظم قانون محور بین‌الملل تقلیل داده است.

  بررسی دوباره مدرک تحصیلی یک منتخب مجلس
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، از ارسال گزارش‌هایی درباره وضعیت مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم به این شورا خبر داد و گفت: گزارش‌هایی در این زمینه به‌دست ما رسیده و ما در حال بررسی این گزارش‌ها هستیم. وی افزود: درباره صحت این گزارش‌ها درباره مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم، از وزارت علوم استعلام کردیم و به محض اینکه نظر کارشناسی وزارت علوم را داشته باشیم، نسبت به ایشان (کمالخانی) در جلسات شورای نگهبان موضوع را مطرح می‌کنیم و نظر خودمان را اعلام خواهیم کرد. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم درخواست جلسه حضوری با اعضای شورای نگهبان درباره اخباری پیرامون مدرک تحصیلی‌اش مطرح نکرده است. براساس گزارش‌هایی که آمده، موضوع مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش را بررسی می‌کنیم و به محض اینکه به نتیجه روشنی برسیم، اعلام می‌کنیم. روز شنبه، ۶ اردیبهشت ۹۹ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم شورای اسلامی منتشر شد.

  سیل و روایت حضور سردار سلیمانی در سوسنگرد
سرهنگ محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور در گفت‌وگو با فارس روایتی از حضور سردار قاسم سلیمانی در سوسنگرد در زمان وقوع سیل مطرح کرده و گفته است: خودروهایی به محله‌ها اعزام شده بود. با بلندگو از مردم محله‌ها خواسته می‌شد که هر چه زودتر شهر را تخلیه کنند. هشدار می‌دادند که سیل بی‌رحم است و هر که بماند جانش پای خودش. حدود ساعت ۱۱ شب بود که جلسه گذاشتیم. به ما خبر دادند که «سردار حاج قاسم سلیمانی» در منطقه حضور پیدا کرده است. همان موقع بود که ایشان بی‌خبر به جلسه آمد. کیفیت و احوالات و تصمیم‌گیری‌های ایشان طوری بود که خیلی از میدان جنگ دیده‌ها او را نفس مقاومت می‌دانستند. یعنی همه رفتارهای او در مسیر مقاومت شکل گرفته بود. خیلی زود و صریح مخالف تخلیه شهر شد. گفت این مردم بروند چه‌کسی در شهر بماند؟ اصلا چرا باید بروند؟ در ۸ سالی که اینجا بمباران و محاصره و اشغال شد همین مردم ماندند و مقاومت کردند و این شهر‌ها را پس گرفتند. حالا به‌خاطر یک سیل ناقابل بروند؟سکوت شد. شاید باورش سخت باشد اما ایشان ۱۰ دقیقه حرف زد و در این دقیقه‌ها ناگهان همه‌‌چیز متحول شد. وی می‌گوید: از فردای آن روز دیگر از هیچ بلندگویی صدای هشدار برای تخلیه شهر بلند نشد. دور تا دور مرز شهر سیل بند کشیده شد و این غائله با همین چند دقیقه از ظهور و بروز روح مقاومت آن شهید بزرگوار و فرمانده بی‌بدیل جمع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید