• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99206
+
-

نمونه‌هایی از یک موفقیت نیمه‌کاره

مروری بر چند فیلم-تئاتر در روزهای خانه‌نشینی

صحنه در قاب
نمونه‌هایی از یک موفقیت نیمه‌کاره


اواسط دهه۸۰ فیلم-تئاترها و ایده تولید و ضبط آنها توانست موجی را در تئاتر ایجاد کند اما به دلایل مختلف ازجمله اقتصادی، عدم‌حمایت، نبود تبلیغات کافی و عدم‌جذابیت برای مخاطبان که به‌تازگی تئاتر را وارد سبد فرهنگی خانواده کرده بودند باعث شد که این موج بسیار کوتاه باشد. اما در طول همین سال‌ها تولید فیلم - تئاتر کج‌دار و مریز ادامه یافت و شاید بتوان گفت هم‌اکنون حداقل مخاطب خود را دارد. در این روزها شاید همین فیلم-تئاترها بتواند ساعتی از ساعت‌های خانه‌نشینی علاقه‌مندان به تئاتر را پر کند. در این گزارش نمی‌توان به معرفی تمامی این آثار پرداخت و تنها برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.


 «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» نخستین‌بار در کشور آمریکا با بازیگران غیرایرانی اجرا شد و بعدها در تماشاخانه پالیز به اجرا رفت. هانیه توسلی، پانته‌آ پناهی‌ها و طناز طباطبایی بازیگران نمایش بودند. تأثیر جنگ، تبعیض‌های نژادی و تعصبات کورکورانه سرنوشت ناخوشایندی را برای این زنان رقم می‌زند؛ سرنوشتی که خودشان در وقوعش دخالتی نداشتند. درواقع «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» داستان 3زن در جست‌وجوی صلح و بازمانده از خاکسترهای جنگ‌های تراژیک معاصراست. مرادی بار دیگر این نمایش را در تئاتر مستقل، اجرا و حالا می‌توان این نمایش را در شبکه نمایش خانگی تماشا کرد.




 نسخه ویدئویی نمایش «سگ سکوت» به کارگردانی آروند دشت‌آرای برای علاقه‌مندان به تئاتر تجربی می‌تواند گزینه مناسبی برای تماشا در قرنطینه خانگی باشد. «سگ سکوت» به نویسندگی طلا معتضدی جزو نخستین نمایش‌های بخش خصوصی بود که سال۸۸ در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در این نمایش علاوه بر حامد بهداد و باران کوثری، بازیگران تئاتری چون پانته‌آ بهرام، داریوش فائزی و سارا ریحانی بازی کرده‌اند که در این میان بازی پانته‌آ بهرام جزو ویژگی‌های این اثر نمایشی است.‌

 «شیش و هشت» نوشته کورش نریمانی، داستان معلم عاشقی را روایت می‌کند که جیرجیر کفش‌هایش باعث بروز مشکلاتی برای رسیدن به دختر دلخواهش می‌شود. این اثر نمایشی سال۹۲ با بازی فرزین صابونی، الهام کردا، سیامک صفری، جواد پولادی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. نریمانی در این نمایشنامه با زبان طنز به شرح یک جامعه عقب‌افتاده و زندگی روزمره مردم ساده‌اندیش این جامعه می‌پردازد.

 «هملت» رضا گوران با خواب شاهزاده دانمارکی و سپس با خودکشی افلیای عاشق شروع می‌شود. صابر ابر، ستاره پسیانی، بهناز جعفری، داریوش موفق، شیرین فرشباف و آتیلا پسیانی در این اثر نمایشی به ایفای نقش پرداخته‌اند که سال۹۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. نمایش «هملت» اقتباس و در واقع بازخوانی از نمایشنامه «هملت» ویلیام شکسپیر است که محمد چرمشیر با زاویه دیدی متفاوت و نمایش کنشمندی زنان اثر همچون اوفلیا، این قصه مشهور و محبوب را به تصویر کشیده است.




 «تکه‌های سنگین سرب» با بازی پیام دهکردی و عارفه لک در چهارسوی تئاترشهر اجرا شد. یک نمایش درباره زندگی خصوصی و عاشقانه‌های شهید مصطفی چمران با دختری عرب به نام غاده جابر. شمایلی که در این نمایش از شهیدچمران پیش روی مخاطبان گذاشته شده با تصوری که عامه مردم از این شخصیت دارند، متفاوت است؛ علاقه‌مندان می‌توانند این نمایش را در خانه هم تماشا کنند.

 «کسوف» راوی زندگی یک مرد افغان است که همزمان با جنگ افغانستان و آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق به ایران می‌آید و با دختری به نام ثریا ازدواج می‌کند و پس از مدتی کارت اقامت او در ایران باطل می‌شود و... حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی و ایوب آقاخانی در این نمایش بازی می‌کنند. حضور موفق حمیدرضا آذرنگ و نسیم ادبی در «کسوف» و به تصویر کشیدن چالش‌های انسانی ۲شخصیت گرفتار در درد و رنجی رهانشدنی از نقاط قوت این اثر نمایشی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید