• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99123
+
-

پاسخ تهدید با تهدید

دستور فرمانده کل سپاه برای حمله به شناورهای نظامی آمریکا درصورت ایجاد مخاطره برای شناورهای ایرانی

پاسخ تهدید با تهدید

دور جدید تنش‌ها میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج‌فارس از هفته گذشته آغاز شده است؛ هفته گذشته، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که در 27فروردین، 11 قایق تندروی سپاه در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس از فاصله بسیار نزدیک و با سرعت بالا چندین بار از مقابل دماغه و انتهای ناوها عبور کرده‌اند. نیروی دریایی آمریکا همچنین اقدام قایق‌های ایرانی را خطرناک، ناامن و آزاردهنده خوانده و مدعی شد خدمه 6 کشتی‌ آمریکایی چندین بار از طریق پیام رادیویی، بلندگو و حتی تیرهای اخطار به قایق‌های ایران هشدار دادند، اما پاسخی دریافت نکردند. پس از حدود یک ساعت نیروهای دریایی ایران به این هشدارها پاسخ داده و از ناوهای آمریکایی دور شدند.

سپاه در پاسخ به این ادعا، در اطلاعیه‌ای با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، به تکرار رفتارهای غیرحرفه‌ای نیروی دریایی تروریست آمریکا در خلیج‌فارس طی هفته‌های اخیر اشاره کرده که امنیت و آرامش این منطقه را تهدید و با مخاطرات جدیدی مواجه ساخته است. در این اطلاعیه آمده است که نیروی دریایی سپاه برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیر‌قانونی، غیرحرفه‌ای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریست‌های آمریکایی، در ۲۷ فروردین‌ماه شناورهای خود را به‌صورت گروهی شامل ۱۱ فروند قایق به منطقه اعزام کرد که با ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا مواجه شدند و به‌رغم اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک‌کننده تروریست‌های آمریکایی و بی‌توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند. تنش‌های ایران و آمریکا در خلیج‌فارس، واکنش مقامات آمریکا در بالاترین سطح را به‌دنبال داشت؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حساب توییتر خود در واکنش به هشدار اخیر نیروی دریایی سپاه به نیروهای تروریست آمریکا در خلیج‌فارس، مدعی شد: «به نیروی دریایی دستور داده‌ام به سمت همه قایق‌های مسلح ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را دارند، شلیک و آنها را نابود کنند.» ساعتی بعد، معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در توییت اخیرش تنها سعی داشته به ایرانیان هشدار دهد که کشتی‌های آمریکایی حق دفاع از خود را دارند و از دستور ترامپ ابراز بی‌اطلاعی کرد! معاون رئیس ستاد مشترک ارتش نیز مدعی شد که: بدون تردید فرماندهان اختیار نشان دادن واکنش به هرگونه اقدام خصمانه یا نیت خصمانه را دارند. در پاسخ به رجزخوانی رئیس‌جمهور آمریکا، سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز پنجشنبه 4اردیبهشت طی سخنانی در جریان بازدید از منطقه نازعات و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند. سرلشکر سلامی منشأ اتفاقات هفته گذشته را «رفتار غیرحرفه‌ای و خطرآفرین آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس» دانست که برای کشتی لجستیکی ایران مزاحمت ایجاد کرده بودند. وی گفت: در ماجرای هفته گذشته آنچه مشاهده شد، آشفتگی و بی‌انضباطی عملیاتی در واحدهای نظامی آمریکا در دریا بود که نشان می‌داد احتمالاً به‌دلیل درگیر بودن آمریکایی‌ها در مسئله بیماری کرونا در داخل، نوع فرماندهی و کنترل آنها بر واحدهای نظامی‌شان ضعیف شده است.
ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران هم در واکنش به تهدید اخیر ترامپ، با بیان اینکه آمریکا باید از منطقه خارج شود، گفت: «آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را به کار بگیرند تا آن دسته از نیروهایشان را که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نجات دهند.» شکارچی همچنین گفت که آمریکا نیروهای خود را مانند بسیجیان و نیروهای مسلح ایران که امروز به کمک مردم خود شتافته‌اند به آمریکا ببرند تا مردم‌شان را از بحران عظیمی که برای این کشور ایجاد شده نجات دهند.

واکنش‌های دیپلماتیک ایران
واکنش‌ها به تحرکات تنش‌زای آمریکایی‌ها به مقامات نظامی محدود نماند؛ محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در مورد پیام تهدیدآمیز ترامپ علیه نیروهای ایران در حساب خود در توییتر نوشت: «ارتش آمریکا تا‌کنون بیش از ۵۰۰۰ مورد ابتلا به «کووید۱۹» دارد. ترامپ باید به نیازهای آنها رسیدگی کند، نه اینکه در تهدیداتی که مایه خوشحالی تروریست‌های صدام است، دخیل شود. نیروهای آمریکایی هیچ کاری در فاصله ۷ هزار مایلی از خانه خود ندارند که ملوانان ما را در سواحل خودمان در خلیج‌فارس تحریک می‌کنند.» در همین حال، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تهدیدات نیروهای آمریکایی ازجمله حضور و اقدامات غیرقانونی و بی‌ثبات‌ساز ناوگان دریایی آن کشور در نزدیکی آب‌های شمالی خلیج‌فارس و سواحل ایران طی یادداشتی جهت انعکاس به مقامات آمریکایی به وی ابلاغ شد. به گفته موسوی، جمهوری اسلامی ایران به آقای ترامپ توصیه می‌کند در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا در منطقه و جهان بهتر است به جای ماجراجویی و فرافکنی، ناوگان نظامی خود را برای کمک به مهار و مدیریت این بیماری رو به گسترش، که این کشور را به آلوده‌ترین کشور مبتلا به این بیماری در جهان تبدیل کرده است، در داخل آمریکا به‌کار گیرد.

سابقه تنش در خلیج‌فارس
تنش و تقابل میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس، سابقه‌ای طولانی دارد و طی 4دهه گذشته و از دوره جنگ تحمیلی، جنگ نفتکش‌ها و حمله آمریکا به سکوهای نفتی ایران تاکنون، به جز در دوره‌های کوتاه همواره وجود داشته است. یکی از عمده دلایل این تنش‌ها، حضور نظامی آمریکا در این منطقه و عدم‌پذیرش این حضور از سوی ایران است. تنش‌ها گاهی به عرصه رویارویی مستقیم میان 2 کشور تبدیل شده است و آنها را تا درگیری نظامی همه‌جانبه پیش برده است. هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران با 290مسافر توسط ناو آمریکایی در 12تیرماه 1367جنایت هولناکی را رقم زد که نشان‌دهنده سهم آمریکا از ایجاد امنیت در این منطقه است! برگزاری رزمایش‌های نظامی از سوی ایران و آمریکا، اخطارهای رادیویی و شلیک هشدار و منور میان ناوهای آمریکایی و قایق‌های سپاه طی سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده است، اما در مواردی در پی تجاوز آمریکا به آب‌های سرزمینی ایران، نیروهای آمریکایی با واکنش قاطع نیروهای دریایی ایران مواجه شده‌اند؛ توقیف 2 قایق نظامی آمریکا در آب‌های سرزمینی ایران در نزدیکی جزایر فارسی و بازداشت 10ملوان آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه در دی‌ماه سال 1394یک نمونه از مواجهه سخت ایران با تجاوز آمریکا به آب‌های سرزمینی است. در مقاطعی اعمال فشارها و تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌های نظامی در خلیج‌فارس را تشدید کرده است. تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا طی سال‌های 1390و 1397، تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز  سلسله تنش‌هایی را میان جمهوری اسلامی ایران از یکسو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر در پی داشته است. 
طی 2 سال نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، تنش‌ها میان 2 کشور در خلیج‌فارس تا حدودی فروکش کرد، اما با از سرگیری تحریم، تهدیدهای میان 2 کشور هم تشدید شد. سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران‌ در 30خرداد 98که حریم هوایی ایران در نزدیکی تنگه هرمز را نقض کرده بود، اوج رویارویی 2 کشور در صحنه خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر بوده است. در پی این حادثه، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که دستور حمله به تاسیسات راداری و موشکی ایران را صادر کرده بود اما به دلایلی از اجرای این عملیات منصرف شده بود!

آمریکا چه کاره است؟ این طرحی است که در پی تنش دریایی اخیر بین ایران و آمریکا و تهدید رئیس جمهور آمریکا درباره شلیک به قایق‌های تندروی ایران  پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR – دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای- منتشر کرده است.  در این پوستر به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مورخه ۱۳۹۴/۰۲/۲۶ اشاره شده است.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «کسانی باید امنیت خلیج‌ فارس را حفظ کنند که خلیج فارس  متعلق به آنها و خانه‌ آنها است؛ آمریکا چه‌کاره است؟!»

این خبر را به اشتراک بگذارید