• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99055
+
-

تلاش مایکروسافت برای تشویق به اهدای پلاسما

مایکروسافت یک «پلاسمابات» برای تشویق افراد نجات یافته از نوع جدید ویروس کرونا برای اهدای پلاسمای خون‌شان راه‌اندازی کرده است

تلاش مایکروسافت برای تشویق به اهدای پلاسما

شرکت مایکروسافت در حال همکاری با کنسرسیومی از شرکت‌های دارویی است تا افرادی را که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند برای اهدای پلاسمای خونشان تشویق کند. تحقیقات جدید نشان داده که پلاسمای خون این افراد می‌تواند به‌صورت جدی در درمان بیماران دیگر مؤثر باشد.
به گزارش سی ان بی‌سی، این شرکت برای دستیابی به این هدف   یک چت بات که به آن «پلاسمابات» گفته می‌شود راه‌اندازی کرده است و سؤالاتی مطرح می‌کند تا مشخص شود آیا آنها کاندیدای اهدای پلاسما هستند یا خیر.
Plasmabot، همچنین در مورد این روش اطلاعاتی ارائه می‌دهد   تا فرد اهدا‌کننده را به نزدیک‌ترین مکان هدایت ‌کند. استفاده از پلاسمای معکوس که یکی از اجزای خون است، یک روش درمان قدیمی است. وقتی یک بیمار بهبود می‌یابد، بدن او برای مبارزه با عامل ایجاد‌کننده بیماری - مانند ویروس - آنتی بادی تولید می‌کند و این پروتئین‌ها تا چند‌ماه در خون باقی می‌مانند.
سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز درمان قطعی با پلاسما را تأیید نکرده است اما درحال حاضر آن را به‌عنوان یک روش درمان زیرنظر دارد.
شرکت مایکروسافت در یک پست وبلاگ خود اعلام کرده است که با پلاسمای جمع‌آوری شده می‌توان 2رویکرد ممکن را رقم زد: انتقال خون به آنهایی که در حال جنگیدن با ویروس هستند یا استفاده از آنتی بادی برای کمک به ساخت داروی مناسب برای درمان این بیماری.

جذب پلاسما
«پیتر لی» رئیس تحقیقات مایکروسافت می‌گوید: هدف این است که هرچه سریع‌تر تا حد امکان پلاسما جذب کنیم، زیرا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در بسیاری از شهرها پاندمی در حال نزدیک شدن به اوج خود است و حتی در برخی از کشورها موج ابتلا همچنان در حال صعود است.
وی گفت که این شرکت از تلاش‌های اتحاد پلاسمایی که توسط شرکت‌هایی مانند Octapharma، Takeda، CSL Behring و... تشکیل شده است، پشتیبانی می‌کند. این پروژه در اواخر‌ماه مارس شروع به‌کار کرد و بنیاد بیل و ملیندا گیتس در میان مشاوران آنها حضور دارد.
لی، پیش از این در مورد این روش تحقیقاتی داشته است و بر این باور است که این نوع از درمان، پتانسیل نجات جان انسان‌ها از این بیماری مهلک را دارد. بنابراین این شرکت منابع محاسباتی و سایر زیرساخت‌ها و همچنین استعداد مهندسی را کنار یکدیگر جمع کرده است. پلاسما بات قرار است از طریق یک وب سایت تبلیغ شود و همچنین قرار است کانال‌های جست‌وجوی آن در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شود.

سرعت بخشیدن به تلاش‌ها
مایکروسافت باید به تلاش خود در این زمینه سرعت ببخشد چون پلاسمای بیماران بهبود یافته تنها برای یک زمان محدود قابل استفاده است. لی می‌گوید: پنجره‌ای از شروع علائم به وجود می‌آید و از 21تا 56روز ادامه دارد.
فرایند اهدای پلاسما از یک خون دادن معمولی پیچیده‌تر است و برای افرادی که مایل به شرکت در آن هستند چند ساعت طول خواهد کشید. اما تلاش‌هایی که در این زمینه در حال انجام است نوید اتفاقات خوبی می‌دهد و بیماران بهبود یافته مشتاق کمک به دیگران هستند.
لی به این نکته تأکید کرد که این رویکرد قرار نیست جایگزین یک درمان کامل، مانند واکسیناسیون شود. اما از آنجا که ساخت واکسن احتمالاً بیش از یک سال طول خواهد کشید، در این شرایط پلاسما می‌تواند برای بیماران یک روش درمان سریع و مطمئن باشد و به‌طور بالقوه یک محافظت (اگرچه هنوز به خوبی ثابت نشده است) برای کادر درمانی که در خط مقدم جنگیدن با کووید-۱۹ هستند ایجاد کند.
کارشناسان نیز با پلاسمادرمانی موافق هستند، اما خاطرنشان می‌کنند که در این رابطه مشکلات احتمالی را باید درنظر گرفت. «واسودف بیلی» یک سرمایه‌گذار بیوتکنولوژی در Artis Ventures می‌گوید: پلاسمای بهگرا به‌عنوان یک نامزد برای درمان فوری بسیار امیدوار‌کننده است، به‌ویژه که ما همچنان شاهد نتایج متفاوت  داروهای تجدید‌شونده و آزمایش آنها هستیم.
 همان‌طور که بیلی می‌گوید، چالش‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. یکی از آنها مشکل   کم بودن بیماران بهبود‌یافته‌ای است که مایل به اهدای پلاسما هستند.
پلاسما مثل آنتی بادی نیست که در آزمایشگاه ساخته، اندازه‌گیری و به میزان زیاد تولید شود. محدودیت در اینجا این است که به افراد زیادی احتیاج داریم تا بتوانیم از این آنتی‌بادی به مقدار کافی برای بهبود بیمارانی که تازه به این ویروس مهلک مبتلا شده‌اند،استفاده کنیم.

درمان سریع و مطمئن
از آنجا که ساخت واکسن احتمالاً بیش از یک سال طول خواهد کشید، در این شرایط پلاسما می‌تواند برای بیماران یک روش درمان سریع و مطمئن باشد و به‌طور بالقوه یک محافظت برای کادر درمانی ایجاد کند

این خبر را به اشتراک بگذارید