• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99050
+
-

چندگام برای دور کردن اضطراب از کودکان در ایام کرونا

میترا ابراهیمی_روانشناس کودک

  اشتباه بزرگ والدین در تربیت کودکان این است که این حق طبیعی کودک را که باید از اتفاقات جهان باخبر باشد را از او پنهان می‌کنند یا دروغ می‌گویند و برخی اوقات افراط می‌کنند و سبب ترس کودک می‌شوند. والدین باید درباره ویروس کرونا با توجه به سن کودکان توضیح شفاف و علمی ارائه دهند و با کودک به گفت‌وگو بپردازند تا اخبار دروغ را از ذهن کودک بیرون کنند.
  والدین در این ایام بیشتر از قبل به کودکان عشق بورزند. توضیحی که درباره ویروس کرونا به کودک ارائه می‌شود باید سبب آرامش در کودک شود و او را در مورد رفتارهای مقابله‌ای با ویروس ازجمله در خانه ماندن و روبوسی نکردن قانع کند.
  مرحله بعدی ارائه اطلاعات راجع به ماهیت این ویروس، آموزش‌های بهداشتی به کودک نظیر شستن دست‌ها و استفاده از ماسک و دستکش است. در این مرحله باید ترس کودکان در مورد این بیماری را کنترل کرد، و والدین از کودک بخواهند از احساساتش نسبت به این ویروس با آنها صحبت کند که این امر سبب تشویق کودک به بیان احساساتش می‌شود که مسئله بسیار مهمی است.
  قرار نیست به کودک در مورد خطرات این بیماری دروغ بگوییم صرفا باید به کودکان قوت قلب بدهیم و سعی کنیم مانند خلبانی باشیم که در مواجهه با مشکلات با آرامش به مسافران پیغامی را می‌رساند.
  کودکان در این ایام در حال پشت سر گذاشتن یک بحران هستند و احساسات مختلفی ازجمله اضطراب، پرخاش، ترس و غیره را تجربه می‌کنند که در این حالت باید والدین این احوال را بپذیرند و کنترل کنند.
  روان سالم کودک، نیازمند روان سالم والدین است، والدین نیز برای بالارفتن سلامت روان خود بهتر است از یک‌سری تکنیک‌های رفتاری و یوگا و ورزش بهره بگیرند.
  برای کاهش اضطراب و تنش‌های کودکان در این ایام به یک برنامه منظم، منعطف و مشارکتی نیاز است؛ مانند بازی‌کردن، تماشای خانوادگی فیلم یا آشپزی مشارکتی و از این قبیل فعالیت‌ها. آنچه در تمام این فعالیت‌ها حائز اهمیت خواهد بود، وقت گذراندن کودک با والدین است. همین امر سبب سرگرم شدن کودک و جلوگیری از بطالت زمان و کلافگی وی خواهد شد.
  دوستان کودک برای وی اهمیت زیادی دارند و خانواده‌ها باید امکان تماس غیرحضوری کودک با دوستانش را برای وی فراهم کنند تا کودک متوجه شرایط مشابه خود با دوستانش شود که همین اقدام سبب کاهش استرس و افزایش حس امنیت کودک می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید