• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98989
+
-

«نور» به فضا رفت

تشکر رهبر معظم انقلاب از عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه

دفاعی
«نور» به فضا رفت


ـ  فرمانده سپاه: امروز ما می‌توانیم جهان را از فضا رویت کنیم
ـ  ماهواره‌نور به‌عنوان نخستین ماهواره چندمنظوره ‌ایران در مدارزمین قرارگرفت


نخستین ماهواره چندمنظوره جمهوری اسلامی ایران که کاربرد دفاعی هم دارد صبح روز گذشته پس از پرتاب موفقیت‌آمیز، در مدار 425کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره آنچنان که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است از روی ماهواره‌بر 3مرحله‌ای قاصد و از کویر مرکزی ایران پرتاب شده است؛ پرتاب این ماهواره در شرایطی در سکوت و با موفقیت انجام شد که در شهریور سال گذشته و اواخر بهمن همان سال، 2 تلاش برای پرتاب ماهواره از سوی ایران با موفقیت همراه نبود. برخی کارشناسان از روی تصاویر منتشر شده اعتقاد دارند که اصلاح طراحی ماهواره‌بر دو مرحله‌ای قاصد برای رسیدن به مدار مورد نظر با درنظرگرفتن پرتاب‌های گذشته از سوی وزارت دفاع و تجربه‌های ملی به‌دست آمده صورت گرفته است. دیروز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، لحظاتی پس از پرتاب این ماهواره که تقریبا همزمان با سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، در صفحه توییتر خود نوشت: «تبریک صمیمانه به نیروی هوافضای سپاه برای این دستاورد بزرگ ملی؛ 3 هفته پیش بازدیدی از آخرین مراحل تولید پرتابگر ۳مرحله‌ای سوخت جامد «قاصد» و ماهواره «نور» داشتم. عالی بودند.» 
به گزارش ایسنا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد و قرار گرفتن ماهواره نور در مدار زمین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ماهواره‌بر تفاوتی با کارهای گذشته دارد و پیشران آن از نوع ترکیبی سوخت مایع و جامد است، اظهار کرد: طبیعتاً فقط ابرقدرت‌ها توانمندی این را دارند و چند کشور بیشتر نیستند و سایرین، مصرف‌کننده این فناوری هستند. وی تأکید کرد: امروز دستیابی به فضا و استفاده از فضا یک انتخاب نیست؛ بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و ما حتما باید جایگاه‌مان را در فضا پیدا کنیم.
برخی تحلیلگران دفاعی پرتاب این ماهواره را آغاز یک تحول و انقلاب در سیستم اطلاعات دفاعی کشور دانسته‌اند. سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأیید این موضوع گفته است: قرار گرفتن این ماهواره چندمنظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند. سلامی با تأکید بر اینکه سپاه از امروز وارد یک عرصه تحول شد، گفت: دستیابی به این فناوری‌ها به‌دلیل اینکه در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعدادهای تکنولوژی را شکل می‌دهد، برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می‌شود. سردار سلامی با بیان اینکه پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، افزود: تحقق این مهم، کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می‌شود. فرمانده کل سپاه در ادامه تأکید کرد: امروز ما می‌توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به‌معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی به دانش بومی، بدون اتکا به خارج و در اثر تحریم به‌وجود آمده است، گفت: پیام به ثمر نشستن این دستاورد مهم این است که تحریم نه‌تنها مانعی در مسیر پیش روی ما نیست بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است. سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، علی شمخانی دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی و جمع دیگری از نظامیان و مقامات کشور در پیام‌هایی جداگانه این موفقیت را به سپاه تبریک گفتند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به قرار گرفتن ماهواره نظامی ایران در مدار زمین به این جمله اکتفا کرد که واشنگتن به رصد برنامه ماهواره‌ای ایران ادامه می‎دهد.


تشکر رهبر انقلاب از سپاه

سردار محمد شیرازی، رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا در تماس تلفنی با سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام رهبر عظیم‌الشأن انقلاب و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای به مناسبت روز تاسیس سپاه را به وی ابلاغ کرد. متن پیام فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) به این شرح است: «سلام من را به مناسبت روز تاسیس سپاه به آحاد کارکنان سپاه و خانواده‌های محترمشان برسانید.از عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه تشکر می‌کنم و دعاگویشان هستم.»


کدام آیه روی ماهواره نور نوشته شده بود
بر روی ماهواره‌بر قاصد عبارتی از قرآن کریم به رشته تحریر درآمده بود. عبارت عربی مشاهده شده روی ماهواره‌بر قاصد بخشی از آیه 13سوره زخرف بود:
سُبْحَانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا کنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ
پاک و منزّه خدایی که این (انواع کشتی و چهار پایان قوی) را مسخر ما گردانید وگرنه ما هرگز قادر بر آن نبودیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید