• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98933
+
-

تیشه کرونا بر زندگی معمار بزرگ

ششم فروردین‌ماه معمار و نقاش معاصر ارمنی ادمان آیوازیان در لندن و بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت روحش شاد و یادش گرامی باد.

ساختمان مسکونی پطروسیان در بن بست نهم خیابان میر عماد قرار دارد و درسال ۱۳۵۲ توسط ادمان آیوازیان طراحی و ساخته شده است. این پلاک 2سال پیش با شماره بنا ۱۱۵ جزو آثار ارزشمند از سوی انجمن معماران تهران معرفی شد. از دیگر کارهای این معمار فقید در تهران می‌توان به مدرسه طوماسیان در محله زرکش، ساختمان مسکونی طوماسیان، ساختمان ساسانی در خیابان صالح و...را اشاره کرد.

آیوازیان تنها هنرمند ایرانی است که به عضویت «انجمن سلطنتی نقاشان رنگ روغن انگلستان» پذیرفته شده ‌است. او نقاشی را از 13سالگی آغاز کرد و در 16سالگی موفق به دریافت «جایزه نخست مسابقه بین‌المللی نقاشان جوان تهران» شد. ۹ سال بعد جایزه فرهنگ و هنر دوسالانه تهران را از آن خود ساخت و در پی آن در سال ۱۹۵۸ برای شرکت در دوسالانه ونیز برگزیده شد. آیوازیان نقاشی را در فرهنگستان هنرهای زیبای رم و معماری را از ۱۹۷۳ در انگلستان فرا گرفت. طراحی و نظارت بر اجرای «هتل گاجره» و «دبیرستان ارمنی طوماسیان» از نخستین کارهای او پس از بازگشت به ایران بودند. از آثار دیگر اِدمان می‌توان به طراحی داخلی مسجد فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریای و طراحی موزائیک برای مسجد جامع عمان اشاره کرد. آیوازیان در طراحی سنگ‌نبشته‌های خط ثلث و کوفی و کاشی‌کاری‌های مسجدهای عربستان، کویت و عمان از نقاشی اسلامی و ایرانی تأثیر پذیرفته ‌است. همچنین آثار او در مسجدها، کلیساها، موزه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی و مجموعه‌های شخصی ازجمله «موزه سنت لازار» ونیز و همچنین خانه‌موزه آرام خاچاتوریان ایروان نگهداری می‌شوند.
تصاویر فوق مربوط به خانه این معمار برجسته در سال ۸۶ و ۹۶ است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید