• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98900
+
-

سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به همشهری گفت:

هدف، سهم 75درصدی ناوگان همگانی در ترددهاست

گزارش
هدف، سهم 75درصدی ناوگان همگانی در ترددهاست


در روزهایی که بازشدن دوباره مغازه‌ها و افزایش ترافیک در مرکز شهر باعث نگرانی‌هایی از انتشار مجدد کرونا شد، یک اتفاق دیگر هم در حوزه حمل‌ونقل شهری تهران رخ داد و آن انتصاب سیدمناف هاشمی به مسئولیت معاونت ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری تهران بود. به گزارش همشهری، او پیش از این استاندار گلستان بود و یک سال قبل در پی بروز سیل و خسارت‌های ناشی از آن، از این مسئولیت کنار گذاشته شد.
اردیبهشت سال گذشته نیز وقتی که شهردار تهران او را به‌عنوان مشاور خود تعیین کرده بود رسانه‌ها موضوع انتقاد‌ به مدیریت بحران در استان گلستان را مطرح کردند و پیروز حناچی در این‌باره گفت که او کارمند شهرداری و از مدیرانی است که تجربه خوبی را در حوزه شهری دارد و ما نیز از این تجربه استفاده خواهیم کرد. با گذشت یک سال از این اتفاق، مناف هاشمی پس از معارفه رسمی، مسئولیت معاونت ترافیک و حمل‌ونقل را که سال پیش در اختیار محسن پورسید آقایی بود، از یوسف حجت، سرپرست این معاونت تحویل گرفت و کار خود را آغاز کرد. در نخستین واکنش رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان جلسه علنی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا این انتصاب برای معاونت حمل‌ونقل از سوی شهردار تهران صورت گرفته است، گفت: حاشیه‌ای در انتصاب معاونت جدید حمل‌ونقل ترافیک وجود ندارد. محسن هاشمی افزود: شهردار تهران مدتی است درباره انتصاب آقای مناف هاشمی با اعضای شورای شهر تهران در حال هماهنگی است و اینطور نیست که یکدفعه این اتفاق افتاده باشد؛ شورای شهر در انتصابات دخالتی نمی‌کند ولی به ما اطلاع داده می‌شود و اگر اعضا نظری دارند به شهردار می‌دهند.

شورا موافق بود
یک روز بعد از معارفه رسمی معاون جدید، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره انتخاب سید مناف هاشمی گفت: «جزئیات اتفاقات گذشته مناف هاشمی در استانداری گلستان را نمی‌دانیم و شایعاتی که در رسانه‌های مجازی مطرح می‌شود ملاک تصمیم نیست.» محمد علیخانی دیروز در نشست خبری خود اظهار کرد: «مناف هاشمی، کارمند شهرداری بوده و دوره خدمتی وی به دوره قبل باز نمی‌گردد. هاشمی از قبل جزو پرسنل شهرداری بود و از جایگاه کارشناسی رشد کرد. در زمان فعالیت در شهرداری تهران در مقطعی در دولت آقای روحانی به وزارت ورزش و پس از آن به استانداری دعوت شد. ما جزئیات اتفاقات گذشته مناف هاشمی در استانداری گلستان را نمی‌دانیم. نباید با یک اشکال، کل خدمات یک فرد را نادیده گرفت. ما بر این موضوع تأکید داریم که در مدیریت شهری از توان مدیران باسابقه در بدنه شهرداری استفاده شود. 

کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا
معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در ماه‌های اخیر با مشکلات مالی و اجرایی متعددی روبه‌رو بوده که سد راه توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده مترو شده است. نه 500اتوبوس‌هایی که وعده داده شده بود در زمان مقرر به شهر می‌رسد و نه پولی که از فروش اوراق مشارکت به مترو اختصاص داده شده بود، برای این بخش صرف می‌شود. مناف هاشمی با اشاره به 2 مقوله‌ «کنترل ترافیک» و «کاهش آلودگی هوا» به‌عنوان 2 مطالبه‌ اصلی شهروندان از مجموعه‌ مدیریت شهری که در حکم شهردار تهران هم به آن تأکید شده است، گفت: «رفع این 2 معضل، محور اقدامات مجموعه حمل‌ونقل است؛ به‌عنوان مثال اکنون که به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود، به روایت پلیس راهور تهران بزرگ بیش از ۷۰ درصد بار ترافیکی سطح شهر افزایش یافته است. طبق قوانین بالادستی، سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافر، باید به ۷۵ درصد برسد، اما هم‌اکنون ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اعم از تاکسیرانی، اتوبوسرانی و شبکه ریلی حدود ۵۱درصد سهم جابه‌جایی شهروندان را پوشش می‌دهد.» هاشمی با تأکید بر اینکه لازمه‌ رسیدن به سهم ۷۵درصدی جابه‌جایی مسافران با حمل‌ونقل عمومی، تأمین منابع مالی است، گفت: اینکه شهرداری تهران نتوانست توسعه ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان ریلی را محقق کند، ریشه در کمبود منابع مالی دارد. تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ متروی تهران در دستور کار مدیریت شهری است و تلاش خواهیم کرد حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس جدید به چرخه حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه کنیم. همچنین تامین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز در شهر تهران در دستور کار است. برای کسب اطلاع از روش‌های اجرایی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رفع مشکلات حوزه حمل‌ونقل شهری، مناف هاشمی دیروز به همشهری گفت که تمام تلاش‌ها برای رسیدن به سهم 75درصدی ناوگان همگانی در ترددهای شهری خواهد بود. او اعلام کرد که هفته آینده در یک‌نشست خبری، جزئیات برنامه‌های خود را برای رسیدن به این هدف اعلام می‌کند. او در عین حال اعلام کرد که 100 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده می شود: در حالی که  دست‌کم تامین هزار دستگاه اتوبوس دیگر را در برنامه دارند. او توسعه مسیر دوچرخه را هم از دیگر برنامه های پیش رو برشمرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید