• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98825
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OY87Y
+
-

تردید، تولید، تماشا

تلویزیون چه برنامه‌ها و سریال‌هایی برای ‌ماه‌رمضان تدارک دیده است؟

تردید، تولید، تماشا

زهرا رستگار مقدم_روزنامه نگار

تلویزیون در این شرایط که ویروس کرونا اغلب فعالیت‌ها را متوقف کرده و مشاغل را تعطیل نگه‌داشته است، آنتن رمضانش را خالی نمی‌گذارد. بسیاری از برنامه‌سازان در چنین شرایطی کار کردند و بعضی‌ها که پیش از شیوع بیماری مراحل ضبط را به پایان رسانده بودند، در مراحل فنی، برنامه‌های خود را آماده می‌کنند. تردید ساخت برنامه در شرایط موجود تولید را متوقف نکرد و تلویزیون همچنان کنداکتور پروپیمانی برای تماشای مخاطبانش ترتیب داد؛ گویی امسال نیز در‌ ماه‌رمضان شاهد پخش برنامه‌هایی از شبکه‌های سیما خواهیم بود.

«زیرخاکی»‌ ماه خدا
شبکه‌های یک، 2، 3، 4، 5 و افق و نسیم برای ایام رمضان تلویزیون برنامه‌های متنوع و متفاوتی دارند. مهم‌ترین بخش سیما در رمضان سریال‌های آن است. امسال «زیرخاکی» از شبکه یک، با بازی هادی‌حجازی‌فر به‌کارگردانی جلیل سامان در حال آماده‌سازی و انجام مراحل فنی برای پخش در شب‌های‌ ماه مبارک رمضان است. این مجموعه که در لوکیشن‌های متعددی جلوی دوربین رفته، داستان مردی است که به‌دنبال‌ زیرخاکی و گنج است. پژمان جمشیدی و ژاله صامتی نیز در این سریال ایفای نقش می‌کنند. شبکه2 نیز با «بچه‌مهندس3» به استقبال ماه رمضان می‌رود. فصل سوم «بچه مهندس» که راهی ماراتن رمضانی تلویزیون شده‌بود، تصویربرداری‌اش 26اسفندماه به پایان رسید. شبکه3 اما رسما نام سریالی را برای این ‌ماه اعلام نکرده است. «می‌جان» مرجان اشرفی‌زاده و «سرباز» هادی مقدم‌دوست هم به‌عنوان مجموعه‌های رمضانی این شبکه تولید شده‌اند. باید دید که مسئولین و دست‌اندرکاران، به کدام مجموعه تلویزیونی برای پخش از این شبکه خواهند رسید. سریال‌ «پدرپسری» نیز در شبکه5 سیما در سایه مشکلات به‌ کار خود ادامه می‌دهد. این سریال ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی است و همزمان با تولید، مراحل فنی آن نیز در حال پیگیری است. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور عوامل این برنامه مستمر در پشت صحنه پایش می‌شوند و تمام نکات بهداشتی و ضدعفونی رعایت می‌شود.

«خونه‌مونی» در حمایت از خانه‌نشینی
مسابقات نیز که بازار گرمی در تلویزیون دارند، به‌علت حضور شرکت‌کنندگان و تماشاچیان در وضعیت نامعلومی به‌سرمی‌برند. مسابقه «ایران» با اجرای سام درخشانی از اواخر سال گذشته روی آنتن شبکه یک سیما رفت و همچنان به پخش‌اش ادامه می‌دهد. تصویربرداری این مسابقه نیز همچنان ادامه دارد و برای حفظ سلامت شرکت‌کنندگان، پزشک قبل از حضورشان در سوله، آنها را ویزیت می‌کند. همچنین اگر مشکلات ناشی از کرونا برطرف شود برنامه «فرمول یک» با پرداختن به چهره‌های مردمی در چند قسمت به‌مناسبت عید فطر پخش خواهد شد. اما برنامه جدید شبکه نسیم برای ‌ماه‌رمضان استعدادیابی برای بازیگری طنز است. علی مسعودی که بسیاری از مخاطبان، او را با نام علی‌مشهدی می‌شناسند، مسابقه استعدادیابی بازیگری طنز را در دریاچه شهدای خلیج‌فارس کلید می‌زند. این مسابقه جدید تلویزیونی «خونه‌مونی» نام دارد. مسعودی، مجری، کارگردان و طراح این مسابقه شعار «خونه بمونید، بازی کنید و جایزه بگیرید» را برای این مسابقه در نظر گرفته است. او می‌گوید که علاقه‌مندان به این مسابقه، ویدئوهای خودشان را در بخش‌های بازی یک قطعه از یک فیلم، موسیقی ابداعی با وسایل خانه، اجرای نمایش طنز کرونا و هر کار خلاقانه‌ای با موضوع کرونا ارسال و در این مسابقه شرکت کنند. این مسابقه 4داور ثابت و هر شب هم داوران مهمانی خواهد داشت. مسابقه استعدادیابی تلویزیونی «عصر جدید» نیز مدتی است که به خواب کرونایی فرورفته و گروه برای ادامه کار همچنان منتظر سفیدشدن اوضاع هستند. به گفته مدیر رسانه‌ای عصر جدید دغدغه این گروه، تنها تماشاگران آن نبودند؛ چنان که چند قسمت آخر این بخش هم بدون تماشاگر ضبط شد. از آنجا که خود گروه نزدیک 280نفر هستند و از سوی دیگر شرکت‌کنندگان هم از شهرهای مختلف کشور می‌آیند، امکان ادامه ضبط وجود ندارد.

کوک ناکوک تاک‌شوها
تاک‌شوها اما از طرفداران پروپاقرصی بهره‌مند هستند. یکی از این برنامه‌ها «دورهمی» است. این برنامه که مدتی با حضور مدیری و مهمانش بدون حضور مردم در استودیو اجرا می‌شد، قرار بود با این روند ادامه پیدا کند. دورهمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به مشکلات ضبط برنامه در این ایام و برخلاف تلاش‌های تیم تولید، این برنامه به‌سختی و با تأخیر برای پخش آماده می‌شود. احتمال دارد دورهمی همان آخر هفته‌ها در کنداکتور رمضانی تلویزیون باشد. ضبط «کودک‌شو» با اجرای پژمان بازغی هم فعلا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده و احتمالا ادامه ضبط و پخش آن در ‌ماه رمضان باشد. اما همچنان خبری از زمان شروع ضبط خندوانه نیست و گویی حالاحالاها ـ اگر دوست داشته باشید این برنامه را تماشا کنید ـ باید همان تکرارها را در شبکه نسیم ببینید.

با یا بدون حضور تماشاگر
موضوع برنامه‌های ویژه ماه رمضان مثل «دعوت» که با اجرای حجت‌الاسلام برمایی برای تقویت بنیان خانواده تهیه شده، مثل سال قبل روی ازدواج و گفت‌وگو با زوج‌های جوان، متمرکز خواهد بود و البته امسال بحث تقویت و بنیان خانواده مطرح است. طرح اصلی برنامه که جمعی بود با تغییراتی اجرا می‌شود؛ مثلا در کنار مهمانان برنامه، چند تماشاگر مرتبط با موضوع و ماجراهای مهمانان نیز حضور خواهند داشت. «جشن رمضان» نیز امسال استودیویی اجرا می‌شود. بعد از «ماه عسل» احسان علیخانی، هنوز شبکه3 به برنامه افطاری شاخصی نرسیده است. قرار بود این شبکه سال گذشته برنامه‌ای را با عنوان «ماه ماه» روی آنتن ببرد که به‌دلایلی امکان‌پذیر نشد و حالا هم خبر رسیده که احتمالا برنامه‌ای ویژه افطار از این شبکه پخش شود؛ هرچند هنوز قطعی نشده است. «بدون توقف» یکی دیگر از برنامه‌های شبکه3 سیما است که با راه‌اندازی بحث میان یک استاد و چند کارشناس و علاقه‌مند، به موضوع‌های روز کشور و همچنین دغدغه‌های جوانان می‌پردازد و از حضور تماشاگران هم در استودیو بهره می‌برد، این‌روزها همچنان روی آنتن می‌رود اما این قسمت‌ها بدون حضور تماشاگر ضبط می‌شوند و فقط افرادی که در گفت‌وگو شرکت‌ می‌کنند با کارشناس در صحنه حضور خواهند داشت که آن هم با رعایت موازین اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید