• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98813
+
-

پلیس قلابی عامل مرگبارترین جنایت کانادا

داخلی
پلیس قلابی عامل مرگبارترین جنایت کانادا


مرد مسلح با پوشیدن لباس پلیس و استفاده از خودرویی که به‌خودروی پلیس سلطنتی کانادا شبیه بود، مرگبارترین جنایت تاریخ کانادا را رقم زد. این مرد در جریان 12ساعت تیراندازی، دست‌کم 16نفر، ازجمله یک افسر پلیس زن را به قتل رساند.
به گزارش همشهری به نقل از رسانه‌های کانادا، جنایات این مرد 51ساله که پلیس او را گابریل ورتمن معرفی کرده است، از شامگاه یکشنبه آغاز شد. حدود ساعت 10شب به وقت محلی، مأموران پلیس گزارشی از تیراندازی در خانه‌ای در شهر کوچک پورتاپیکه دریافت کردند و راهی آنجا شدند. آنها پس از حضور در محل حادثه با اجساد زیادی در داخل و خارج خانه روبه‌رو شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی آنها به ضرب گلوله به قتل رسیده‌اند، اما در بررسی‌های مأموران اثری از عامل این جنایات به‌دست نیامد.
درحالی‌که به‌نظر می‌رسید عامل این جنایت از صحنه حادثه گریخته و احتمال دارد جنایات دیگری هم رقم بزند، مأموران پلیس شروع به دادن هشدار به مردم کردند و از آنها خواستند که درهای خانه‌هایشان را قفل کرده و از خانه خارج نشوند. جست‌‌وجو برای شناسایی عامل تیراندازی‌ها ادامه داشت تا اینکه حوالی نیمه‌شب مأموران پلیس در جریان آتش‌سوزی‌های سریالی در تعدادی خانه و همچنین تیراندازی قرار گرفتند و راهی آنجا شدند و به این ترتیب بود که هویت عامل جنایت که مردی 51ساله به‌نام گابریل ورتمن بود شناسایی شد.
بررسی اظهارات ساکنان این منطقه از این حکایت داشت که مرد جنایتکار ابتدا خانه خود و سپس چند ساختمان دیگر را درحالی‌که ساکنان آنها در حال استراحت یا خوابیده بودند، آتش‌ زده و در گوشه‌ای کمین کرده بود. او سپس به روی مردم که سراسیمه در حال فرار از خانه‌های آتش‌ گرفته بودند، آتش گشوده و آنها را به رگبار بسته و عده زیادی را به قتل رسانده بود.

هشدار عمومی 
ماموران پلیس که حالا به اطلاعات زیادی درباره عامل تیراندازی‌ها دست یافته بودند اقدام به انتشار هشدار عمومی در شهر پورتاپیکه و دیگر شهرهای اطراف کردند. براساس اطلاعیه پلیس، عامل این جنایت‌‌ها احتمالا لباس مأموران پلیس را پوشیده و از خودرویی شبیه خودروی پلیس استفاده کرده اما به هیچ عنوان مأمور پلیس نبوده است.
همزمان گزارش‌های دیگری از تیراندازی‌های پراکنده نیز به مأموران پلیس مخابره شد و جست‌‌وجو و عملیات تعقیب تا 12ساعت پس از گزارش نخستین حادثه ادامه داشت تا اینکه مأموران پلیس به اطلاعاتی از حضور مرد مسلح در یک پمپ‌بنزین دست یافتند و راهی آنجا شدند. آنها پس از محاصره این محل با مرد تیرانداز درگیر شدند و در نهایت پلیس اعلام کرد که مرد جنایتکار در جریان درگیری مسلحانه با پلیس کشته شده است. این مرد ظاهرا زمانی که تحت تعقیب مأموران قرار گرفته بود، خودروی خود را عوض کرده بود تا شناسایی نشود اما در نهایت به ضرب گلوله مأموران کشته شد.

انگیزه نامعلوم
به‌دنبال این حادثه مرگبار، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از جان باختن شهروندان کانادایی، این حادثه را «خشونتی بی‌معنی» خواند. جاستین ترودو با ابراز همدردی با کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند اظهارداشت: «من از کسانی که هر روز برای اجرای قانون و اطمینان یافتن از تامین امنیت و رفاه ما، جان خود را به خطر می‌اندازند تشکر می‌کنم. نظم و امنیت ما حاصل فداکاری و خدمات بی‌دریغ نیروهای پلیس است.»
اشاره آقای نخست‌وزیر به کشته‌شدن یکی از افسران زن پلیس در جریان تیراندازی‌های مرد جنایتکار بود. علاوه بر این زن 15نفر دیگر ازجمله یک معلم نیز کشته شدند و پلیس اعلام کرده که احتمال دارد تعداد قربانیان افزایش یابد. از سوی دیگر با کشته شدن مرد تیرانداز، انگیزه او از ارتکاب این جنایت هنوز مشخص نیست. به گفته پلیس، تعدادی از قربانیان کسانی بودند که مرد جنایتکار با آنها آشنایی داشت اما بقیه افرادی بودند که وی آنها را نمی‌شناخت. این یعنی مرد جنایتکار در ابتدا افرادی را برای کشتن درنظر گرفته بود اما در ادامه قتل‌های او به‌صورت تصادفی رخ داده و وی به هرکسی که سر راه خود می‌دید شلیک می‌کرد.
مقامات پلیس می‌گویند که عامل این جنایت‌ها، صاحب 2ملک بزرگ در شهر پورتاپیکه است و حتی احتمال دارد که شیوع کرونا در این ماجرا نقش داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید