• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98801
+
-

کاهش64درصدی مسافران تاکسی در تهران


ویروس کرونا موجب شده میزان سفر با تاکسی در شهر تهران در هفته چهارم فروردین‌ماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 64درصد کاهش یابد.
به گزارش همشهری، روند هفتگی حمل مسافر در پایانه‌های تاکسیرانی شهر تهران در بازه زمانی اسفند1398 تا فروردین1399 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد برخلاف بازگشت دوسوم کارمندان به ادارات و سازمان‌ها، میزان سفر با تاکسی همچنان 64درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته پایین‌تر است. بنابر این آمار، میزان سفر با تاکسی از هفته سوم فروردین به بعد درحال افزایش است. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش استفاده از تاکسی در اسفند و فروردین را می‌توان اعمال نشدن عوارض طرح ترافیک و استفاده شهروندان از خودروهای شخصی دانست. همچنین هفته‌های اول و دوم فروردین1399 به‌علت غیرفعال‌بودن بخش عمده ناوگان تاکسیرانی تهران در محاسبات منظور نشده است.

از جیب تاکسیرانان؟ 
فاصله‌گذاری اجتماعی از اواسط اسفند‌ماه در تاکسی‌های پایتخت اجرایی شده و از رانندگان تاکسی در خطوط پرتردد درخواست کردیم که در صندلی عقب به‌جای ۳مسافر، ۲نفر را سوار کنند. علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این‌باره می‌گوید:« نمی‌توان از جیب تاکسیران یک طرح ملی را اجرایی کرد و باید به این قشر ضعیف جامعه کمک شود. منطقاً وقتی ما نرخ کرایه تاکسی را بر مبنای ۴مسافر تعیین می‌کنیم باید در این شرایط بحرانی که رانندگان تاکسی نیز معیشت‌شان به خطر افتاده، فکری به حال نرخ کرایه آنها کنیم تا بیش از این ضرر نکنند و به‌نظر می‌رسد این انتظار که کرایه تاکسی‌ها با وجود حذف یک مسافر افزایش نیابد، منطقی نیست و طبیعی است که مازاد کرایه را یا باید دولت پرداخت کند و یا کرایه نفر چهارم به‌طور مساوی میان 3سرنشین دیگر تقسیم شود.» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه بسیاری از مردم با پرداخت بخشی از کرایه نفر چهارم مشکلی ندارند و حتی گزارشات و درخواست‌هایی به‌خصوص از سوی بانوان داشتیم که بعد از پایان کرونا هم در صندلی عقب تنها 2مسافر سوار شود، می‌افزاید:«البته از سویی دیگر گزارش‌هایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه برخی رانندگان تاکسی هم به اجرای این طرح تمکین نمی‌کنند و می‌خواهند 4مسافر را در تاکسی سوار کنند که باید اعلام کنم براساس آخرین بررسی‌ها، نرخ رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در خطوط 60درصد بوده اما تا حالا این نرخ به بیش از 75درصد رسیده و اغلب تاکسیرانان این طرح را اجرایی می‌کنند. » او می‌افزاید: البته تصورمان این بود که با آغاز فعالیت ادارات و سازمان‌ها، تعداد مسافران افزایش می‌یابد، اما بررسی‌ها نشان داد که در این هفته نسبت به‌مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 64درصدی مسافران تاکسی هستیم.

کاهش 80درصدی درآمد رانندگان
رانندگان تاکسی ۸۰درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و باید فکر اساسی درخصوص وضعیت درآمد رانندگان بشود؛ یا دولت باید مابه‌التفاوت کرایه‌ها را در قالب یارانه تقبل کند و یا هزینه کاهش مسافران در بین دیگر مسافران تقسیم شود. اگر این طرح طولانی شود‌، 2چالش پدید می‌آید. یکی وضعیت درآمد رانندگان تاکسی تهران است، چراکه آنها پس از شیوع کرونا، ‌۸۰درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که درآمد رانندگان در این بازه زمانی نسبت به ماه‌های معمولی سال همواره بیشتر بوده است. از طرفی پرداخت کمک معیشتی دولت به رانندگان تاکسی هنوز اجرایی نشده و همچنان اجرای آن از سوی دولت پیگیری می‌شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید