• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98780
+
-

پروتکل مقابله با شیوع ویروس کرونا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تدوین شد

مسافران مترو باید ماسک دولتی بزنند

مترو
مسافران مترو باید ماسک دولتی بزنند

پروتکلی به ستاد ملی کرونا ارسال شده و در آن مدیریت شهری خواستار اجباری‌شدن استفاده از ماسک برای مسافران حمل‌ونقل همگانی  و نیمه‌همگانی و تامین آن با هماهنگی ستاد ملی کرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با قیمت دولتی شده است.
به‌گزارش همشهری، در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و لزوم ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مکمل این طرح در سیستم حمل‌ونقل همگانی و نیمه‌همگانی شهر تهران با اولویت حفظ حداکثری سلامتی شهروندان، شورای شهر تهران ضمن بررسی تجربیات کلانشهرهای مختلف و پروتکل‌های ابلاغی در حال اجرا در سیستم حمل‌ونقل همگانی و نیمه همگانی شهر تهران پیشنهاداتی را در قالب یک‌پروتکل تصویب و به ستاد ملی کرونا ارسال کرد.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در همین ارتباط به شهرنوشت گفت: «مترو یکی از محل‌هایی است که به شدت امکان آلودگی و شیوع بیماری به‌ویژه از راه هوا به‌دلیل محدود بودن محیط و ازدحام مسافرین وجود دارد. بنابراین لازم است تمامی مسافرین با ماسک تردد کنند و از ورود افرادی که فاقد ماسک هستند جلوگیری شود، الزام به استفاده از ماسک در حین سوارشدن برای تمامی مسافران و تداوم استفاده از آن در حین حضور در واگن‌های مترو امری مهم است و ما در پروتکل به این موضوع پرداخته‌ایم.» او با بیان اینکه استفاده از ماسک برای همه اقشار امکان پذیر نیست، افزود: « به‌دلیل محدودیت توزیع و یا هر دلیلی که افراد نتوانسته‌اند ماسک تهیه کنند باید عرضه ماسک با هماهنگی ستاد ملی کرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با قیمت دولتی صورت گیرد، شرکت بهره‌برداری مترو می‌تواند به منظور کمک به تسهیل این اقدام نسبت به اختصاص یک غرفه در هر ایستگاه برای توزیع ماسک اقدام کند.»
عدم فروش بلیت تک سفره به‌صورت نقدی و حذف پول از گیشه‌های فروش بلیت موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره کرد و عنوان کرد: «به منظور حفظ سلامت شهروندان باید فاصله گذاری در ایستگاه‌ها در مقابل گیشه‌های فروش بلیت و سکوهای انتظار و همچنین در داخل واگن‌های مترو با خط‌کشی مشخص شود.»
یکی دیگر از مسائل مطرح برای ضدعفونی کردن محیط مترو، ایجاد تونل‌های ضدعفونی مسافرین در ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو است.
گفتنی است که افزایش تعداد اتوبوس در خطوط با تقاضای سفر بالا از طریق هدایت موقت اتوبوس‌های بین شهری به خطوط درون شهری و همچنین جداسازی سرویس تاکسی خدمات دهنده به بیمارستان‌ها از دیگر مسائلی است که شورای شهر تهران بر اجرای آنها تأکید دارد.

ارسال پیامک ارشادی به مسافران مترو
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از ارسال پیامک ارشادی به مردم تهران به‌ویژه مسافران مترو خبر داد. فرنوش نوبخت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو، گفت: «مسافران مترو باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و برهمین اساس طی هماهنگی با دو اپراتور ایرانسل و همراه اول به مردم شهر تهران پیامک توصیه‌ای ارسال کردیم.» او با بیان اینکه این پیامک صرفا جنبه ارشادی دارد، اظهار کرد: در این پیامک از شهروندانی که ممکن است سوار مترو شوند درخواست کردیم که در ایستگاه و قطار فاصله یک و نیم متری را رعایت کرده و از واگن‌های خلوت استفاده کنند. ارسال این پیامک‌ها از دیروز آغاز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید