• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9860
+
-

پروتکل‌های تجویز داروهای شیمی درمانی در مطب‌ها اجرایی می‌شود

درصورت عدم‌رعایت استانداردهای درمان سرطان، مراکز درمان سرپایی یا همان مطب‌ها تعطیل خواهند شد.
اخیرا وزارت بهداشت چندین استاندارد و آیین‌نامه را در بخش‌های مختلف مربوط به سرطان ابلاغ کرد، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان در منطقه آزاد تجاری کیش با اشاره به اینکه استانداردهای درمان سرطان در کشور نواقص زیادی دارد گفت: معمولا وقتی یک روش درمانی به کشور وارد می‌شود باید پروتکل‌های آن تدوین و قابل پیگیری باشد اما در مورد سرطان چنین نشده است. این استاندارد‌ها اخیرا تدوین شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد. به‌طور مثال استاندارد‌های تجویز 14داروی بسیار گران قیمت شیمی درمانی تدوین شده و طی 2،3روز آینده ابلاغ خواهد شد. تجویز بدون پروتکل باعث هدررفت هزار میلیارد تومان در سال شده که متأسفانه منجر به افزایش عمر بیمار هم نشده است.
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال همشهری در مورد همراهی بخش خصوصی با استانداردهای تدوین شده در بخش تجویز دارو گفت: این موضوع به نظارت وزارت بهداشت بازمی‌گردد. وزارت بهداشت به مراکز درمانی که از پروتکل‌ها تبعیت نکنند مجوز نخواهد داد. تمام مراکز سرپایی (مطب‌ها) باید مجدد از وزارت بهداشت مجوز اخذ کنند. این نظارت‌ها در بخش تجویز، مصرف و نیروی انسانی است.

افزایش 80درصدی بروز سرطان تا یک دهه دیگر

 قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان کیش با اعلام این مطلب گفت: مهم‌ترین علت بروز سرطان که به راحتی می‌توان در آن تغییر ایجاد کرد، سبک زندگی است. کم تحرکی، مصرف سیگار و غذای نامناسب از دلایل دیگر آن هستند. با پیر شدن ایران، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری به‌گونه‌ای بیشتر شود که تا سال 2030تعداد موارد بروز از 90هزار به 150هزار نفر در سال برسد. به گزارش همشهری، وی با اشاره به اینکه هزینه سرطان برای نظام درمان بسیار بالاست، گفت: سالانه 450سال عمر با این بیماری از دست می‌رود و دست‌کم 3هزار میلیارد تومان نیز صرف بخش‌هایی از درمان سرطان می‌شود که می‌توانست برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و تحقیقات هزینه شود. ضمن اینکه حاصل این تلاش‌ها نیز منجر به افزایش طول عمر مطلوب در بیماران نمی‌شود. از مهم‌ترین مشکلات درمان سرطان در کشور دسترسی ناعادلانه به خدمات است. بخش‌های مختلف تشخیص، شیمی درمانی، رادیوتراپی، جراحی (که از مؤثرترین روش‌های درمان است) و... کمتر در یکجا ارائه می‌شود. در مناطقی از کشور حتی یک جراح تومور نیز وجود ندارد و بیماران مجبورند هر یک از خدمات را در نقاط مختلف دریافت کنند. در برخی استان‌ها  تومورهای سرطانی توسط پزشکانی جراحی می‌شود که تجربه کافی ندارند. از سوی دیگر تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی در کشور نیز بسیار کم است به‌طوری که به ازای  2، 3میلیون نفر در کشور یک دستگاه رادیوتراپی مناسب وجود دارد. این در حالی است که برخی استان‌ها اصلا چنین تجهیزاتی ندارند. همه سعی ما در وزارت بهداشت بر این است که برای درمان سرطان تخصص‌ها و امکانات مختلف را یکجا جمع کرده و مراکز تیپ 3بیشتری راه‌اندازی کنیم. همزمان با راه‌اندازی مرکز سرطان کیش، پروفسور باب جوان، رئیس بخش اورولوژی بیمارستان رودلفینرهاوس وین در سمپوزیوم بین‌المللی سرطان گفت: ایرانی‌ها به مانند روس‌ها، اوکراینی‌ها و عرب‌ها برای درمان سرطان به کشورهای اروپایی می‌روند درحالی‌که روش‌های درمان و تجهیزات مورد نیاز و دانش متخصصان در ایران به اندازه اروپاست. راه‌اندازی مرکز درمان سرطان در منطقه آزاد کیش می‌تواند جایگاه ایران را در بین کشورهای منطقه بالا ببرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید