• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9848
+
-

سرمایه‌گذاری روسیه در 2 میدان نفتی ایران

نفت
سرمایه‌گذاری روسیه در 2 میدان نفتی ایران

شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد توسعه میدان‌های مشترک نفتی «آبان» و «پایدار غرب» با شرکت‌های «زاروبژنفت» روسیه و «دانا انرژی» خبر داد. این قرارداد دیروز با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری برای یک دوره 10ساله امضا شد و هدف از آن دستیابی به تولید روزانه حداکثر 48هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود 67میلیون بشکه ظرف 10سال آینده است و برای مدت حداکثر 10سال دیگر با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود.
به گزارش وزارت نفت، سهم مشارکت شرکت روس در این قرارداد 80درصد و سهم شریک ایرانی 20درصد است. انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون‌چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چندفازی و تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب در فاز نخست ازجمله محورهای این قرارداد نفتی عنوان شده و برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل 674میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز معادل 68میلیون دلار پیش‌بینی شده است. با اجرای این طرح، برای نخستین‌بار در استان ایلام زمینه‌های اشتغال فنی گسترده به‌ویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های یی.اس.پی فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و کاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند. بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای این قرارداد گفت: نخستین‌‌بار است که با یک شرکت معتبر روسی قراردادی برای توسعه یک میدان نفتی امضا می‌شود که امیدواریم آخرین نباشد. غلامرضا منوچهری، معاون شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: مذاکره برای توسعه 22میدان نفتی در جریان است.
میدان مشترک آبان در 38کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران و میدان پایدار غرب در 150کیلومتری شمال غرب اهواز و 35کیلومتری مرکز فرآورشی چشمه‌خوش در استان ایلام و مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته‌اند. تولید نفت کنونی این دو میدان در مجموع 36هزار بشکه در روز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید