• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98382
+
-

شستا 4/3میلیارد دلار قیمت خورد

10درصد از سهام شستا به ارزش 7هزار میلیارد تومان در بورس فروخته شد

دیروز با عرضه 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، برای نخستین‌بار در بورس، بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ تاریخ ایران انجام شد. 
به گزارش همشهری، در جریان این عرضه اولیه، سهام این شرکت 4.3میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد. همزمان با این رویداد حسن روحانی از تأکید مقام معظم رهبری برای عرضه همه سهام دولت و حتی شرکت‌های وابسته به نیروهای مسلح پرده برداشت و وزیر اقتصاد هم اعلام کرد: عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی از هفته دوم اردیبهشت در بورس آغاز می‌شود.

ورود شستا به بورس
در مبادلات روز چهارشنبه بورس تهران، 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به قیمت هر سهم 860تومان در بورس فروخته شد. با ارزش‌گذاری انجام‌شده در این روز مشخص شد ارزش کل سهام شستا 68.8هزار میلیارد تومان، معادل 4.3میلیارد دلار است. با این حال برآورد می‌شود ظرف روزهای آینده ارزش کل سهام شستا تا مرز 100هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد. این شرکت هم‌اکنون چهارمین شرکت بزرگ بورس بعد از هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس است. رتبه نخست بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ تاریخ اقتصاد ایران پیش از این در اختیار مخابرات بود که سهام آن در مرداد‌ماه سال1387 در بورس عرضه شده بود.

عرضه سهام دولت و نیروهای مسلح
همزمان با عرضه سهام شستا در بورس، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای نخستین‌بار به عرضه سهام یک شرکت در بورس واکنش نشان داد و در جریان جلسه هیأت دولت گفت: عرضه سهام شستا کار بزرگی بود. او در عین حال با تأکید بر عرضه سهام شرکت‌های دولتی اعلام کرد: مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند سهام همه شرکت‌های دولتی و حتی نیرو‌های مسلح فروخته شود. او افزود: روز اولی که می‌خواستم درباره وزیران با رهبری مشاوره کنم، آن روز یکی از مسائل این بود که تصدی‌گری دولت کاهش یابد. همانجا آقا فرمودند من به نیروهای مسلح نیز همین دستور را می‌دهم.
روحانی با بیان اینکه در تاریخ بورس شاید برای نخستین‌بار است که چنین عرضه بزرگی انجام می‌شود، ادامه داد: کل شرکت‌های شستا که ۱۸۰بنگاه و شرکت بزرگ است، همه باهم عرضه می‌شوند. یعنی این هلدینگ بزرگ یکجا عرضه می‌شود. او افزود: من وقتی بودجه۹۸ را به مجلس ارائه کردم، گفتم که در سال۹۸ عرضه بزرگی در بورس خواهیم داشت.

تداوم عرضه‌ها
همگام با سخنان حسن روحانی، وزیر اقتصاد هم وعده داد در روز‌های آینده روند عرضه سهام شرکت‌های دولتی تداوم یابد و عرضه سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی هم از هفته دوم اردیبهشت آغاز شود. قرار است 3صندوق بزرگ که شامل سهام بانک‌ها، بیمه‌ها، خودروسازان، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و فولادسازی‌ها می‌شود، با تخفیف‌های 20 تا 25درصدی به مردم فروخته شود. فرهاد دژپسند در این‌باره گفت: همانطور که رئیس‌جمهوری اعلام کرده، با موافقت وزارت صنعت در آینده نزدیک، هلدینگ‌های وزارت صنعت نیز واگذار می‌شود. او تأکید کرد: ما برای اینکه سهام را به عموم مردم واگذار کنیم روش واگذاری را از روش بلوکی به فروش سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) تغییر داده‌ایم. دژپسند اعلام کرد: در روش ETF همه مردم ایران می‌توانند سهام بخرند و هر کس که براساس کارت ملی یک سقفی خرید می‌کند از تخفیف هم برخوردار می‌شود. این اقدام را از هفته دوم اردیبهشت دنبال می‌کنیم و برخی واگذاری‌ها را در قالب تعاونی‌ها انجام می‌دهیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس گفت: یکی از روزهای تاریخی بازار سرمایه را تجربه کردیم. با همکاری وزارت کار توانستیم یکی از مهم‌ترین هلدینگ‌ها را در بازار سرمایه عرضه کنیم. دژپسند با بیان اینکه روند ورود هلدینگ‌های اقتصادی بزرگ به بازار سرمایه ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: عرضه سهام شستا نخستین مورد نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود.

ورود صندوق‌های بازنشستگی به بورس
به‌غیر از حسن روحانی و وزیر اقتصاد که از عرضه سهام شرکت‌های دولتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حتی فروش سهام متعلق به نیرو‌های مسلح خبر دادند، معاون اقتصادی وزیر کار هم از تدارک برنامه‌هایی برای ورود سایر صندوق‌های بازنشستگی به بورس خبر داد اما اشاره‌ای نکرد که بعد از شستا نوبت به واگذاری کدام صندوق بازنشستگی است. هم‌اکنون 18صندوق بازنشستگی در ایران فعال هستند که اغلب به‌دلیل مشکلات مالی در خطر ورشکستگی قرار دارند. حجت‌الله میرزایی، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: فرایند عرضه در بورس، در همه صندوق‌ها در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت. تلاش می‌کنیم که به‌جای بنگاهداری به سمت سهامداری و مدیریت سبد سهام حرکت کنیم.
میرزایی درباره ویژگی عرضه سهام شستا در بورس گفت: شستا هلدینگی با ۱۸۰شرکت است و بازار سرمایه را نیز نسبت به گذشته جذاب‌تر می‌کند.

2میلیون نفر سهام شستا را خریدند
در جریان عرضه اولیه سهام شرکت شستا رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه شکست و برای نخستین‌بار بیش از 2میلیون نفر، سهام یک شرکت را در روز نخست عرضه خریدند. دیروز 2میلیون و 60هزار نفر به خرید سهام شستا اقدام کردند. با توجه به افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران در نهایت به هر نفر 3637سهم شستا اختصاص یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید