• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98244
+
-

خیز آمریکا برای معدن‌کاری در ماه

رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی فرمانی اجرایی را امضا کرده است که براساس آن مردم آمریکا حق اکتشاف و استخراج مواد معدنی از فضا را دارند

خیز آمریکا برای معدن‌کاری در ماه

در دستوری که به تازگی ترامپ صادر کرده، آمده است که آمریکا فضا را به‌عنوان منطقه مشترک جهانی برای منابع درنظر نمی‌گیرد و به همین دلیل برای استخراج مواد معدنی از کره‌ماه نیازی به اجازه از توافق‌های بین‌المللی نمی‌بیند. اما او چرا می‌خواهد در فضا معدن‌کاری کند؟ و این کار چه فوایدی دارد؟

گسترش زندگی فرازمینی
سارا کروداس، خبرنگار حوزه فضا معتقد است که معدن‌کاری در ماه، می‌تواند به انسان در گسترش سفرهای فضایی مانند رفتن به مریخ کمک کند. او می‌گوید: کره‌ماه می‌تواند یک ایستگاه بین‌المللی بنزین باشد؛ چرا که منابع مناسب برای سوخت موشک‌ها مانند هیدروژن و اکسیژن را در اختیار دارد. وجود یک پمپ بنزین در فضا یعنی موشک‌ها می‌توانند بدون نگرانی از کم‌شدن سوخت، سفرهای طولانی‌تری را در فضا انجام دهند.
سارا در این‌باره می‌گوید: لازم نیست وقتی به فضا می‌رویم همه‌‌چیز را با خودمان ببریم. اکتشاف عمیق بسیار مهم است؛ چراکه فضا منابع بسیاری دارد که می‌تواند برای سیاره ما مفید باشد. به گزارش بی‌بی‌سی، پروفسور بنجامین سواکول می‌گوید که دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند؛ چرا که آب و هوا در حال تغییر است و به این منابع احتیاج داریم؛ در شرایط فعلی ما در حال از دست دادن منابع‌مان هستیم.
بنجامین استاد سیاست انرژی در دانشگاه ساسکس است و می‌گوید استخراج مواد بیشتر از فضا می‌تواند به ساخت قطعاتی مانند ماشین‌های برقی که برای محیط‌زیست در طولانی‌مدت مفید است، کمک کند؛ فلزاتی مانند لیتیوم و کوبالت که برای بشر لازم است بیشتر در مناطقی مانند چین، روسیه یا کنگو یافت می‌شود و داشتن آنها کار سختی است. به اعتقاد او جمع‌آوری مواد مختلف از سراسر جهان که هرکدام قوانین خاص خود را دارند کار سختی است و بنابراین استخراج مواد معدنی از‌ماه بسیار آسان‌تر است.

تنش‌های بین چین و آمریکا
یکی از دلایلی که پشت تصمیم ترامپ قرار دارد، عدم‌دسترسی آمریکا به مواد معدنی است که در سایر مناطق دنیا به وفور یافت می‌شود. بنجامین در این‌باره می‌گوید: در این مورد آمریکا بازی را باخته است و سایر کشورها مانند روسیه و چین جلو زده‌اند. موادی که توسط چین استخراج شده در کل دنیا قابل دسترس است و برای فردی مثل ترامپ داستان جذابی است که مواد معدنی را از جایی استخراج کند که چینی‌ها نمی‌توانند؛ مانند فضا.
از زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسیده، بین چین و آمریکا تنش‌های زیادی وجود داشته و بنجامین می‌گوید این برای ترامپ یک فرصت است که بتواند سلطه‌اش بر جهان را باز به رخ بکشد.
قانون چه می‌گوید؟
واضح است که قوانین بین‌المللی اجازه چنین کاری را به آمریکا نمی‌دهد اما قوانین درباره اینکه بشر چه کارهایی را می‌تواند خارج از فضای زمین انجام دهد هنوز به درستی تعریف نشده است. سارا می‌گوید: قوانین فضایی در حال گسترش است و با گذشت زمان تغییر می‌کند. هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که صاحب‌ماه است اما هم‌اکنون چیزی شبیه قوانین دریانوردی در فضا نیز حاکم است؛ به این معنا که اگر رفتی و چیزی پیدا کردی، پس مال توست. بنجامین می‌گوید: یکی از بحث‌های روز این است که فضا تنها جایی است که برای رفتن باقی‌مانده است؛ چرا که ما به‌زودی زمین را کاملا تخریب می‌کنیم. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد فضا تنها جایگزین باقی‌مانده برای آینده بشر است.

آیا این اتفاق در دوران زندگی ما رخ می‌دهد؟
به گفته سارا، تکنولوژی در این زمینه به سرعت در حال پیشرفت است؛ چرا که پای شرکت‌های خصوصی در میان است؛ پیش از این، همیشه دولت‌ها روی پروژه‌های فضایی بودجه‌گذاری می‌کردند اما با وجود شرکت‌های خصوصی و شخصی پول و جاه‌طلبی در این زمینه بیشتر شده است. ما به‌زودی شاهد پیشرفت‌های زیادی از کار بشر در فضا خواهیم بود، مانند استخراج و معدن‌کاری در‌ماه و رفتن انسان به کره مریخ و این در زمان زندگی ما امکان‌پذیر است. البته بنجامین می‌گوید که توسعه فناوری برای فرایند معدن‌کاری در زمین نیز مهم است. معدن‌کاری در‌ماه در واقع نوک هرم است و رسیدن به آن واقعا کار مشکلی است، بنابراین ابتدا گسترش معادن فعلی مانند معادن گاز و آب‌های عمیق در دستور کار قرار می‌گیرد و سپس می‌شود به مرحله بعد رفت. او احساس می‌کند انسان با اکتشاف و استخراج مواد معدنی از‌ ماه 10تا 15سال فاصله دارد و آینده آن به عواملی مانند پول و زیرساخت بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید