• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98166
+
-

۹۷۶میلیارد تومان و یک سیلی محکم

وزیر ارشاد برآورد خسارت فرهنگ کشور از کرونا را اعلام کرد

۹۷۶میلیارد تومان و یک سیلی محکم

مسعود میر_روزنامه نگار

همین اول ماجرا بهتر است اصل خبر منتشر شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مرور کنیم.عباس صالحی در متنی توییتری نوشته: نامه برآورد جامع خسارت حوزه فرهنگ کشور را که به مبلغی معادل ۹۷۶میلیارد تومان دلالت دارد به مقامات بالادستی دولت ارائه کرده است.
آقای وزیر در این متن به زیرشاخه‌های مختلف فرهنگی ازجمله سینما و تئاتر اشاره کرده و البته از کانون‌ها و مؤسسات فرهنگی هم غافل نشده است.
با این توضیح بد نیست حالا نیم‌نگاهی هم به فرمول کشف این مبلغ خسارت بیندازیم.آنچه مبرهن است اینکه مبلغ برآورد شده از خسارت براساس بیلان‌های مالی و اسناد حسابرسی و گردش‌های اقتصادی حوزه فرهنگ در روی کاغذ و البته مربوط به روزگار دیروز است.
مثلا در حوزه سینما برای یافتن مبلغ ضرر مدیران ارشاد سراغ عدد و رقم‌های سازمان سینمایی رفته‌اند و براساس مکتوبات مالی و وضعیت گردش کار به رقمی پیش فرض دست یافته‌اند ولی برای مثال آیا کسی می‌تواند مدعی شود که فروش نوروزی سینماها در فروردین۹۹ حتما بیشتر یا کمتر از سال گذشته می‌شد؟
فارغ از پیش‌بینی ناپذیر بودن گردش مالی باید از این مهم هم غفلت نکرد که خسارت مطروحه تنها یک برآورد مالی است حال آنکه در ساحت هنر، خسران اصلی را هنرِ هنرمند متحمل می‌شود.خسارت انبوه ایده‌های هدر شده، طرح‌های از ترس روزگار کرونا مختومه شده، زایش‌های هنری بسامان نرسیده را مگر می‌شود با ریال و تومان محاسبه کرد؟
نکته دیگر که در لوای مبلغ خسارت فرهنگ مملکت از کرونا به ذهن متبادر می‌شود، حقارت و فقر گردش مالی فرهنگ است. عصبانی نشوید اما فقط متصور شوید که کل ضرر فرهنگی ایران در دو ماه کرونایی برابر است با مبلغ حدود صد خودروی لوکس که در خیابان‌های شهر جولان می‌دهند.
مبلغ خسارت فرهنگ ایران تقریبا برابر قیمت خانه‌های یک کوچه در منطقه متوسط شهر است. حالا متوجه این سیلی شدید؟
درد فقر فرهنگ روی کاغذ و ماشین‌حساب هم درد فراموش ناشدنی است...

این خبر را به اشتراک بگذارید