• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98162
+
-

فاضل جمشیدی از همکاری 500هنرمند در پویش مشاهنر می‌گوید

کنار تو هستم

کنار تو هستم

ندا انتظامی_روزنامه نگار

این روزها در خانه نشستن به‌علت ویروس کرونا هم طولانی شده و هم خسته کننده. برای آسان شدن این شرایط، هنرمندان دست به کاری زدند تا علاوه بر اطلاع‌رسانی، این شرایط را برای مردم آسان کنند. پویش «مشاهنر» یا همراهی هنرمندان با مردم در قرنطینه خانگی با این هدف شکل گرفت.
فاضل جمشیدی، خواننده و موسیقی‌دان این پویش را طراحی کرده است. او که سابقه آشنایی قدیمی با دکتر سعید نمکی دارد- زمانی که او هنوز به وزارت نرسیده بود- حال با شروع کرونا او به وزیر بهداشت طرحی جدید را ارائه کرد؛ «به دکتر نمکی گفتم که هنرمندان می‌توانند در قضیه اوقات فراغت کمک کنند. ایشان خیلی استقبال کردند و من را به مسئولان امر مرتبط کردند. طرح مورد موافقت قرار گرفت. از آنجا که من دبیر جلسات نهادهای مدنی خانه هنرمندان بودم و با هنرمندان رشته‌های مختلف آشنا بودم از من خواسته شد که مردم را به نشستن در خانه دعوت کنیم.»
شعار «کماکمان در خانه می‌مانیم» شعاری است که برای «مشاهنر» انتخاب شده است. همزمان با شیوع ویروس کرونا، هنرمندان به مسئولیت اجتماعی خود پی‌بردند و از مردم دعوت کردند که در خانه بماند. آنها اعلام کردند که برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری‌ می‌پردازند.

از موسیقی تا هنرهای تجسمی
جمشیدی به تماس و دعوت از هنرمندان مختلف اشاره دارد؛ «با هنرمندان مختلف تماس گرفتم. این کار با حضور کامبیز روشن‌روان، آهنگساز شروع شد و با غلامحسین امیرخانی(خوشنویس معاصر ایرانی)، داوود گنجه‌ای(نوازنده) کار را شروع کردیم. با توجه به اسامی هنرمندانی که کار را با ما شروع کرده بودند، پرویز پرستویی، مجید مظفری، فاطمه معتمدآریا، گلاب آدینه در جایگاه سینماگران به‌تدریج به پویش ما اضافه شدند و با توجه به حضور این هنرمندان، هنرمندان دیگر به ما ملحق شدند و الان نزدیک به 500هنرمند در مشاهنر با ما همکاری می‌کنند.» با توجه به اینکه فاضل جمشیدی خود در حوزه موسیقی به‌عنوان خواننده فعال است، هنرمندان موسیقی به این پویش خیلی سریع ملحق شدند و به تولید آثار موسیقیایی برای مردم پرداختند؛ «با توجه به اینکه من در حوزه موسیقی فعالیت دارم، هنرمندان موسیقی خیلی سریع با مشاهنر ملحق شدند. اما می‌دانستم که این کار در حوزه‌های دیگر هنری هم فراگیر می‌شود. از نخستین افرادی که برای این پویش با آن صحبت کردم، ایرج راد، پرویز پرستویی، رضا کیانیان بودند. به‌تدریج که جلو رفتیم به اعتبار این هنرمندان افراد دیگری به ما اضافه شدند. در آخرهای این پویش علی نصیریان هم به ما ملحق شد.» هنرمندان موسیقی به اجرای برنامه موسیقی پرداخته‌اند، اما دیگر هنرمندان به راهنمایی مردم و دعوت از آنها برای خانه‌نشینی پرداختند؛«در موسیقی وجه هنری غالب است اما در بخش دیگر هنرمندان با مردم صمیمانه به صحبت می‌نشینند و به آنها توضیحاتی در مورد سلامتی می‌دهند؛ چرا که هنرمندان به خوبی می‌دانند که چگونه با مردم به صحبت بنشینند.» به گفته جمشیدی، اتحاد هنرمندان بر سر یک موضوع واحد نکته‌ای مهمی بوده که در این پویش محقق شده است؛«دیگر اتحاد هنرمندان بر سر یک موضوع واحد انسانی مهم‌ترین اصل این پویش است. که باید بگویم به این هدف رسیدم.» اما هدف مشاهنر علاوه بر اطلاع‌رسانی سرگرم کردن مردم، دعوت به خانه ماندن است؛«ابتدا هدف ما از این کمپین اینگونه تعریف شد که آثاری را تولید کنیم و به مردم بدهیم. یک هنرمند ممکن است در صفحه شخصی خودش یک پست بگذارد و به مردم آگاهی بدهد، اما هنرمندان با شرکت در مشاهنر فراتر از وظیفه اجتماعی خود حرکت کرده‌اند.»

کاری بدون پشتوانه مالی
فاضل جمشیدی در مورد این طرح با اشاره به ایده اولیه پویش «مشاهنر» دارد: «ابتدا خیلی ایده‌آلیستی فکر می‌کردم که به هنرمندان متن یا نمایشنامه بدهیم، تا آنها این متن‌ها را یک نفره در خانه اجرا کنند. اما به‌تدریج به این نتیجه رسیدم که ممکن است این روش محقق نشود چرا‌که نیاز به زیرساخت‌هایی است که هم‌اکنون آن را نداریم، بنابراین تولید را برعهده هنرمندان و خلاقیت خودشان گذاشتیم. هدف اولیه من این بود که در یک وحدت کلمه‌ای شریک بشوند و به مردم با زبان هنر نظر کارشناسان بهداشتی را انتقال بدهند.» 
به گفته جمشیدی نظر کارشناسان بهداشتی – درمانی در مرحله اول مهم است؛ «هر هنرمندی که در این پویش صحبت می‌کند تأکید بر در خانه ماندن دارد. در این فاصله هم هنرمندان تولیداتی بدون هیچ چشمداشتی تولید کرده‌اند. اما اگر من امکانات مالی داشتم حتما به هنرمندان سفارش می‌دادم که مثلا یک فیلم کوتاه، یک نمایشنامه، یک مجسمه و غیره در خانه اجرا کنید. چرا که مردم دوست دارند هنرمندان را بدون واسطه ببینند. اما متأسفانه ما نمی‌توانیم به هنرمندان فشار بیاوریم و هنرمندان تا الان به وظیفه اجتماعی خودشان عمل کرده‌اند.» این کار بدون بودجه در حال شکل‌گیری است؛ «پشتوانه مالی نداریم اما مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اعلام کرده است که اگر هنرمندان پیشکسوت تولیداتی داشته باشند به شرطی که عضو این مؤسسه باشند برای تولید به آنها کمک می‌شود.»

هنرمندانی که هستند
گرچه لیست هنرمندانی که در این پویش شرکت کرده‌اند بسیار زیاد است اما هر روز کارهای جدیدی از هنرمندان در مشاهنر در فضای مجازی توزیع می‌شود. برخی مانند کیوان ساکت (نوازنده و آهنگساز)، دونوازی هادی منتظری  و مسعود حبیبی (2نوازنده کمانچه و دف) و پژمان پرنیا و احسان لیوانی، (2هنرمند نوازنده تمبک و نی)، اردشیر کامکار و کامبیز گنجه‌ای(دو هنرمند موسیقی ایرانی)، فاضل جمشیدی (خواننده)‌ به اجرای موسیقی پرداختند اما برخی دیگر از هنرمندان به همچون محمدعلی ساربان (بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما)، سیف‌الله صمدیان(هنرمند عکاس)، ساعد باقری (شاعر)، حسین محجوبی (هنرمند نقاش) و طاهر شیخ‌الحکمایی (هنرمند مجسمه‌ساز)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، فرزین پورمحبی (طنزنویس)، علیرضا طبایی(شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت)، سهیل محمودی (شاعر)، مجید مظفری (بازیگر)، علیرضا نصیریان (بازیگر)، اسرافیل شیرچی(هنرمند خوشنویس)،  رضا بابک(بازیگر)، ایرج راد (بازیگر)، داوود گنجه‌ای (نوازنده)، عبدالوهاب شهیدی(هنرمند پیشکسوت موسیقی سنتی ایران)، کاظم هژیرآزاد (بازیگر) و... با تولید ویدیویی به اطلاع‌رسانی، آگاهی مردم و دعوت به خانه نشستن پرداختند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید