• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98144
+
-

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری

پایتخت 3هزار اتوبوس کم دارد

پایتخت 3هزار اتوبوس کم دارد


با شیوع ویروس کرونا در شهر تهران حمل‌ونقل عمومی مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ از همان اول اسفند و اینکه ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس چگونه می‌تواند کنترل شده و با این بیماری مقابله کند. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به همشهری می‌گوید: «ما از اول اسفندماه این موضوع را متوجه شدیم و جلسه‌ای با شهردار محترم برگزار شد و به اطلاع ما رسید. خوشبختانه با ظرفیت بالایی که شرکت واحد اتوبوسرانی دارد و همچنین آمادگی پرسنل، از همان شامگاه اول اسفند عملیات ضدعفونی را شروع کردیم. شاید کسی باورش نشود که این همت و زحمت شرکت واحد بود؛ زیرا همان روز به پرسنل آموزش داده شد، مواد ضدعفونی‌کننده خریداری و بلافاصله اتوبوس‌های تندرو ضدعفونی شد.» او ادامه می‌دهد: «در ایام قبل از کرونا آمار جابه‌جایی روزانه‌مان در تهران نزدیک 2میلیون نفر بود. با شیوع ویروس کرونا هر قدر که آگاهی مردم بالا رفت، این آمار کاهش پیدا کرد و در روزهای آخر اسفند نزدیک به 80درصد کاهش مسافر داشتیم؛ یعنی مردم دیگر از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کردند؛ در حالی که آن موقع هنوز مشاغل تعطیل نشده بود.» 
ترفع می‌گوید: «در ایام عید نوروز کاهش سفر با حمل‌ونقل عمومی به 94درصد رسید. بعد از عید نیز آمار چنین بود و وقتی قرار شد ادارات با دوسوم نیرو باز شود، کمی استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرد. این نشان می‌دهد که مردم با آگاهی در مکان‌های شلوغ حضور پیدا نمی‌کنند. در بالاترین آماری که طی روزهای اخیر داشتیم 170هزار جابه‌جایی در روز صورت گرفته است که با مقایسه روزانه 2میلیون جابه‌جایی چیزی نیست. منتها ما یکسری خط خاص داریم که خط تندروها محسوب می‌شوند. خط‌های تندرو مسافران زیادی دارد و به‌خصوص خطوطی که با هم تلاقی پیدا می‌کنند؛ مثلا چهارراه ولیعصر که تقاطع شلوغی به‌حساب می‌آید؛ زیرا اینجا 4 خط انبوه دارد، زیر چهارراه، خط 3 و 4 مترو با هم تلاقی دارند و در بالا خط‌یک و 7 تندروی اتوبوسرانی است. این دو خط پرمسافرترین خطوط شهر تهران محسوب می‌شوند. تلاقی این 4خط سبب می‌شود که در این محدوده ازدحام مسافر به‌وجود بیاید و البته ما پیش‌بینی لازم را کردیم. اتوبوس‌های خالی برای این چهارراه درنظر گرفتیم که اگر اتوبوس رسید و مسافر از مترو هم بیرون آمده بود، با ازدحام ناگهانی مواجه نشویم. همه اتوبوس‌ها را هم نشانه‌گذاری کردیم و همینطور کف اتوبوس. همچنین داخل ایستگاه‌ها علامت‌گذاری شده تا مردم رعایت کنند. در عین حال، عوامل ما در ایستگاه‌های مختلف مستقر هستند که مردم فاصله اجتماعی را رعایت کنند.» 

رعایت فاصله‌گذاری 
به‌گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، پایتخت حدود 3هزار اتوبوس کم دارد. او عنوان می‌کند: «هم‌اکنون تهران کمتر از 5هزار دستگاه اتوبوس دارد و با شرایط عادی غیرکرونایی 3هزار دستگاه فاصله داریم. اگر قرار است فاصله‌گذاری هم انجام شود، این تعداد باید ضربدر 3شود. پس آن ظرفیت مناسبِ ناوگان را برای دوران کرونا نداریم و نمی‌شود تامین هم کرد. ما باید حداکثر تلاش خود را به کار ببندیم تا از اتوبوس‌های پشتیبان و کمکی که داشتیم، استفاده کنیم. برخی از خطوط کم مسافر هستند، می‌شود از اتوبوس‌های این خطوط هم استفاده کرد و در خطوط پرمسافر مانند خطوط تندرو بهره گرفت. در عین حال، مردم هم باید رعایت کنند و من فکر می‌کنم اگر 5دقیقه صبر کنند تا اتوبوس دیگری بیاید و سوار اتوبوس خلوت شوند، بهتر از این است که سلامت خود و دیگران را به خطر بیندازند. خواهش می‌کنم که شهروندان و مسافران محترم این مسائل را رعایت کنند.» 
او یادآور می‌شود: «در شرایط سخت اصولا خلاقیت هم زیاد می‌شود. بچه‌های ما در تعمیرگاه پرسنل فنی یکی از اتوبوس‌ها را به افشانه‌هایی مجهز کردند؛ طوری که مواد ضدعفونی‌کننده را مانند مه می‌پاشد و امیدوار هستیم که این افشانه‌ها در همه اتوبوس‌های تندرو و ... نصب شود که هم سریع‌تر و هم با کیفیت‌تر در ابتدا و انتهای خطوط عملیات ضدعفونی صورت بگیرد.» 

اتوبوسرانی بدون درآمد 
با کاهش حداکثری مسافر،  شرکت واحد اتوبوسرانی با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو شده است. ترفع معتقد است که با شرایط امروز این شرکت درآمدی ندارد. او می‌گوید: «افزایش هزینه به 2 دلیل زیاد بوده است؛ یکی اینکه ما اصلا درآمد خود را از دست دادیم و از طرفی بخشی از این هزینه‌ها بابت همین قرارداد مواد ضدعفونی و تجهیزات اینچنینی اضافه شده است که اگر اشتباه نکنم بالای 30میلیارد تومان است. به موازات آن درآمد اتوبوسرانی به صفر رسیده است. حالا شاید این سؤال پیش بیاید که با جابه‌جایی مسافر چرا درآمد صفر است؟ روال به این ترتیب است که برخی از مردم مانند دانش‌آموزان و دانشجویان کارت تخفیف دارند که 50درصد است و کارت‌های منزلت نیز به‌طور کلی رایگان است. حالا دسته‌بندی و تنوع این کارت‌ها هم زیاد و بالای 20نوع است. اگر در بخش خصوصی کسی از این کارت‌ها استفاده کند، آن تفاوت را ما از خطوط تندرو تامین می‌کنیم و این  به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود. یعنی اصلا پول به‌حساب من نمی‌آید که بخواهم دیرتر یا زودتر پرداخت کنم و به‌صورت مکانیزه هر شب تفاوت کارت‌ها از درآمد ما برداشت شده و به‌حساب راننده‌های بخش خصوصی واریز می‌شود.» ترفع ادامه می‌دهد: «در این ایام تمهیدات لازم را برای پرسنل خود انجام داده‌ایم که از بیماری کرونا مصون باشند اما متأسفانه تقریبا حدود 50نفر از پرسنل شرکت(شامل پرسنل ستادی یعنی اداری، انسانی، مالی، پشتیبانی و رانندگان) مبتلا شدند که 2 نفر فوتی داشتیم و امیدوار هستیم که همه بیماران کرونایی سلامتی خود را به‌دست بیاورند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید