• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98116
+
-

راهکارهای واتساپ برای مهار ارسال اخبار جعلی

پس از انتشار محتواهای گمراه‌کننده در شبکه‌های اجتماعی درباره ویروس کرونا، شرکت‌های بزرگ می‌خواهند تا حد ممکن از ارسال پیام‌ها و اخبار جعلی با روش‌های جدید جلوگیری کنند

راهکارهای واتساپ برای مهار ارسال اخبار جعلی

ترجمه: زهرا خلجی _ خبرنگار

شرکت فیس‌بوک به تازگی اعلام کرده در پیام‌رسان واتساپ که متعلق به این شرکت است محدودیت‌های جدیدی برای اجتناب از ارسال اخبار جعلی توسط کاربران در دستور کار قرار داد. به گزارش همشهری و به نقل از روزنامه گاردین، به این ترتیب اگر یک کاربر تا پیش از این می‌توانست یک پیام را برای 5نفر یا گروه ارسال کند حالا با محدودیت‌های اعمال‌شده تنها می‌تواند آن را برای یک نفر یا یک گروه بفرستد؛ این یعنی یک‌پنجم محدودیت قبلی که در سال2019 اعمال شده بود.

البته این تغییر به‌طور کامل مانع از ارسال گسترده اخبار و پیام‌ها نمی‌شود و در نهایت کاربر می‌تواند پیامش را به افراد دیگری هم منتقل کند اما نه به‌صورت همزمان؛ بلکه تا هرجایی که کاربر از فشردن دکمه فوروارد لذت می‌برد.  ولی این شرکت امیدوار است با ایجاد حساسیت در این فرایند روند ارسال پیام‌های ویروسی را روی پلتفرم خود آهسته کند؛ مانند دروغ‌های گسترده‌ای که وجود ویروس کرونا را به 5G مرتبط می‌داند. این ادعای دروغین هفته گذشته باعث خرابکاری در بیش از 20دکل ارتباطی شده است. سخنگوی شرکت واتساپ چندی پیش در یک پست در وبلاگ خود نوشت: «ما شاهد افزایش قابل توجهی در میزان انتقال پیام هستیم که در برخی موارد شکایت کاربران را از حجم ارسال و دریافت اخبار به‌همراه داشت. به اعتقاد ما این میزان از انتقال پیام می‌تواند به گسترش اطلاعات نادرست کمک کند.»
برای ما بسیار مهم است که سرعت انتشار این پیام‌ها  را برای نگه‌داشتن واتساپ به‌عنوان همان محل سابق برای مکالمه و ارتباط کند کنیم. به‌دلیل رمزگذاری، این پیام‌رسان نمی‌تواند محتوای پیام‌هایی که روی پلتفرم فرستاده می‎شود ببیند. این محدودیت مانع از به‌کاربردن همان استراتژی تعدیل در فیس‌بوک و توییتر می‎شود که آنها را قادر می‌سازد محتوای مضر و پرچمدار را حذف کنند. در عوض این شرکت مدت‌هاست به‌طور کلی سعی در ایجاد حساسیت در پیام‌رسانی دارد و همچنین اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‎توانند درباره قابل اعتمادبودن یک پیام کمک کند. در حالت دوم کاربر می‌تواند متوجه شود که آیا این پیام یک‌بار فوروارد شده یا مکررا ارسال شده است - که با نماد پیکان دوتایی نشان داده می‌شود - درحالی‌که حالت اول منجر به محدودیت‌های تدریجی بیشتر در پیام‌های گروهی است. تا سال2018 برای مثال کاربران واتساپ می‌توانستند در یک لحظه یک پیام را به 250 گروه ارسال کنند که این قابلیت همان سال به 20گروه و در سال2019 به 5گروه و حالا تنها به یک گروه تقلیل پیدا کرده است. سخنگوی شرکت واتساپ می‌گوید این اقدامات باعث کاهش 25درصدی ارسال پیام در سطح جهان شده است. به‌طور گسترده ارسال پیام به‌ویژه در اپلیکیشن واتساپ می‌تواند خطرناک باشد؛ چراکه اغلب با تأیید ضمنی یک دوست یا عضو خانواده همراه و به‌سرعت از شکل متن اولیه خارج می‌شود. البته این شرکت تأیید می‌کند که همه پیام‌های ارسالی لزوما بد نیستند؛ «ما می‌دانیم بسیاری از کاربران اطلاعات مفید برای یکدیگر ارسال می‌کنند؛ همانطور که ویدئو‌های بامزه و سرگرم‌کننده و همچنین دعاهای خیر برای هم می‌فرستند. در هفته‌های اخیر، بسیاری از کاربران از واتساپ برای سازماندهی تشویق‌های عمومی و حمایت از کادر درمانی و پزشکی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا سخت می‌جنگند، استفاده کرده‌اند.

بیانیه مشترک شبکه‌های اجتماعی
پیش از این نیز بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا طی یک بیانیه مشترک اعلام کرده بودند که با مشارکت یکدیگر برای مبارزه با اطلاعات نادرست در مورد پاندمی ویروس کرونا همکاری می‎کنند. شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و شرکت تابعه آن یوتیوب، مایکروسافت و زیرمجموعه‌اش لینکدین، ردیت و توییتر همگی این بیانیه را تأیید کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما به میلیون‌ها نفر کمک می‌کنیم تا با یکدیگر در ارتباط باشند، اما در عین حال به‌طور مشترک با کلاهبرداری و اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا مبارزه می‌کنیم و سطح محتوای معتبر در شبکه‌هایمان را بالا می‌بریم و به‌طور هماهنگ با سازمان‌های بهداشتی کشورها در سراسر دنیا به‌روزترین اطلاعات را به اشتراک می‌گذاریم. ما از دیگر شرکت‌ها دعوت می‌کنیم تا در مسیر تلاش برای حفظ امنیت و سلامت جامعه به ما بپیوندند.»  شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار بدون محدودیت اخبار جعلی درخصوص ویروس کرونا به‌شدت تحت فشار بودند. پیش از این اخبار و شایعات زیادی درباره آزمایش‌ها و ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده در سراسر شبکه منتشر شده بود. دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توییتر در مسیر مسدود کردن اطلاعاتی که اخبار جعلی و زیان‌آور درباره این ویروس به‌حساب می‌آید پیشقدم شدند. مسئولان هر دو شبکه می‌گویند اطلاعات مربوط به نهادهای دولتی را در زمان جست‌وجوی اصطلاحات مرتبط با ویروس کرونا برجسته‌تر می‌کنند. پل چیچستر، مدیر مرکز ملی امنیت سایبری جدید دولت انگلیس قبلا نسبت به انتشار اخبار جعلی به شبکه‌های اجتماعی هشدار داده و گفته بود: «شرکت‌ها باید مسئولیت اجتماعی خود را بشناسند و در مقابله با اطلاعات نادرست به گروه‌های تحت حمایت دولت کمک کنند. ما مالک این شبکه‌ها نیستیم و آنها را مدیریت نمی‌کنیم بلکه صنعت این کار را می‌کند. واقعا مهم است که آنها مسئولیت‌ها اجتماعی را جدی‌تر برعهده بگیرند.» 

خطر گردش فیک‌نیوزها
به‌طور گسترده ارسال پیام به‌ویژه در اپلیکیشن واتساپ می‌تواند خطرناک باشد؛ چراکه اغلب با تأیید ضمنی یک دوست یا عضو خانواده همراه و به‌سرعت از شکل متن اولیه خارج می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید