• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98061
+
-

آلودگی ۴۵مرکز بهزیستی به کرونا


رئیس سازمان بهزیستی ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت مقابله با کرونا در مراکز تابعه این سازمان، در عین حال از آلودگی ۴۵مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی به کروناویروس و جان باختن ۵۵نفر به این دلیل، خبر داد. به‌گزارش روابط عمومی بهزیستی، وحید قبادی‌دانا، گفت: براساس آمار، احتمال ابتلای سالمندان از سایرین ۵.۳ درصد بیشتر است. طبق بررسی‌های صورت گرفته از ۲۵۳۱مرکز شبانه‌روزی بهزیستی تا‌کنون ۴۵مرکز آلوده شده‌اند که ۱.۷درصد مراکز کل کشور را تشکیل می‌دهند. متأسفانه تا‌کنون ۵۵نفر در مراکز ما بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ به شکلی که ۱.۲درصد این افراد را تشکیل می‌دهند که ۷۱درصد آنان سن‌شان بیش از ۷۰سال گزارش شده است. به‌طور ویژه در مراکز سالمندان و معلولان ۳۰مرکز آلوده به این بیماری داریم. همچنین از ۱۰هزار کودک بی‌سرپرست تا‌کنون هیچ موردی از فوت گزارش نشده است. قبادی‌دانا در پاسخ به سؤالی درخصوص شرایط فرزندخواندگی در شرایط کنونی، اظهار کرد: پیش از این قرار بود در اسفند‌ماه سال۹۸ سامانه ملی فرزندخواندگی را رونمایی کنیم که متأسفانه به‌دلیل وقایع پیش آمده این امر محقق نشد. اکنون نیز از آنجایی که پروسه فرزندخواندگی دارای مراحل طولانی است، فعلا با توجه به شیوع کرونا این امر متوقف شده است. البته ما این آمادگی را داریم تا به‌محض غلبه بر این ویروس با رونمایی از سامانه فرزندخواندگی به روال بازگردیم.

فعالیت اورژانس۱۲۳ در بحران کرونا
قبادی‌دانا با اشاره به فعالیت‌های اورژانس۱۲۳ و مقایسه آن در2 بازه زمانی گفت: تماس‌های اورژانس اسفند۹۷ و فروردین۹۸ را با اسفند۹۸ و فروردین۹۹ مقایسه کردیم. این مقایسه به ما نشان داد ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان ۱۷هزارم درصد در اسفند۹۷ و فروردین۹۸ بوده است که این رقم در بازه زمانی دوم یعنی اسفند۹۸ و فروردین۹۹ به ۲۶هزارم درصد رسیده است. همچنین تماس‌ها در مورد ابراز نارضایتی از رفتار همسر در بین هر دو طرف در بازه زمانی اول 2هزارم درصد بوده است درحالی‌که این رقم در بازه اسفند۹۸ و فروردین۹۹ به 6هزارم درصد رسیده است. از سوی دیگر با بررسی تماس‌ها در زمینه اقدام به خودکشی در استان تهران در بازه زمانی اسفند۹۷ و فروردین۹۸ عدد یک هزارم درصد استخراج شده بود که این رقم در بازه زمانی دوم به چهار هزارم درصد رسیده است. رئیس سازمان بهزیستی در ادامه با تشکر از وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی درخصوص اورژانس۱۲۳ گفت: خوشبختانه پیامک اطلاع‌رسانی در یک روز تعطیل و تقریبا برای ۸۰میلیون ایرانی ارسال شد که باعث آشنایی آنها با خدمات اورژانس۱۲۳ شد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا میزان خشونت خانگی با توجه به افزایش تماس‌ها با روندی افزایشی روبه‌رو بوده است یا خیر، اظهار کرد: اینکه تعداد تماس‌های تلفنی به یک سامانه روانشناسی، زیاد شود، به‌معنای افزایش اختلالات روانشناسی نخواهد بود. به‌طور مثال پس از معرفی وزارت بهداشت درخصوص این سامانه، ۱۱هزار و ۸۵۲ تماس با آن صورت گرفت که ۳۰درصد آن غیرمرتبط بوده و مربوط به سؤالاتی درخصوص نحوه کنترل بیماری، چگونگی دریافت بسته‌های کمک‌معیشتی و... بوده است. البته ۲.۲درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده است.
قبادی‌دانا در ادامه درخصوص سامانه۱۴۸۰ افزود: بسیاری از مردم از وجود این سامانه اطلاع نداشتند و پس از آنکه وزیر رفاه آن را با توییتی معرفی کرد، تعداد تماس‌های تلفنی با این سامانه تقریبا 3 برابر شد. براساس شواهد و مستندات می‌توان در مورد پرسشنامه‌ای صحبت کرد که در سامانه خود ارزیابی روانشناختی بحران کرونا استفاده شده و جمعیت هدفی معادل ۲۰ هزار و ۹۹۰ نفر در آن اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. از تعداد افرادی که در سامانه Corona.behzisti.ir اطلاعات خود را برای بررسی علائم روانشناختی ثبت کرده‌اند ۹.۲درصد علائم افسردگی شدید و ۱۱.۳درصد علائم متوسط افسردگی را داشتند. همچنین ۸.۶درصد با علائم شدید استرسی و ۹.۸درصد علائم متوسط استرس داشتند. از سوی دیگر با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد ۹.۳درصد علائم شدید اضطراب و ۱۱.۴درصد علائم متوسط اضطراب را تجربه کرده بودند. رئیس سازمان بهزیستی افزود: همچنین به‌منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا طبق بخشنامه‌هایی هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام شد و همچنین از آنجایی که برخی موارد مبتلا در مراکز ما از پرسنل بیماری را گرفته بودند توصیه کردیم تا از پرسنل ثابت و تمام‌وقت استفاده شود و تا حد امکان از همکاری با افراد داوطلب جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید