• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98055
+
-

سوله‌های پشتیبان برای تقویت مبارزه با کرونا

گزارشی از وضعیت پایگاه‌های پشتیبانی بحران تهران که به نقاهتگاه بیماران کرونایی اختصاص یافته است

سوله‌های پشتیبان برای تقویت مبارزه با کرونا

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبرنگار

دیوارهای بلند به طول 12متر، سقف‌های طولانی، محوطه‌های وسیع سرپوشیده، تخت‌هایی که کنار هم قرار گرفته‌اند و تعدادشان گاهی از 100عدد هم بالاتر می‌رود. اینها فضاهایی هستند که به‌عنوان پایگاه‌های پشتیبانی در مواقع بحران به‌عنوان سرمایه‌های شهر به شمار می‌ر‌وند و در همه جای دنیا در شرایط بحرانی کلانشهرها مانند سیل، زلزله و... و امروز در برابر ویروس همه‌گیر کرونا از آنها استفاده می‌شود؛ پایگاه‌هایی که آماده شده‌اند تا مردم بتوانند از دوران سخت، آسان‌تر عبور کنند. امروز در تهران با اینکه به جز‌ تعداد انگشت‌شمار، هنوز بیماران مبتلا به کرونا در این پایگاه‌ها بستری نشدند، ولی پایگاه‌های پشتیبانی ستاد بحران تهران آماده برای مقابله با این ویروس همه‌گیر هستند.

استفاده از پایگاه‌های چندمنظوره برای مقابله با کرونا 
فکر اولیه ساخت پایگاه‌های بحران در شهر تهران به زلزله بم بازمی‌گردد. اوایل دهه‌80 وقتی در بم زلزله آمد، نیاز به پایگاه‌هایی بود که بتوان از آنها برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استفاده کرد. به همین منظور در سال‌1384 در تهران تعدادی پایگاه‌های پشتیبانی در مواقع بحران تدارک دیده شد. تهران به‌علت وسعتی که داشت، نیاز بود که در هر منطقه یک پایگاه فرمانداری پشتیبانی ایجاد شود و سپس در هر 120ناحیه تهران یک پایگاه پشتیبانی محله‌ای هم به‌وجود بیاید. هر‌کدام از پایگاه‌های فرمانداری حداقل مساحتی به وسعت 1000مترمربع دارند. از زمان ساخت پایگاه‌ها تا به امروز از این مکان‌ها به‌عنوان فضاهای چند‌منظوره استفاده شده است؛ یعنی در مواقع عادی و غیربحرانی به‌عنوان سالن‌های ورزش، آموزشی و... استفاده می‌شوند و در مواقع بحرانی مانند زلزله، سیل و... دارای امکانات و تجهیزاتی هستند که مردم در آنها اسکان پیدا می‌کنند یا از طریق‌شان امدادرسانی صورت می‌گیرد. اکنون شهرداری تهران تعدادی از این فضاها را برای مقابله با بحران کرونا در اختیار مردم قرار داده و وزارت بهداشت مسئولیت درمان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت تجهیزات پزشکی آن‌را بر عهده گرفته‌اند. این ابتکاری است که با حمایت بیشتر نهادهای دولتی، می‌تواند در مبارزه با کووید-19، پایتخت کشور را مسلح‌تر از پیش کند. اینطور که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید، ۸‌سوله برای مقابله با کرونا آماده شده که هر کدام حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر ظرفیت دارند. رضا کرمی‌محمدی با بیان اینکه از ۸‌سوله مدیریت بحران که اعلام شد، 3سوله با همکاری سپاه تجهیز شده است، می‌گوید: «از این تعداد سوله نیز تنها 2‌نفر برای سپری‌کردن دوران نقاهت خود از ظرفیت سوله‌ها استفاده کردند. با این حال سوله‌های دیگری نیز در حال تجهیز‌شدن هستند. این سوله‌ها در نقاطی انتخاب شده که خارج از بافت مسکونی و شهری باشد و تمهیدات ایمنی لازم برای آن اتخاذ شده است.» 

   برپایی پایگاه‌هایی برای مناطق محروم

محسن نادی، کارشناس مدیریت بحران شهری 
اکنون از پایگاه‌های فرمانداری پشتیبانی برای مقابله با بحران کرونا استفاده می‌شود که در نقاطی از شهر قرار دارند که خارج از بافت مسکونی و شهری است و تراکم جمعیتی کمتری نسبت به سایر نقاط دارند. به علاوه، این نقاط از امکانات بهداشتی و بیمارستانی کمتری برخوردار هستند که نقاط حاشیه‌ای و اطراف تهران را در‌برمی‌گیرند. استفاده از این پایگاه‌ها به نفع مردم منطقه است؛ چون مردم می‌توانند در کمترین زمان و با سرعت از این امکانات برخوردار شوند. به علاوه اطراف این پایگاه‌ها فضای پیرامونی حدود 500متر وجود دارد که باعث می‌شود آلودگی احتمالی ویروس به‌علت بعد مسافت به‌وجود نیاید. در این پایگاه‌ها امکانات مورد نیاز بهداشت شهری مانند زیر‌ساخت‌های اولیه سرویس بهداشتی، حمام، محلی برای طبخ، سیستم گرمایشی، آب، برق، تلفن، تجهیزات پزشکی، تخت، اکسیژن، سرم، مواد تزریقی و در برخی نقاط محل فرود هلی‌کوپتر و... وجود دارد.

   کرونایی‌هایی که دوران بحرانی بیماری را پشت سر گذاشتند 

مهراب شریفی، معاون درمان شرکت شهر‌سالم شهرداری تهران
پایگاه‌های مقابله با کرونا در محل‌هایی از تهران قرار گرفتند که از تردد دور هستند و در واقع با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و هماهنگی وزارت بهداشت و تجهیزات پزشکی لازم در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌گیرند. این پایگاه‌ها بعد از تجهیز پزشکی در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار می‌‌گیرند و با بیمارستان‌های صحرایی کاملا متفاوت هستند. از این پایگاه‌ها برای گذراندن دوران نقاهت بیماران استفاده می‌شود. در واقع بیمارانی که دوران بحرانی ویروس را پشت سر گذاشتند و از بیمارستان مرخص شدند، نیاز به خدمات درمانگاهی و گذراندن دوران نقاهت دارند، می‌توانند وارد این پایگاه‌ها شوند. این پایگاه‌ها علاوه بر قرنطینه بیماران می‌تواند‌ محلی برای استقرار کارکنان بیمارستانی نیز باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید