• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9789
+
-

زیر آسمان شهر

یک پیشنهاد عیدانه

یادداشت
یک پیشنهاد عیدانه

احسان رضایی|نویسنده و روزنامه نگار:

حالا که دارید این سطرها را می‌خوانید نفس‌های اسفند به شماره افتاده و از سال ۹۶ یک هفته بیشتر نمانده است. طبیعتا همه به فکر انجام کارهای باقیمانده و پشت گوش افتاده هستند؛ تمیز کردن خانه و تهیه رخت و لباس نو و خرید میوه شب عید و پیدا کردن اسکناس نو و تانخورده... این وسط اگر دوست داشته باشید، می‌توانید به‌عنوان یک عیدی باکلاس به کتاب هم فکر کنید.
 اولاً کتاب عیدی دادن، هنوز چندان در جامعه ما رایج نشده و با این کار شما درنظر دیگران خیلی آدم خاص و خفنی جلوه می‌کنید؛ به‌خصوص که اگر بتوانید از کتاب‌هایی که خریده‌اید چند صفحه‌ای هم بخوانید، دیگر در دید و بازدیدهای عید می‌توانید حسابی توجه جمع را مال خود کنید و آجیلِ مجلس شوید.
 به علاوه کتاب، عیدی ارزانی هم هست. طبق آخرین آمار خانه کتاب، متوسط قیمت کتاب‌های چاپ جدید ۱۸هزار و ۲۱۸ تومان است. منتها مثل هر چیز دیگری، باید قلق کار را بلد باشید. مثلا سراغ کتاب‌های هنری و قطع بزرگ و پر از عکس نباید بروید که قیمتشان کانّهو افعال بی‌قاعده است. کتاب مناسب عیدی، داستان و رمان است. اگر هم خودتان کتاب خوبی را نمی‌شناسید نگران نباشید. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، انواع پیشنهادها را از افراد مختلف پیدا کنید‌.
 برگزیدگان جوایز ادبی هم هستند. امسال در حوزه رمان، این عناوین برنده جوایز مختلف شدند: این خیابان سرعت‌گیر ندارد (مریم جهانی، نشر مرکز)، بی‌کتابی (محمدرضا شرفی خبوشان، شهرستان ادب)، تپه خرگوش (علی‌اکبر حیدری، روزنه)، سنگی که نیفتاد (محمدعلی رکنی، کتابستان معرفت)، شب‌های حرم‌خانه (مریم بصیری، نشر اسم)، فردا مسافرم (مریم راهی، نیستان)، کوچه ابرهای گمشده (کورش اسدی، نیماژ)، ناتمامی (زهرا عبدی، چشمه)، یک پرونده کهنه (رضا جولایی، آموت). نکته بعدی خرید از کتابفروشی‌هایی است که عضو طرح عیدانه هستند و ۲۰درصد تخفیف دارند.
توی این کتابفروشی‌ها اگر خوب بگردید، شانس‌تان می‌زند و چاپ‌های قدیمی هم گیر می‌آورید که قیمت کمتری دارند. از کتابفروش‌ها و باقی خریداران هم می‌توانید راهنمایی بگیرید. در این سال‌ها کتابفروشی‌ها میز یا قفسه‌ای از پرفروش‌هایشان هم آماده می‌کنند تا بفهمید که کدام کتاب مورد پسند و سلیقه افراد بیشتری قرار گرفته است. با این روش‌ها، حتماً می‌توانید چندتایی کتاب خوب پیدا کنید؛ یک عیدی خاص که تا سال‌های سال پیش گیرنده می‌ماند و یاد و نام شما را در کتابخانه‌اش جاودان می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید