• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 فروردین 1399
کد مطلب : 97776
+
-

دست یاری ستاد کرونا به سوی شورای شهر

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران از اقدامات لازم و کارهای صورت گرفته برای کنترل شیوع بیماری کووید 19به شورای شهر گزارش داد

شورا
دست یاری ستاد کرونا به سوی شورای شهر

مجید جباری- خبر‌نگار

دومین جلسه رسمی شورای شهر تهران در سال جدید با توجه به شرایط 4-3 روز اخیر پایتخت و افزایش نگران‌کننده ترددهای شهری باز هم به کرونا و راهکارهای قطع زنجیره شیوع آن اختصاص داشت. با این تفاوت که شورا این بار میزبان نفر اول ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران بود. با وجود اینکه انتظار می‌رفت علیرضا زالی زودتر از اینها به صحن شورا بیاید، اما برگزار نشدن جلسه حضوری و علنی شورای شهر تهران را هم می‌توان یکی از دلایل تأخیر حضور نفر اول مقابله با کرونا در تهران دانست. به هر حال علیرضا زالی دیروز سه‌شنبه به دعوت اعضای شورا به خیابان بهشت آمد و از وضعیت همه‌گیری کرونا در تهران به نمایندگان مردم در پارلمان شهری پایتخت گزارش داد و از آنان خواست تا با پیگیری و مطالبه‌ها و مشکلات شهروندان، این ستاد را بیش از گذشته یاری کنند. آنطور که زالی تأکید کرد، جنس دغدغه‌های شورایی‌ها با ستاد متبوعش مشترک است و به همین‌خاطر، روی کمک‌های شورا حساب باز کرده است.

تهران، نیازمند راهبردهای متفاوت است
رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در جلسه شورای شهر، از فعالیت‌های حمایتی و کمک‌های مستمر و سازنده و مشارکت‌جویانه شورا و شهرداری برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا قدردانی کرد و در عین حال وضعیت تهران را پیچیده‌ و متفاوت‌تر از دیگر شهرهای کشور توصیف کرد. زالی گفت: «بر همین اساس، راهبردها و برنامه‌ریزی‌ها به‌دلیل مختصات فنی خاص تهران و جمعیت قابل توجه پایتخت باید متفاوت باشد. ۳۱هزار و ۲۰۰ تخت در تهران داریم که تلاش کردیم از تمام ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنیم. الآن ۸۰درصد تخت‌هایی که به بیماران کرونا اختصاص دارد از تخت‌های بیمارستانی زیرنظر دانشگاه‌هاست.»
به گفته زالی زمان ریشه‌کن‌شدن این ویروس متناسب با مداخلات سخت‌گیرانه تصمیم‌گیران خواهد بود، بنابراین اگر 3-2 هفته با سختی و سنگینی محدودیت‌ها اعمال ‌شد، شاید مدت زمان این رخداد کوتاه‌تر می‌شد.

پیش‌بینی افزایش ابتلا
فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران با تأکید بر اینکه الگوی ابتلا به کرونا در تهران به جز تبعیت از منحنی عمومی، تکان‌های سینوسی نیز دارد، گفت: «در روزهایی حضور نامتعارف شهروندان را شاهد هستیم؛ مانند هفته آخر اسفندماه که بازتاب آن را در اواخر هفته اول فروردین‌ماه مشاهده کردیم. برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت‌تر پس از طی چند روز خواهیم بود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود هفته آینده با افزایش مبتلایان کرونا در تهران که در ایام نوروز به مسافرت رفتند مواجه خواهیم بود. همچنین در 3روز اخیر که شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده نیز طی ۵ تا ۹ روز آینده بازتاب‌های خود را در میزان مبتلایان نشان خواهد داد.»
زالی حمایت از اقشار فرودست و شناسایی آنها و تهیه یک برنامه راهبردی جامع را از اولویت‌های نهادهای حاکمیتی دانست و گفت که با این کار امکان حضور بیشتر افراد در خانه‌ها وجود خواهد داشت. او افزود: ضمن اینکه هر قدر با سرعت کمتری این تصمیمات را بگیریم زمان ابتلا و شیوع این بیماری طولانی‌تر خواهد شد.
 
نفس‌های آخر مالی شهرداری
پس از صحبت‌های فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران برخی از اعضای شورای شهر نارضایتی خود را از تمهیدات مقابله با کرونا در تهران بیان کردند و به بیان دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود درباره برخی اقدامات ستاد پرداختند که به‌طور خلاصه در ادامه می‌خوانید.


  شهربانو امانی: جان وطن در خطر است و فرصت‌سوزی یکی از ضعف‌های مدیریت کشور به‌حساب می‌آید. تهران با برخورداری از بیشترین جمعیت، کانون قدرت کشور به شمار می‌رود. همین موضوع کار ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا در تهران را سخت‌تر می‌کند. تلاش شورا و تلاش مدیریت شهری تعطیلی مهم‌ترین کانون‌های انتقال کرونا، حمل‌ونقل عمومی بود اما ستاد با این موضوع مخالفت کرد.


  زهرا نژادبهرام: از رد پیشنهاد تعطیلی مترو که از سوی اعضای شورای شهر برای ستاد ارسال شد انتقاد دارم. اگر وزارت بهداشت رئیس ستاد مبارزه با کرونا باشد که اولویت سلامت مردم و نجات جان آنهاست. اما اگر اولویت اقتصاد کشور است، پس وزیر اقتصاد باید رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد؛ یا اگر اولویت کشور در شرایط کنونی، امنیت است، بنابراین وزیر کشور باید ریاست این ستاد را برعهده داشته باشد.


  علی اعطا: به جای تأکید بر تعطیلی اصناف بهتر بود بر تعطیلی ادارات تأکید کنیم. شاید اگر برخی از ادارات دولتی تعطیل می‌شدند هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اما وقتی اصناف تعطیل می‌شوند انواع مشکلات اقتصادی به‌وجود می‌آید و دولت هم نمی‌تواند حمایت مؤثری انجام دهد. بنابراین، جای سؤال است که چرا در مورد اصناف تا این اندازه سختگیری می‌کنیم و پافشاری داریم تا ادارات باز بمانند. همچنین قرار بر این بود که تصمیمات ستاد استانی با ضمانت اجرایی نظارت دادستانی اجرا شود و این به معنی لازم‌الاجرابودن تصمیمات است، اما این موضوع در ستاد ملی کرونا نادیده گرفته می‌شود.


  احمـد مسجدجامعی: وقتی می‌گوییم تهران شهری است برای همه و تهران آیینه ایران است یعنی حق حیات هم برای همه است. نخستین مسئله در این موارد هم دفع خطر از حیات شهروندان و زمینه‌سازی‌ برای سلامت شهروندان است. در قانون شهرداری‌ها هم آمده است که اگر جامعه در معرض خطر قرار بگیرد مهم‌ترین وظیفه شهرداری کمک به جلوگیری از تهدید و همه‌گیری بیماری‌های واگیر است. این موضوع یعنی کمک شهرداری به جلوگیری از تهدید و همه‌گیری بیماری در جای خودش درست است اما نکته این است که حجم خواست‌ها از شهرداری متناسب با اعتبارات واختیارات شهرداری نیست. ما مدیریت یکپارچه شهری را که در قانون آمده در عمل نداریم بنابراین همه آنچه شما از ما می‌خواهید تا زمینه اجرای آن را فراهم کنیم در اختیار شهرداری نیست. چگونه است که رهاکردن معتادان متجاهر بدون اطلاع و بی‌هیچ هماهنگی با ما انجام می‌شود ولی ما باید پاسخگوی اتفاقاتی که در شهر می‌افتد باشیم؟  


  زهرا صدراعظم نوری: بهبود پیدا‌کردن تعدادی از پرستاران و پزشکان مبتلا به ویروس کرونا ادامه فعالیت آنها بدون بروز مشکلات جسمی و روحی این سناریو را در ذهن متبادر می‌کند که بازتر شدن فضا و فراگیر شدن ابتلا نوعی مصونیت در افراد نسبت به این ویروس ایجاد می‌کند.بنابراین باید به شهروندان توضیح دهید که باز کردن فضا کارآمدتر است یا قرنطینه کامل و سختگیری تردد مردم.


  حسن خلیل‌آبادی: مشکلات اپیدمی بیماری و پسماند در سکونتگاه‌های غیررسمی و حریم تهران بیشتر است. با توجه به این موضوع، ضرورت دارد که به زیر‌ساخت‌های بهداشتی و درمانی شهرستان‌هایی مانند ری، به‌خصوص توجه به دو بیمارستان فیروز‌آبادی و شهدای هفت تیر ری بیشتر شود. ضمن اینکه سامانه 4030در پاسخگویی به شهروندان اختلال دارد. به‌صورتی که در تماس با این سامانه، بعد از 20دقیقه انتظار، موفق به اتصال به کارشناسان نشده و باید توجه بیشتری در پاسخگویی به شهروندان شود.


  الهام فخاری: هنوز از شیب افزایش کرونا عبور نکرده‌ایم. از این‌رو باید شورای پایتخت از ظرفیت رسانه‌ای شورای شهر، سیاسی و اجتماعی خود برای پشتیبانی تصمیم‌های تخصصی و فنی مدیریت ستاد بیشتر استفاده کند. ظرفیت کارشناسی ستاد مهم و ملاک است اما دیده‌ایم متأسفانه آنچه در ستاد تصویب و اعلام می‌شود در سایر بخش‌های کشور تعدیل می‌شود. اکنون به وضعیتی در تهران رسید‌ه‌ایم که نه قرنطینه و نه فاصله‌گذاری اجتماعی اجرایی نشده است. 


  سـیدحسـن رسولی: صدای غیرواحدی از ستاد مدیریت بحران بیماری کرونا به گوش می‌رسد و مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند و حس می‌کنند کسی بالای سرشان نیست. برخلاف آنچه اعلام شد که انسجام و هماهنگی در ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا قابل لمس است به‌نظر می‌رسد این ستاد دچار بحران بوده و این موضوع یکی از نقاط ضعف جدی اداره کشور در شرایط فعلی است. با توجه به شرایط، شهرداری تهران از حیث مالی نفس‌های آخر را می‌کشد و درصورت تداوم روند و تخصیص پیدا نکردن منابع، به‌دلیل خالی بودن جیب، امکان ارائه خدمات را در ادامه نداریم.


  محمد سالاری: از ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌خواهم که به‌صورت واضح و صریح به سؤالات مردم پاسخ دهند. همچنین باید برای مردم شرایط به درستی تبیین شود که مردم درصورت تداوم شیوع این بیماری چه سرنوشتی دارند. باید پیامدهای کرونا در ابعاد مختلف زندگی مردم عنوان شود.


  مجید فراهانی: با توجه به اینکه از همان ابتدای کار شهرداری تهران دوشادوش کادر درمانی در صف نخست ارائه خدمات به شهروندان بوده و شیوع کرونا موجب شده بسیاری از درآمدهای شهر محقق نشود، بنابراین کسری بودجه در سال‌جاری برای این نهاد انکارناپذیر است. اما برآوردها حکایت از اثرات نامطلوب فراگیری کرونا بر اقتصاد و نظام تأمین مالی دولت و شهرداری‌ها دارد. از این‌رو بررسی و مدل‌سازی‌ داده‌ها و انطباق آن با بودجه سال 99نشان می‌دهد که از مجموع منابع 30هزار و 574میلیارد تومانی شهرداری تهران در خوش‌بینانه‌ترین شرایط ما تنها شاهد تحقق 19هزار و 567میلیارد تومان خواهیم بود. 


  محمدجواد حق‌شـناس: در طــول سـال‌ها تحریم و ناکارآمدی سیاستــمداران، سفره‌های مردم کوچک‌تر و کم‌رنگ‌تر و حتی محو شده است. کوتاهی در برخی اقدامات باعث انتشار سریع ویروس کرونا در سراسر کشور می‌شود و تدبیر جدی برای استفاده از فرصت طلایی تعطیلات دوهفته‌ای نوروز صورت نگرفت و 8میلیون ایرانی با سفرهای خود ویروس را به سراسر کشور ‌بردند و مسئولان از هفته دوم فروردین به فکر اعمال برخی محدودیت‌های تردد ‌افتادند. 
 
برگزاری آنلاین جلسات سه‌شنبه شورا
بعد از سخنان اعضای شورا و رئیس ستاد مقابله با کرونا، مجید فراهانی و محمدجواد حق‌شناس نطق‌های پیش از دستور خود را قرائت کردند و پس از آن، شورا وارد بررسی نخستین دستور کار خود شد. بر این اساس، طرح دوفوریتی برگزاری آنلاین جلسات سه‌شنبه شورا پس از بحث و بررسی، رأی آورد و به این ترتیب، پارلمان شهری پایتخت تا پایان بحران کرونا، جلسات سه‌شنبه‌ خود را به‌صورت مجازی و ویدئو‌کنفرانس برگزار می‌کند. دومین و آخرین دستور جلسه شورای شهر تهران در جلسه دیروز، بررسی جزئیات لایحه شهرداری تهران درباره ساختار تشکیلاتی شهرداری تهران در وقت اضافه شورا بود که کلیات آن در جلسه پیشین شورا به تصویب رسیده بود. برای بررسی این دستور کار، محسن هاشمی‌رفسنجانی 2بار و هر بار به ‌مدت نیم‌ساعت وقت شورا را تمدید کرد. در جریان بررسی این لایحه، برخی جزئیات تصویب شد، اما به‌دلیل خروج حجت نظری، عضو شورای شهر، جلسه با کمبود تعداد اعضا از رسمیت افتاد و هاشمی هم پایان جلسه را اعلام کرد.

دولت، منابع جایگزین به شهرداری  بدهد

رئیس شورای شهر تهران بر لزوم حمایت دولت از مدیریت شهری در بحران کرونا تأکید کرد و گفت: از ریاست محترم جمهور و هیأت دولت، انتظار داریم نسبت به تخصیص منابع جایگزین به مدیریت شهری، بخشی به‌عنوان کمک و بخشی هم از محل تسهیلات مصوب جبرانی کرونا موافقت کند. محسن هاشمی‌رفسنجانی که در آغاز دویست‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران سخن می‌گفت، اظهار کرد: تصاویری که از ازدحام در سیستم حمل ونقل عمومی، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی خیابان‌های اصلی در فضای مجازی منتشر شده است، نشان می‌دهد که وضعیت کلانشهر تهران با حدود 10میلیون نفر جمعیت، قابل مقایسه با سایر نقاط کشور نیست. اگر می‌خواهیم پاندمی کرونا را در تهران مهار و مدیریت کنیم، باید حتما برنامه ویژه و متفاوتی با سایر نقاط داشته باشیم. او با بیان اینکه مقصر دانستن مردم نیز مشکلی را حل نمی‌کند، اضافه کرد: ما مسئولان و مجموعه مدیریت کشور باید با استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی، محدودیت‌های قانونی و تشویق و تنبیه‌ها، رفتار مردم را مدیریت و براساس الگوی مطلوب هدایت کنیم. شاید تاکنون به دلایل مختلف درست عمل نکرده‌ایم.رئیس شورای شهر تهران همچنین گفت: برای زنده‌نگه‌داشتن امید و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی یا بهتر نشان دادن عملکرد خودمان نسبت به سایر کشورها، در اطلاع‌رسانی، با تأخیر و ملایم‌نشان‌دادن ابعاد موضوع، عمل کرده‌ایم. در اعمال محدودیت‌های تردد و کسب وکار، به‌دلیل نگرانی از پیامدهای اقتصادی و نافرمانی مدنی، با اقتدار عمل نکرده‌ایم. در اعمال تشویق‌ها و تنبیه‌ها هم به‌دلیل مشکلات کسری بودجه و تحریم بیش از حد احتیاط کرده‌ایم. بنابراین اگر با جدیت بیشتری در تهران عمل نکنیم شاهد تشدید شیوع این بیماری خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید