• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9769
+
-

حکم بقایی نهایی شد

رئیس دادگستری استان تهران روز گذشته به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حکم بقایی در دادگاه تجدید نظر تأیید و برای اجرا به دادسرای تهران ارسال شده است. غلامحسین اسماعیلی با ابراز بی‌اطلاعی از اجرای حکم و بازداشت معاون رئیس‌جمهور سابق تصریح کرد: بقایی برای اتهامات مختلف به حبس‌های متعدد در دادگاه تجدید نظرمحکوم شده،  اما طبق قانون فقط مجازات اشد قابل اجراست؛ به همین دلیل بیشترین محکومیت بقایی با حبس که 15سال است، اجرا می‌شود. بقایی به رد مال و جزای نقدی هم محکوم شده که متناسب با محکومیت باید پرداخت کند. با انتشار اخباری درباره بازداشت بقایی وکیل مدافع وی گفت: «هنوز حکمی از طرف دادگاه تجدید نظر برای حمید بقایی صادر نشده که اجرا شود.»


انتشار خبر صدور حکم بقایی همزمان با چالش میان او و برخی نهادها و مسئولان دولتی بر سر این حکم هم بود. بقایی اخیرا نامه نوشته بود که دادگاه با ادعای تصرف او در پولی که سپاه قدس برای کمک به سران کشورهای آفریقایی در اختیار او قرار داده بود محکومیت 15ساله برایش بریده است. نامه بقایی خطاب به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نوشته شده بود و در آن خواستار توضیح شده بود. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه اما با رد ادعای مطرح شده در نامه بقایی به یکی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه آن‌را فرافکنی و حرکتی نخ‌نما شده با هدف تشویش اذهان عمومی توصیف و تصریح کرد: رأی محاکم قضایی براساس مدارک مستند،  مستدل و قوی صادر شده و طرح سناریوهای تکراری بار جرایم متهمان را کاهش نمی‌دهد.


رمضان شریف تشویش اذهان و منحرف‌کردن افکار عمومی از جرایم و تخلفات را راهکاری بی‌نتیجه و بی‌ثمر برای طراحان آن توصیف و تصریح کرد: هرچند بروز چنین افعال و رفتاری از این متهم مسبوق به سابقه است، اما هرکس ادعایی دارد باید مدارک و مستندات خود را در اختیار مراجع قضایی قرار دهد تا براساس قانون مورد رسیدگی و قضاوت قرار گیرد.


در ابتدای نامه بقایی به سردار سلیمانی آمده بود: «سازمان اطلاعات سپاه با مسئولیت آقای حسین طائب مدعی گردیده که سپاه قدس مبلغ 3.5میلیون یورو در تاریخ 14/5/92 (پس از خاتمه دولت دهم) جهت اهدا به سران کشورهای آفریقایی به اینجانب تحویل داده و این مبلغ به همراه 570هزار دلار ارز متعلق به سپاه قدس مورد دخل و تصرف شخصی توسط بنده قرار گرفته است... و در ادامه براساس این ادعای واهی،  دادستانی تهران علیه بنده به اتهام اختلاس در وجوه بیت‌المال،  کیفرخواست تنظیم و دادگاه شعبه 1057کارکنان دولت نیز به صرف یک اعای غیرمنطقی و کذب،  اینجانب را به 15سال زندان و رد بیش از 40میلیارد تومان محکوم کرده است.»

 

 

ماجراهای بقایی و احمدزاده


اینها تنها واکنش‌های بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق به اتهاماتش در دادگاه‌ها و رسانه‌ها نیستند. بحث و مجادله‌ او با روح‌الله احمدزاده کرمانی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی هم داغ است. احمدزاده کرمانی در مصاحبه با سایت مشرق گفته بود: «در زمان مدیریت بقایی نزدیک به ۶۰۰ هزار شیء تاریخی از موزه ملی خارج شد، ۴۰درصد دوربین‌های موزه ملی از کار افتاده و برخی هم رو به آسمان بودند و اینکه تیم بقایی به‌دنبال فروش شرکت ۱۰۰۰میلیاردی توسعه گردشگری به قیمت ۲۰ میلیارد بود.» بقایی هم در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «در پاسخ به وی 24ساعت مهلت داده شد تا با انتشار اسناد و مدارک ادعاهایش ثابت نماید» احمدزاده هم جوابش را داد که «حمید بقایی! اسم پدر مرحوم من را به زبان نیار و الا برای نخستین بار مجبورم می‌کنی ماجرای جلسه سردار ع.ج. و ر.س با دکتر احمدی‌نژاد که تا ساعاتی از شب راجع به شما ادامه پیدا کرد و ماجرای محتوای چند تا سی دی بود و فردای آن‌روز من در خدمت یکی از مقامات ارشد نظام بودم و خودشان این مسئله را برایم بازگو کردند، علنی کنم!» وکیل حمید بقایی عصر دیروز در واکنش به نهایی شدن حکم موکلش گفت که هنوز حکم را دریافت نکرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید