• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 19 فروردین 1399
کد مطلب : 97678
+
-

تهدید دوباره سیل برمعیشت سیستان

سیل در کمین ساکنان شهرستان‌های زابل، هامون، هیرمند، نیمروز و زهک دراستان سیستان و بلوچستان

تهدید دوباره سیل برمعیشت سیستان


سیده زهرا عباسی:
اهالی سیستان در شمال استان سیستان‌وبلوچستان در شرایطی ایام فروردین را با هشدار سیلاب سپری می‌کنند که هنوز خسارت سیلاب اردیبهشت سال گذشته بسیاری از کشاورزان این خطه پرداخت نشده است. بلوچستان در جنوب استان هم زمستان سال گذشته روزهای متمادی با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کرد و حالا هر چند وضعیت آن به ثبات رسیده، اما هفته گذشته بار دیگر شاهد بارندگی‌های شدید و سیلاب بود.
سیستانی‌ها اردیبهشت سال گذشته با ورود سیلاب از افغانستان، خسارت زیادی دیدند. اغلب این خسارت به بخش کشاورزی و مسکونی شهرستان هیرمند وارد شد که به گفته اهالی، در بخش مسکونی جبران شده، اما در بخش کشاورزی هنوز پرداخت نشده است. سیل دی‌ماه هم بیش از هزار میلیارد تومان خسارت روی دست کشاورزان 3استان جنوبی یعنی سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان گذاشت.

دست خالی کشاورزان سیستان
رضا حسینی یکتا، عضو شورای روستای «علی‌نمرودی» شهرستان هیرمند که سال گذشته در نتیجه سیلاب تخلیه شد از کشاورزانی است که هنوز خسارتی دریافت نکرده. او که خود فهرست کشاورزان خسارت دیده روستا را تهیه کرده بود، به همشهری می‌گوید: «هر بار برای پیگیری به جهادکشاورزی مراجعه می‌کنیم، می‌گویند خسارت را پرداخت می‌کنند، اما هنوز هیچ خبری نیست.»
او البته از جبران خسارت در بخش مسکونی ابراز رضایت می‌کند و توضیح می‌دهد که بنیاد مسکن واحدهای خسارت دیده را بازسازی یا تعمیر کرده است و از این نظر مشکلی وجود ندارد. حسینی یکتا می‌افزاید: «سال گذشته 9هکتار زمین کشاورزی‌ام از بین رفت. اما امسال بارندگی‌ها خوب است و اگر سیل نیاید، کشاورزی رونق خوبی می‌گیرد.» به گفته او، سیلاب جاری شده در رود سیستان فعلا در بستر رودخانه مانده و به خانه و زندگی مردم راه پیدا نکرده است.

هدایت سیلاب به سمت هامون 
فرماندار زهک هم به این نکته اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «از روز جمعه شاهد افزایش ورودی آب رودخانه هیرمند از سمت افغانستان بودیم که هم‌اکنون به کانال‌های کشاورزی و از مسیر رود سیستان به سمت تالاب هامون هدایت می‌شود.»
غلامرضا اربابی همچنین به لایروبی رود سیستان اشاره می‌کند که در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده است تا این منطقه در زمان بارش‌های بهاره در امان بماند؛ سیلاب سال گذشته از همین مسیر 20روستا را تحت‌تأثیر قرار داده بود.
وی با اشاره به ترمیم خسارت‌های سیلاب پیشین، از آماده‌باش نیروهای خدماتی و همچنین واگذاری مدیریت هر بخش از رودخانه سیستان به یکی از نهادها خبر می‌دهد که تا پایان زمان هشدار سیل ادامه خواهد داشت.

آماده‌باش 5شهرستان شمالی
مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان هم با تأکید بر لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها برای پیشگیری از بروز خسارت به مردم و کشاورزان به همشهری توضیح می‌دهد: «سیلاب وارد شده از سمت افغانستان مدیریت شده است و امیدواریم با هدایت این آب به تالاب و کانال‌های کشاورزی بتوانیم جلوی بروز حادثه را بگیریم.»
عباسعلی ارجمندی با بیان اینکه حجم ورودی آب روز گذشته از 120سانتی متر به 228سانتی متر رسیده است، می‌افزاید: «همه 5فرماندار شهرستان‌های حوزه سیستان شامل زابل، هامون، هیرمند، نیمروز و زهک در حالت آماده‌باش هستند و بازدیدهای میدانی از مناطق حادثه‌خیز را در دستور کار دارند.»
ارجمندی همچنین درباره مناطق سیل‌زده جنوب استان توضیح می‌دهد: «در جنوب استان وضعیت عادی است و فقط در بخش راه‎ها، بازگشایی به‌صورت موقت انجام شده است و با اقدامات عمرانی تعمیرات راه‌های خسارت دیده هم به‌زودی به پایان خواهد رسید.»
وی از تحویل 500واحد مسکونی به سیل‌زدگان جنوب استان در ایام نوروز هم خبر می‌دهد و تأکید می‌کند ساخت و سازها در این مناطق ادامه دارد.
به گفته این مقام مسئول، اعتبار برای پرداخت خسارت کشاورزان جنوب استان تامین شده است و تعمیر قنات‌ها، راه‌های باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هم در حال انجام است. همچنین خسارت سال گذشته کشاورزان سیستان هم پرداخت شده و بخش باقی مانده هم در دست پیگیری است.





خسارت سیلاب به 11استان 
بلوچستان، هفته اول فروردین امسال هم شاهد بارندگی‌های فصلی و طغیان رودخانه‌ها بود که موجب آبگرفتگی برخی از منازل شد. در مجموع در روزهای گذشته ١٤ استان آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، هرمزگان و یزد تحت‌تأثیر حوادث جوی بودند که از این تعداد بخش کشاورزی 11استان خسارت دیده است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی، از این خسارت خبر داده و گفته است: «این سیل به حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۱۷ هزار هکتار اراضی باغی، ۲۸۰ گلخانه، ۶ مرغداری، ۷ هزار راس دام، ۷۳۳ کلنی زنبورعسل، ۱۰ واحد آبزی‌پروری، ۳۷۰ حلقه چاه، ۲۳۲ رشته قنات، ۱۲۹۰ کیلومتر جاده بین مزارع و عشایری، ۳۸۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۳۳ بند و سازه آبخیزداری و ۶۶ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ۱۱ استان کشور، خسارت وارد کرده است.»
از سوی دیگر طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، بارش شدید باران و سیل در استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، گیلان، کرمان و سیستان و بلوچستان منجر به مصدومیت ۲۷ نفر، مفقود شدن یک نفر و فوت 14نفر (بندرعباس ۲ نفر، لارستان یک نفر، بندرکنگان یک نفر، قم ۳ نفر، مهرگان ۶نفر و قصرقند یک نفر) شده است.
به گزارش همشهری، سامانه جدید بارشی که از دیروز وارد کشور شده  در شمال غرب، بخش‌هایی از غرب، سواحل خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی، زاگرس مرکزی و به‌تدریج در شمال شرق موجب بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت در ارتفاعات بارش برف و در مناطق مستعد سبب بارش تگرگ می‌شود.
امروز(سه‌شنبه) در نیمه شمالی کشور و برخی نقاط خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (20و 21فروردین) در بیشتر مناطق کشور به جز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب خوزستان، جنوب کرمان و جنوب فارس بارش تداوم دارد.


سیلاب وارد شده از کشور افغانستان به کانال‌های کشاورزی و از مسیر رود سیستان به سمت تالاب هامون در حال هدایت است

کشاورزان منطقه سیستان که در سیلاب اردیبهشت سال گذشته خسارت قابل‌توجهی دیده‌اند با گذشت حدود یک سال هنوز غرامت دریافت نکرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید