• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 17 فروردین 1399
کد مطلب : 97583
+
-

تخفیف بازیکنان به‌خاطر کرونا

بازیکنان فوتبال در دنیا می‌خواهند بخشی از دستمزد خود را ببخشند

تخفیف بازیکنان به‌خاطر کرونا

باشگاه‌های اروپایی به‌خاطر تعطیلی و تعویق رقابت‌های لیگ بخش اعظمی از درآمدهای خود را از دست داده‌اند و دیگر حق پخش و بلیت‌فروشی وجود ندارد و حتی فروش محصولات باشگاه از قبیل پیراهن و... هم با افت چشمگیری روبه‌رو شده است. نصیرزاده در شبکه خبر از قول فیفا نقل کرد که باشگاه‌ها با بازیکنان درباره کاهش دستمزد توافق کنند و اگر توافق حاصل نشد، باشگاه‌ها تا روزی که فوتبال تعطیل نبوده دستمزدها را پرداخت کنند. چنین چیزی از سوی فیفا اعلام نشده و اینها حدس و گمان و تحلیل است. با این‌حال بسیاری از باشگاه‌ها با بازیکنان برای کاهش دستمزد به توافقاتی دست یافته‌اند. از معدود باشگاه‌هایی که هنوز تصمیمی برای کاهش حقوق بازیکنان نگرفته‌اند می‌توان به رئال مادرید اشاره کرد که با وجود پروژه پرهزینه بازسازی ورزشگاه برنابئو اعلام کرده که مشکلی بابت پرداخت‌ها ندارد و نمی‌خواهد بازیکنان را تحت فشار قرار دهد. در منچستریونایتد هم اوضاع به همین منوال است اما در سایر باشگاه‌ها اوضاع فرق دارد. 4 کاپیتان بارسا ازجمله مسی به‌صورت خودجوش با کاهش 70درصدی حقوق 2‌ماه آخر خود موافقت کرده‌اند.
روزنامه اکیپ جلد خود را به این موضوع اختصاص داد و از مسی به‌عنوان چگوارا یاد کرد. در ابتدا گفته می‌شد بازیکنان به‌خاطر فشار باشگاه به چنین تصمیمی تن داده‌اند اما بعدا اعلام شد اقدام آنها داوطلبانه بوده است. گفته می‌شود بارسلونا به‌خاطر شرایط اخیر 400میلیون یورو ضرر خواهد کرد. در این باشگاه بیشترین میزان دستمزد نسبت به درآمد کلی باشگاه پرداخت می‌شود. بارسا سالی 189میلیون یورو به بازیکنان حقوق می‌دهد که چیزی بین 80 تا 90 درصد درآمد کلی است. این رقم در رئال مادرید 172میلیون یورو است که نسبت به درآمد باشگاه بین 50تا 60درصد از کل است. پس طبیعی است بارسا زودتر از رقیب از لحاظ مالی به مشکل بخورد.
در اتلتیکومادرید هم کاهش 70درصدی دستمزدها اعمال خواهد شد. برخی باشگاه‌ها صرفه‌جویی را از جای دیگری آغاز کرده‌اند و به‌طور مثال تاتنهام دستمزد 550 عضو خود را غیر از بازیکنان 20درصد برای 2 ‌ماه آینده کم کرده است. حتی در عربستان هم که پول به‌اندازه کافی وجود دارد قرار است بین 15تا 50درصد از حقوق بازیکنان کسر شود. شاید افت شدید قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر یکی از دلایل این اقدام باشد. بازیکنان لیگ روسیه هم به‌زودی درباره میزان کاهش دستمزدهای خود تصمیم خواهند گرفت. حتی در آرژانتین هم که شرایط بهتر از اروپاست، چنین رویه‌ای در پیش گرفته شده و به‌طور مثال مارادونا اعلام کرده که حاضر است از دریافت بخشی از حقوقش به‌عنوان سرمربی تیم خیمناستیا به‌خاطر کرونا چشم‌پوشی کند. در ایتالیا که یکی از قوی‌ترین اتحادیه‌های بازیکنان در سراسر دنیا را دارد، کاهش دستمزد بازیکنان قرار است به باشگاه‌های دسته‌های پایین‌تر کمک کند. گری لینه‌کر، گزارشگر معروف تلویزیونی و بازیکن اسبق تاتنهام و بارسلونا از بازیکنان باشگاه‌های انگلیسی خواست از بخشی از دستمزد خود به‌خاطر زیان‌های باشگاه‌ها در دوران رکود فوتبال بگذرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید