• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97553
+
-

جنگ مه‌پاش‌ها با ویروس

خودروهای آتش‌نشانی در طول تعطیلات نوروزی شب و روز معابر تهران را ضدعفونی می‌کردند؛ عملیاتی که همچنان ادامه دارد

جنگ مه‌پاش‌ها با ویروس

محمد سرابی _ خبر‌نگار

خودرو‌های قرمزرنگی که از دروازه قدیمی‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی بیرون می‌آمدند، توده بزرگی از ذرات ریز آب ژاول را در اطراف خود پخش می‌کردند که تقریبا تمام خودرو‌ها، سطح خیابان و حتی کرکره بسته مغازه‌ها را آغشته می‌کرد. بلافاصله یک کامیون هرچه باقی مانده بود را علیه ویروس کرونا ضدعفونی می‌کرد؛ این عملیاتی است  که این روزها در نقاط مختلف اجرا می‌شود و پاکسازی تا زمانی که رفت‌وآمد در آن شدت نگیرد، ادامه‌پیدا خواهد کرد.

عملیات ضدعفونی آتش‌نشانان در حالی انجام می‌شود که نوروز امسال، حجم و تعداد حوادث و آتش‌سوزی اصلا با سال‌های قبل قابل مقایسه نبوده است؛ چراکه بازار‌ها و مراکز تجمع برای مقابله با بیماری کرونا تعطیل شده بودند و به همین‌خاطر حادثه چندانی رخ نداد. اما نیرو‌های آتش‌نشان دست از کار نکشیدند و پرتلاش شب و روز مشغول ضدعفونی معابر تهران بوده و هستند. آنها این روز‌ها به‌کار دیگری می‌پردازند که به اندازه عملیات امداد و نجات در حفظ جان شهروندان مؤثر است.

ضدعفونی معابر
در همین راستا دیروز 7خودرو‌ی سنگین آتش‌نشانی از میدان حسن‌‌آباد به حرکت درآمدند تا کار ضدعفونی معابر مناطق 10، 11 و 12 را انجام دهند. این کامیون‌ها که به دستگاه «مه‌پاش» مجهز شده‌اند، می‌توانند فضای بزرگی را در اطراف خود تحت پوشش قرار دهند و با عبور از یک خیابان تمام سطح سواره‌رو، پیاده‌رو و بخشی از دیواره‌ها را با محلول گندزدا آغشته کنند.
مدیر منطقه5 سازمان آتش‌نشانی در این‌باره می‌گوید: از شیوع بیماری کرونا دستورالعمل‌هایی در سازمان آتش‌نشانی به اجرا درآمد که براساس آن هر روز 8منطقه آتش‌نشانی، خیابان‌های مناطق 22گانه تهران را شب و روز زیرپوشش قرار دهند. نیرو‌های پیاده ما هم با سمپاش‌های کوله‌ای اماکن عمومی این مناطق را ضدعفونی می‌کنند.
امیر هاتفی می‌افزاید: در عملیات روزانه، ایستگاه‌های بی‌آرتی، بانک‌ها، میادین میوه و تره‌بار و دیگر اماکنی که محل رفت‌وآمد شهروندان است مورد گندزدایی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه کارکنان آتش‌نشانی همیشه در حال خدمت هستند برای تامین نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد علاوه بر این نیرو‌های داوطلب هم اعلام آمادگی کرده‌اند.
او تأکید می‌کند: با افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا همکاری شهروندان با ما بیشتر شده است. اکنون شهروندان به ایستگاه‌های آتش‌نشانی مراجعه می‌کنند و تقاضای اجرای عملیات ضدعفونی در مراکز تجمع عمومی را دارند که درصورت نیاز این کار انجام می‌شود.
سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز درباره عملیات ضدعفونی آتش‌نشانی می‌گوید: هر روز حدود 500نفر از نیرو‌های آتش‌نشان کار ضدعفونی معابر را در 200نقطه شهر انجام می‌دهند. این کار نزدیک 17ساعت در شبانه‌روز طول می‌کشد اما اگر در این نقاط رفت‌وآمد زیاد باشد اثر ضدعفونی به‌سرعت از میان می‌رود. به همین دلیل از شهروندان تقاضا می‌کنیم که در منزل بمانند تا زنجیره ابتلا به کرونا قطع شود.
جلال ملکی، اظهار می‌کند: در میان نیرو‌های آتش‌نشان کسی را نداشتیم که با تست‌‌های آزمایشگاهی مبتلا به کرونا تشخیص داده شود اگر چه احتمال داده می‌شود که اعضای جوان آتش‌نشانی به‌دلیل آمادگی بدنی و سلامت جسمی در مقابل عوارض این بیماری مقاومت داشته باشند به همین دلیل به همه توصیه شده است که به محض احساس بیماری مرخصی بگیرند و در خانه بمانند.
در گرمای بهار پشت دستگاه‌های مه‌پاش، اثری مانند یک باران سبک زمین را‌ تر می‌کند. ترکیب ضدعفونی و شست‌وشوی مکرر شهر‌ و همکاری شهروندان می‌تواند نویدبخش کاهش خطر کرونا در روز‌های پیش‌رو باشد.



شوش، پاکسازی و ضدعفونی شد
به‌تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد از ساعات پایانی شب تا حوالی صبح تعداد قابل توجهی از معتادان در میدان شوش حضور دارند و بدون رعایت هیچ‌یک از نکات ایمنی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با یکدیگر مراوده دارند. از آنجا که هرگونه تجمع افراد بدون درنظر گرفتن نکات بهداشتی به‌طور حتم می‌تواند منجر به انتشار ویروس کرونا شود، سازمان مدیریت پسماند عصر دیروز، با استفاده از ۱۵دستگاه واترجت هر یک با ظرفیت هزار لیتر و با حضور ۵۰نیروی سازمان، محدوده میدان شوش را ضدعفونی کرد. در همین ارتباط محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در توییتی درباره تجمع معتادان در حوالی میدان شوش اعلام کرد: «شهرداری تهران با تمام ظرفیت گرمخانه‌ها و 24ساعته به بی‌سرپناهان کمک می‌کند ولی تعطیلی و تعلیق فعالیت برخی مراکز نگهداری معتادان عامل این وضع است. ناگزیری بی‌سرپناهان از زندگی در خیابان، آنها را از حق شهروندی محروم نمی‌کند. تامین سرپناه برایشان وظیفه همه دستگاه‌هاست.»
سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز درباره تعطیلی مراکز ماده16 در پایتخت (مراکز نگهداری معتادان) به فارس گفت: «تفاوت مراکز ماده16 با گرمخانه‌های پایتخت در این بوده که در گرمخانه‌ها به‌صورت کامل قرنطینه انجام نمی‌گیرد و حدود 50 تا 70درصد مددجویان ثابت هستند و تردد روزانه و خروج از گرمخانه را داریم ولی با وجود این کنترل کرونا و مقابله با ‌آن به خوبی صورت گرفته است. از ستاد کرونای تهران درخواست فوری داریم که هر چه سریع‌تر به این مسئله وارد شود چرا که وضعیت پیش آمده حاصل از تعطیلی مراکز ماده16 نگران‌کننده است.» به گفته حسینی این افراد رفتارهای حرفه‌ای در زمینه فروش مواد داشته و برخی از آنها اقدامات خطرناکی انجام داده‌اند و از آنجا که امکان قرنطینه کامل آنها در این مراکز وجود دارد پس باید تصمیم جدیدی در این راستا اتخاذ شود. او با بیان اینکه در گرمخانه‌های پایتخت مورد مشکوک ابتلای به کرونا تاکنون نداشته‌اند، افزود: «میزان پذیرش در گرمخانه‌های پایتخت در 15روز نخست فروردین99 نسبت به‌مدت مشابه سال پیش به بیش از 49درصد افزایش یافته است و حتی از روزهای سرد زمستان که همیشه با افزایش مددجو مواجه بوده‌ایم آمار قابل مقایسه نیست.»

ضدعفونی روزانه 2منطقه تهران با همکاری شهرداری و نیروهای مسلح 
جدا از نیروهای آتش‌نشان، عملیات ضدعفونی شهر تهران با همکاری نهادهای دیگری هم در سطح مناطق 22گانه در حال انجام است. به همین منظور رزمایش مبارزه با کرونا با حضور شهرداری مناطق، سازمان آتش‌نشانی، سپاه ناحیه قدس، ستاد مدیریت بحران شهر تهران و شورایاران برگزار شده و در قالب این رزمایش تمامی معابر اصلی منطقه ضدعفونی می‌شوند.
مهم‌ترین ویژگی این عملیات‌ها که در قالب دستورات ستاد عملیات مقابله با کرونا مناطق صورت می‌گیرد، قرار گرفتن توان شهرداری در کنار توان نیروهای مسلح است تا با پشتیبانی ایجادشده شهرداری بتواند به بهترین شکل وظایف خود را اجرایی کند. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: آتش‌نشانی با تمامی توان برای ضدعفونی‌کردن معابر ورود کرده و در تلاش است با هم‌افزایی با مناطق شهرداری و سازمان‌های همکار همچون سپاه و بسیج به‌صورت هدفمند این اقدام را به بهترین شکل ممکن اجرایی کند. او از اجرای عملیات ضدعفونی معابر در تمامی مناطق خبر می‌دهد و می‌گوید: در برنامه‌ریزی انجام گرفته در تلاش هستیم تا روزانه ۲منطقه را ضدعفونی کنیم و این عملیات تا پایان دوره ضرورت، ادامه دارد.
او در حاشیه رزمایش ضدعفونی منطقه5 گفت: منطقه۵ از بزرگ‌ترین مناطق شهر تهران بوده و به‌عنوان منطقه‌ای متراکم شناخته می‌شود از این روی طی این رزمایش تمامی معابر این منطقه با به‌کارگیری استعداد آتش‌نشانی، منطقه۵ و سپاه و بسیج ضدعفونی می‌شود. گفتنی است رزمایش مبارزه با کرونا این منطقه با حضور ۲۰۰نیروی انسانی متشکل از شهرداری منطقه، آتش‌نشانی، ستاد مدیریت بحران، سپاه ناحیه قدس و شورایاری با به‌کارگیری ۶دستگاه مه‌پاش سنگین، ۲۰دستگاه خودروی سبک، ۱۴دستگاه پیک آپ مجهز به واترجت و ۳۰دستگاه موتورسیکلت انجام شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید