• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9740
+
-

خیز بلند استارتاپ‌ها برای حمل‌ونقل سنگین بین‌شهری

از ایده تا استارتاپ
خیز بلند استارتاپ‌ها برای حمل‌ونقل سنگین بین‌شهری

حمل‌ونقل بار سنگین بین‌شهری یکی از تازه‌ترین زمینه‌های کاری‌ است که استارتاپ‌ها به آن علاقه نشان می‌دهند. در این سیستم، استارتاپ در نقش یک واسطه بین مشتری و راننده باربری سنگین قرار گرفته و به ازای فراهم کردن یک سری امکانات ویژه برای هر دو طرف، کمیسیون دریافت می‌کنند. این سامانه‌های هوشمند جدید چطور کار می‌کنند؟ چه چالش‌هایی پیش رویشان هست و چرا مشتری یا راننده‌ها باید از آن استفاده کنند؟

 

 

چطور با راننده کنار می‌آیند؟


یکی از جدی‌ترین مشکلات راننده‌های بین‌شهری سنتی این است که فقط در یک مسیر مشخص بار را جابه‌جا می‌کنند. آنها همیشه یک مسیر را بدون بار طی می‌کنند اما بابت آن هیچ پولی نمی‌گیرند. در سیستم استارتاپی جدید، راننده می‌تواند مسیرش را طوری برنامه‌ریزی کند که در هر دو مسیر درآمد به‌دست بیاورد. درست مثل مدل تاکسی‌های آنلاین درون‌شهری، در این سیستم راننده برای هر مسیر پول کمتری می‌گیرد اما در مجموع چون در دو مسیر رفت و برگشت پول دریافت می‌کند، درآمد بیشتری خواهد داشت.

 

 

چطور با مشتری کنار می‌آیند؟


در سیستم‌های سنتی عموما راننده و مشتری همدیگر را می‌شناختند و با هم کار می‌کردند. در این شبکه جدید اما مشتری با یک شبکه از راننده‌ها طرف است. به همین دلیل، ‌اعتمادسازی یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست. برای جلب اعتماد مشتری، اطلاعات تمام راننده‌ها در یک سیستم ثبت می‌شود، ‌رفت‌وآمدشان، زمان رسیدن‌شان به مبدا و مقصد و... به‌صورت لحظه‌ای چک شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

 

 

درآمد از کجاست؟


از زمان تحویل بار، مشتری مبلغ کرایه را پرداخت می‌کند. این پول به‌صورت امانت دست شرکت استارتاپ می‌ماند و زمانی که بار به مقصد رسید، پول در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این پول می‌تواند بنا به نوع بار و شرایط راه- بعد از تماس با پشتیبانی- بیشتر هم بشود. این هزینه‌های کرایه برای مدتی در حساب بانکی انباشته می‌شوند و سود حاصل از آن، اصلی‌ترین منبع درآمد استارتاپ‌های حمل‌ونقل آنلاین است.

 

 

مزیت مهم: مسیریابی دقیق‌تر


مسیریابی در این سیستم‌ها بر مبنای سامانه‌های هوشمند انجام می‌شود. با به‌کار انداختن چنین سیستمی، راننده‌های جوان و کم‌تجربه راحت‌تر می‌توانند وارد بازار کار شوند. ضمن اینکه چنین سیستمی به‌کار باتجربه‌ها هم می‌آید چون مسیرهای خلوت‌تر را به‌صورت لحظه‌ای به راننده گزارش می‌کند؛ اطلاعاتی که در سیستم‌های سنتی به سادگی در دسترس نبود.

 

 

   چالش‌های استارتاپ‌های لجستیکی

 

‌ سروقت نرسیدن


تاکسی‌های آنلاین باید در یک زمان مشخص به مبدا برسند اما در مورد بارهای بین‌شهری اینطور نیست. مشتری، ‌کامیون را رزرو می‌کند. بر همین اساس، ممکن است زمان رسیدن از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد. پس باید هر کامیون یا وانت را از چند روز قبل رزرو کرد.

 

 

آموزش


واقعیت این است که آموزش یکی از مهم‌ترین چالش‌های این استارتاپ‌هاست چون خیلی از راننده‌های بین‌شهری تمایلی به استفاده از سیستم‌های جدید ندارند. اگر هم تمایل وجود داشته باشد، هنوز یک مشکل دیگر پابرجاست. اینکه امضا گرفتن، وارد کردن اطلاعات بار و... باید با چه روشی انجام شود. تجربه در حوزه کسب و کارهای آنلاین نشان داده، آموزش کار کردن با ابزارهای گوناگون یکی از مهم‌ترین چالش‌های این گروه است.

 

 

بارنامه و سنتی‌ها


بسیاری از مدارکی که باید در طول راه در اختیار راننده باشند، به‌صورت غیرالکترونیک و سنتی هستند. این مسئله باعث کندی حرکت بار و فرایندها می‌شود. برخی از اتحادیه‌های سنتی به‌خصوص در شهرستان‌ها با این سامانه‌های جدید آشنا نیستند و از کار کردن راننده‌هایشان با استارتاپ‌های حمل‌ونقل ممانعت به عمل می‌آورند.

 

 

ترانزیت جهانی


چشم‌انداز این استارتاپ‌ها جابه‌جایی بار در مسیرهای بین کشورهاست. اما چالش‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. ازجمله اینکه استارتاپ‌های حمل‌ونقل آنلاین در حوزه بین‌الملل در بسیاری از کشورها هنوز به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید