• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97321
+
-

برگزاری سومین نشست خبری ستاد مبارزه با کرونا در شهرداری تهران

تدابیر ویژه مقابله با کرونا تشدید می‌شود

گزارش
تدابیر ویژه مقابله با کرونا تشدید می‌شود


سید محمد فخار ـ خبر‌نگار

دبیر ستاد مبارزه با کرونای شهرداری تهران گفت: کاری که در ستاد انجام‌ گرفته در درجه نخست ساماندهی ستاد بود. در موارد تشکیل کارگروه اقدامات عمیق بود. در اطلاع‌رسانی آموزش جلب مشارکت‌ها بهداشت محیط و پشتیبانی باید شهرداری ۳ماه کار را ادامه دهد. یکی از بخش‌ها تامین اقلام بود که پیگیری برای پشتیبانی بوده است. در فروشگاه شهروند نیز کمک‌هایی برای تامین بخش‌های مورد نیاز مردم صورت گرفته تا برای ۳‌ماه کالاهای ضروری تامین شود. این اتفاق افتاده است. بحث فروش آنلاین هم در هفته جاری عملیاتی خواهد شد.
رضا کرمی افزود: اگر شرایط حاد شود شاید بتوان مترو را تعطیل کرد. در عین حال برای کاهش حمل‌ونقل عمومی در قرارگاه ثارالله هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. درباره ضدعفونی‌ها اثر حداقلی در نقاط عمومی دارد و این کار بی‌اثر نیست. کرمی خاطرنشان کرد: فروش اینترنتی میادین از یکشنبه آغاز می‌شود. فروشگاه‌های شهروند فروش آنلاین‌شان ۳۰۰مورد در روز و قرار است تا آخر هفته به ۸برابر برسد.

از مترو چه خبر؟
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: از ابتدای اسفند موضوع درگیری مترو با ویروس کرونا پیش آمد و سرویس حرکت‌های مسافری صورت گرفته و ضدعفونی می‌شوند. تامین مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش انجام شده است. بیشترین موضوع تامین ماسک است که باید روزانه برای راهوران و مأموران ایستگاه انجام شود. کاهش مسافر، مترو را با محدودیت مالی مواجه کرده است. در رابطه با آموزش شهروندی نیز اطلاع‌رسانی با بنرهای داخل قطارها صورت گرفته و می‌گیرد. بخش عمده آموزش پرسنل هم صورت گرفته برای نظافت‌ها و بخش‌های لازم دیگر. از روز اول فروش بلیت کاغذی هم محدود شده است.‌ آبخوری‌ها هم جمع شد. اغذیه‌فروشی‌ها هم تعطیل شدند. سرفاصله هم افزایش نگرفته، اما طی هفته جاری صورت خواهد گرفت. درباره توقف ترددهای مترو ما تابع دستورات هستیم اما آمادگی‌اش را داریم. اگر شبکه حمل‌ونقل متوقف شود ترددهای کلی شهر نیز کم خواهد شد. درباره ممنوعیت دستفروشی نیز کاهش چشمگیری داشته است. روزانه ۲۱۴۰ حرکت داشته‌ایم و مردم باید در این‌باره بیشتر محتاط باشند. طی روز دست‌کم ۲بار ضدعفونی داریم.

اقدامات در اتوبوس‌های شهر
محمود ترفع، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی در بخش دیگر این نشست گفت: عملیات ضدعفونی از اول اسفند انجام شده و حالا در اول و آخر خطوط ضدعفونی صورت می‌گیرد. داخل و بیرون اتوبوس‌ها نیز اطلاع‌رسانی علیه کرونا صورت گرفته و می‌گیرد. ضدعفونی از سویی به‌صورت دوره‌ای توسط آتش‌نشانی انجام می‌شود.
ترفع درباره جمعیت حاضر در اتوبوس‌ها گفت: ما سرفاصله را کاهش ندادیم. اما یک عکس شلوغ منتشر شده و این برایند کل خطوط ما نیست و مسافران تا ۶۰درصد کاهش داشته‌اند. اتوبوس‌های بخش خصوصی هم هزینه و یارانه‌ای از ما نمی‌گیرند. درباره نظافت اتوبوس‌ها هم ترفع گفت: اتوبوس‌های ما فرسوده هستند و در همین شرایط ضدعفونی انجام می‌شود، اما این جلوی فرسودگی را نمی‌گیرد. درباره توزیع ماسک برای رانندگان اتوبوس ما هنوز موفق نبوده‌ایم مکاتبات زیادی هم با دولت و هلال احمر داشته‌ایم اما هنوز برای تجهیز رانندگان به نتیجه نرسیده‌ایم.

خبرهایی از تاکسیرانی
محمد رضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی تهران در این نشست خبری آنلاین اعلام کرد: ما در نخستین جلسه ستاد بحران وظیفه اول را آموزش‌های خودمراقبتی دیدیم. در بخش ضدعفونی تاکسی‌ها کار آغاز شده و محتوای آموزشی به‌شکل فیلم و بروشور به‌دست تاکسیرانان رسید. در تهیه اقلام مشکل داشتیم. نخستین محموله ضدعفونی از شنبه گذشته به‌دستمان رسید که کار برای انتقال به آنها انجام شده است. آموزش حضوری برای نظافت خودرو نیز صورت گرفته و می‌گیرد. در هفته گذشته ۵ هزار ماسک هم به‌دستمان رسید که با توجه به سن رانندگان ماسک‌ها توزیع شد. پکیج رانندگان دارای بیماری تنفسی هم توزیع شده است. رانندگان حاضر در ترمینال‌ها و نقاط پرتردد هم هدف ما برای ارتقای سلامت هستند. قنادان درباره جابه‌جایی پول در تاکسی‌ها گفت: در دستورالعمل و تحلیل پایانه‌های هوشمند ما ۴۰درصد کاهش مسافر داشته‌ایم. تاکسی‌های اینترنتی هم ۵۰درصد کاهش تقاضای سفر داشته‌اند. در عین حال ۲۰درصد افزایش کرایه آنلاین داشته‌ایم. شرایط اجتماعی بسیار پیچیده‌ای داریم که قرار است زندگی ۱۰۰هزار خانه تهران را بگردانند. البته در برخی خطوط ما کاهش ترددها را داشته‌ایم، اما مشارکت تاکسیرانان را هم برای کاهش مسافر نیاز داریم تا تاکسی‌های گردشی هم بتوانند سلامت را ارتقا دهند.
غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بخش پایانی این نشست اعلام کرد: شهرداری در مرکز مبارزه با بحران کل مباحث کرونا را در تهران مدیریت می‌کند. ما اقلام را با سختی تامین می‌کنیم اما ماسک موضوعی ملی است. با توجه به تهیه اقلام در کشور روزانه نیاز میلیونی داریم که باید صورت گیرد. البته شهرداری به‌عنوان یک دستگاه هماهنگ دارد کار را پیش می‌برد.
درباره فروش اینترنتی شرایط درحال پیشرفت است. روزانه بیش از ۱۰۰هزار خرید از شهروند داریم و بیش از یک میلیون خرید از میادین میوه و تره‌بار که باید ساماندهی شود. از شهروندان درخواست داریم که به ما گزارش بدهند که پیمانکاران دارای دستکش باشند. ضمن بحث آموزش و تدارکات، ما به نظارت بیشتر مردم نیاز داریم که به‌ویژه در بحث زباله‌گردی برای کاهش این پدیده کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید