• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97292
+
-

آمادگی پایتخت برای نوروز

کاشت میلیون‌ها گل، رنگ‌آمیزی خیابان‌ها و نصب تخم‌مرغ‌های رنگی در سطح شهر، حال و هوای نوروزی به تهران داده است

آمادگی پایتخت برای نوروز


محمود مولایی ـ خبرنگار

با اینکه ویروس کرونا بر زندگی مردم ایران سایه انداخته، اما شهر تهران علاوه بر تدابیر ویژه برای مهار این بیماری، به استقبال عید نوروز می‌رود. اکنون سال 98در هفته پایانی قرار گرفته و پایتخت در آستانه بهار هر روز سبزتر می‌شود. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از یک‌ماه گذشته برنامه‌های خود را برای آراستن شهر متناسب با موقعیت زمانی و مکانی به اجرا درآورده است. حاشیه‌های بزرگراه‌های شهر با فرش گل آراسته شده و انواع گل و گلدان در میدان‌ها و چهارراه‌ها رویت می‌شود، خیابان ولیعصر صاحب چنارهای جدیدی شده و گل‌های لاله قد کشیده ولی بنا به سرمای هوا هنوز گل نداده است. علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید:‌ «ما کارهای زیادی را به‌خصوص در این شرایط که شهروندان در خانه هستند و مسافرت نمی‌روند، انجام دادیم تا حداقل شهر را زیبا کنیم.» او ادامه می‌دهد:‌«حاشیه بزرگراه همت، یادگار امام، چمران و پایین‌تر از پل مدیریت، در خود اتوبان مدرس و بعد از چهارراه جهان کودک فرش گل داریم.»

تخم‌مرغ‌های رنگی
استقبال از بهار برخلاف همیشه با احتیاط بیشتری انجام می‌شود. شیوع بیماری کرونا نیروهای شهرداری را با تمهیدات بیشتری به خیابان‌های تهران می‌کشاند. تخم‌مرغ‌های رنگی مانند سال‌های گذشته در برخی معابر اصلی شهر نصب شده و هنرمندان جوان آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند؛ درحالی‌که اغلب ماسک و دستکش به‌دست دارند و سعی می‌کنند رعایت بهداشت فردی را انجام دهند. در عین حال، خلوت بودن خیابان‌های شهر تهران در آستانه فرارسیدن بهار آراستن شهر به‌نظر آسان‌تر شده است. غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران در توئیتی می‌نویسد: «این روزها ضدعفونی مستمر شهر وظیفه ماست و با تمام وجود آن را انجام می‌دهیم؛ اما فراموش نکنیم حفظ زیبایی تهران نیز مسئولیتی است که شهرداری تمام روزهای سال خود را به آن متعهد می‌داند.اجازه نمی‌دهیم خلوتی ضروری تهران به دل‌مردگی‌اش بینجامد.» 

هر شهروند یک گل
به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران میلیون‌ها گل در پایتخت کاشته شده و در هفته‌های آینده کاشته خواهد شد. مختاری معتقد است که تعداد گل‌ها بیشتر از هر شهروند تهرانی است؛ یعنی بیشتر از 8میلیون و 500شهروند پایتخت. او می‌گوید: «هر شهروند یک گل که بیشتر از این تعداد است. زیرا تنها 530فرش گل در سطح شهر داریم که در هر یک متر تعدادی گل وجود دارد. هم‌اکنون میلیون‌ها گل در تهران کاشته شده است. علاوه بر گل‌های فصلی به‌صورت فرش گل در شهر رویت می‌شود، حدود 2هزار المان(گل‌جای) که روی هر کدام از آنها حدود 200تا 300گل وجود دارد.» مختاری تأکید می‌کند: «بزرگراه‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها هم‌اکنون ساماندهی می‌شوند. به‌صورت جدی همکاران ما در آستانه عید نوروز و فرارسیدن بهار و سال جدید تلاش می‌کنند تا تهران را سرسبز کنند.»  مختاری درباره وضعیت کاشت گل‌های لاله نیز می‌گوید: «امسال هم گل لاله در تهران کاشته شده و قد کشیده، اما از آنجا که زمستان سردی داشتیم، هنوز گل ندادند. در واقع باغ لاله‌ها داریم که 15فروردین سال 99گل خواهند داد.»




130 اکیپ فعال در بوستان‌ها
کل 2268بوستان شهر تهران برای استفاده شهروندان آماده شده است؛ چه از نظر گلکاری و چه از نظر بازسازی فضای سبز و مبلمان پارکی. همه‌‌چیز به لحاظ زیبایی شهر مهیای فرارسیدن عید نوروز است؛ عیدی متفاوت با سال‌های گذشته. مختاری می‌گوید: «برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا برنامه داریم. حدود 130اکیپ روزانه و در سه مرتبه سرویس‌های بهداشتی کل بوستان‌های شهر تهران ضدعفونی می‌کنند. سطل‌های زباله و نیمکت‌ها هر روز دو بار ضدعفونی می‌شوند.»‌ مدیرعامل سازمان بوستان‌ها یادآور می‌شود: «زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، ست‌های ورزشی که در پارک‌ها نصب شده، ضدعفونی می‌شوند. محل اسکان کارگران بوستان‌ها در روز 2بار صبح و شب ضدعفونی می‌شود.» 
ـ حدود 530فرش گل در حاشیه بزرگراه‌های شهر تهران اجرا شده است.
ـ حدود 2هزار گلدان در شهر نصب  و انواع گل در چهارراه‌ها و میدان‌ها کاشته شده است.
ـ 1000اصله درخت چنار بین 8تا 12سال در خیابان ولیعصر کاشته شده است.
ـ انواع درختچه‌ها هم‌اکنون در سطح شهر ساماندهی شده و کاشته می‌شود.
ـ تپه‌های گلی که در حاشیه بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و... کاشته شده است.
ـ بیشتر از یک میلیون و 400هزار اصله درخت از گونه‌های مثمر(انواع میوه‌ها) و غیرمثمر در بوستان و به‌ویژه در بوستان‌های فرامنطقه‌ای کاشته شد.
ـ کمربندسبز شهر تهران 1290هکتار درخت با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
ـ تمامی میادین به گل آراسته شده است.
ـ برخی از محل‌ها 500متر فرش گل، برخی از محل‌ها 300، 200و 100متر فرش گل ایجاد شده است.
ـ تمامی بزرگراه‌هایی که دارای چمن است، فرش گل طراحی و اجرا شده است؛ با انواع گل‌های پاییزه و به‌ویژه گل بنفشه از نوع اف یک کاشته شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید