• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97306
+
-

جمعی از تشکل های مردم نهاد به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشتند

بازی با سلامت ایرانیان با فشار تحریم‌ها

در ادامه تلاش ها برای مقابله و شکستن تحریم های آمریکا علیه کشورمان به خصوص در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی که در شرایط کنونی برای مواجهه با ویروس کرونا بسیار مهم است، جمعی از تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران و فشار بین المللی بر آمریکا شده‌اند. 
پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه هم در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل نسبت به تحریم های آمریکا در شرایط کنونی اعتراض کرده و خواستار واکنش سازمان ملل شده بود.
در نامه سازمان های مردم نهاد به  آنتونیو گوترش نوشته شده است: «حق برخورداری از بهداشت و سلامت عمومی یکی از حقوق بنیادین شناخته شده در نظام بین‎المللی حقوق بشر است که در اسناد گوناگون بین‎المللی جایگاه استواری دارد. اعلامیه جهانی حقوق بشر، سلامتی را به‌عنوان بخشی از استاندارد مناسب زندگی تلقی کرده و در بند یک ماده 25خود، «مراقبت‎های بهداشتی» را در کنار خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات اجتماعی ضروری، جزو شرایط حداقلی اقتصادی و اجتماعی برای استاندارد مناسب زندگی و رفاه و سلامتی هر فرد دانسته است. همچنین ماده 12میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966) به موضوع حق  سلامتی می‌پردازد و اشعار می‌دارد: کشورهای عضو این میثاق حق هر فرد را در بهره‌مندی از عالی‌ترین سطح قابل حصول سلامت جسمی و روانی به رسمیت می‌شناسند و پیشگیری و معالجه و کنترل بیماری‎های همه‎گیر و همچنین ایجاد شرایطی جهت تأمین تمام خدمات و مراقبت‎های پزشکی را در مواقع بیماری از وظایف دولت‎های عضو این پیمان می‎دانند. کنوانسیون حقوق کودک نیز در ماده 24خود، حق کودک را در برخورداری از بالاترین سطح استاندارد سلامت و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی به رسمیت می‌‌شناسد. 
طبق این ماده، دولت‎ها باید روش‎های مناسب را در زمینه کاهش مرگ ‌ومیر نوزادان و کودکان و ارائه مشاوره پزشکی و مراقبت‎های بهداشتی اولیه، مبارزه با بیماری‎ها و سوءتغذیه و تضمین مراقبت‎های قبل و پس از زایمان مادران اتخاذ کنند.» همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده است:« سال‌هاست مردم ایران مورد تحریم دولت آمریکا بوده‌اند و از زمان تصدی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این تحریم‌های یکجانبه برخلاف تعهدات بین‎المللی آنچنان گسترش یافته که معنایی جز محاصره و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ندارد و سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به وظایف قانونی خود در الزام دولت آمریکا به رعایت مقررات حقوق بشری عمل کنند.  شیوع ویروس کرونا در ایران، همزمان با تداوم این تحریم‌های غیرانسانی هر روز جان بسیاری از ایرانیان را می‎گیرد. پزشکان، پرستاران و کارشناسان بهداشتی به‌علت کمبود تجهیزات پزشکی و بهداشتی جان خود را حین انجام وظیفه از دست می‌دهند. جان میلیون‎ها ایرانی در مخاطره است. ایران برای خرید تجهیزات پزشکی و وسایل حفاظتی برای ۸۰میلیون نفر جمعیت خود نیازمند منابع مالی است. سازمان‎های مردم نهاد و جامعه مدنی امضاکننده این نامه تقاضا دارند تا دیر نشده است با استفاده از ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل متحد با پیگیری لغو تحریم‎های غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران از ادامه این جنایت علیه بشریت جلوگیری کنید.» این نامه به امضای تشکل‌هایی مانند کانون هموفیلی ایران، انجمن پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی، مؤسسه بین‎المللی گفت‌وگوهای فرهنگی، انجمن تالاسمی ایران و انجمن MS ایران رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید