• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97301
+
-

برگزاری جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به‌صورت ویدئو کنفرانس چه پیامی برای مردم داشت؟

کنترل تردد در 11استان

رئیس‌جمهور: نباید در موضوع کرونا فضا به سمت دوقطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده شود

دولت
کنترل تردد در 11استان


جلسات دولتمردان با تمدید هفتگی شیوع بالای ویروس کرونا در کشور امن‌تر از گذشته برگزار می‌شود. اگر چه در ابتدای راه نفرات با فاصله از هم می‌نشستند، به‌تدریج روی صورت آنها ماسک هم نشست و یک گام جلوتر، از رودرویی چهره به چهره با یکدیگر نیز اجتناب می‌کنند. با شدت یافتن آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، جلسه روز شنبه ستاد ملی مدیریت کرونا از حالت حضوری خارج شد و حسن روحانی رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس با مسئولان و فرماندهان حاضر در جلسه گفت‌وگو کرد. افزایش ملاحظات برگزاری جلسات مقامات و مسئولان، تشدید نگرانی‌های ناشی از بیماری در سطح جامعه را نیز تأیید می‌کنند. برگزاری مجازی جلسات همزمان با افزایش توصیه‌های مراقبتی و تصمیمات محدودیت‌ساز در رفت‌وآمد مردم صورت می‌گیرد و نسبت برابر با هم دارند. پیام عملی چنین سطحی از مراقبت‌ها شاید اثرشان از مصوبات الزام‌آور آنها برای مردم نیز بیشتر باشد.
روز شنبه درحالی‌که افکار عمومی منتظر اعلام تصمیمات دولت و ستادکل نیروهای مسلح درخصوص رفت‌وآمدهای شهر و سفرهای نوروزی با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور بود، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا نیروهای مسلح به پیش‌درآمد این تصمیم‌ها اشاره کرد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌‌جمهوری، حسن روحانی در ویدئوکنفرانس خود در پاسخ به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تصویب مصوبه کنترل تردد در 11استان کشور این پیشنهاد را برای کنترل بیماری مفید ارزیابی کرد و گفت: باید دقت کنیم که نقاط کنترل در استان‌ها کاملاً مشخص باشد و تیم‌های کنترل‌کننده به‌گونه‌ای عمل کنند که مشکلاتی همچون ترافیک در راه‌ها ایجاد نشود و قبل از اقدام به مردم اطلاع‌رسانی شود. از این 11استان نامی برده نشده است
یک روز قبل‌تر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب در تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح گفته بود: «روال خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود در ۲۴ساعت آینده سازماندهی خواهد شد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابه‌جایی در این استان‌ها اقدام می‌کنند، گفت: ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که برگردانده شوند و به بیمارستان برای درمان هدایت شوند به‌عنوان جریمه برای آنها کافی است. او در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت در مورد ضرورت ایجاد محدودیت در حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه تأکید کرد: اطمینان دارم مسئولان بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر در شهرهای مختلف کشور دلسوزی کافی در مورد سلامت مردم دارند و دستورالعمل ستاد کرونا را برای ورود مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات عید را اجرا خواهند کرد.آرزوی همه ما تشرف به حرم‌های مطهر است، اما از هر کجا به آنها متوسل شویم پاسخ ما را خواهند داد. در شرایط امروز توسل‌ها و توجهات باید با رعایت کامل اصول بهداشتی باشد.

تشکر از تصمیم رهبری
رئیس‌جمهور همچنین از مقام معظم رهبری برای صدور فرمان فعال شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح قدردانی کرد و گفت: از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در این جلسات حضور مستمر داشتند و با فرمان مقام معظم رهبری برای فعال شدن قرارگاه ستاد مشترک نیز همه امکانات نیروهای مسلح بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر در خدمت مردم خواهد بود. او با اشاره به اینکه گزارش ارائه شده از سوی معاون وزیر بهداشت در مورد شبکه غربالگری بیماری کرونا در کشور و اینکه در این طرح میلیون‌ها نفر در کشور مورد سؤال قرار گرفته و 97درصد از پاسخ‌دهندگان علایم بیماری نداشته‌اند، گفت: این بسیار امیدوارکننده است که براساس گزارش افراد سالم و بیماران به سرعت مشخص می‌شوند و برای درمان مبتلایان اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

جلسه رسانه‌ای کرونا با معاونان و مشاوران
در جلسه متفاوت دیگری که با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مشاوران و معاونان دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، موضوعات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روحانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در زمینه مقابله با کرونا گفت: نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق و افزایش مشارکت عمومی در همراهی با توصیه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کروناست.

کرونا به دوقطبی میان مردم نینجامد
روحانی با اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تأکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسئولان ذیربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار بهنگام اخبار به‌صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند و این حقایق را نیز تبیین کنند که اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت در سال‌های گذشته امروز راهگشا بوده و کمک حال کادر درمانی در مبارزه با این بیماری شده است.رئیس‌جمهور همچنین با قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران به خاطر تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب تأکید کرد: رسانه‌ها در این رابطه نقش مهمی بر عهده دارند و باید تلاش کنند که فضا به سمت دوقطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده نشود. درست است که مرجعیت اصلی اطلاع‌رسانی با صدا و سیماست چون مخاطب چند ده میلیونی دارد، اما این نافی تلاش‌ها و زحمات سایر رسانه‌ها نیست.


قرنطینه تهران شایعه است
 سخنگوی دولت هرگونه شایعه درباره قرنطینه تهران را یک دروغ بزرگ دانست و گفت: هیچ تغییری در ساعات کار فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، نانوایی‌ها و دیگر مشاغل ضروری صورت نخواهد گرفت. علی ربیعی، سخنگوی دولت، تصریح کرد: ساعات کار برخی مشاغل به تناسب نیاز‌های مردم نیز ممکن است افزایش یابد. وی افزود: برخی درصدند با ترویج شایعات، استرس و دغدغه‌های مردم را بیشتر کنند.


مقابله با وجود تحریم
روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را در برگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟ اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصاً کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است. چه اشکالی دارد رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند که توانمندی‌ها و اقدامات این دولت در مقابله با کرونا با وجود فشارهای حداکثری آمریکا و تأثیرات ضدانسانی تحریم‌ها تا همین حالا هم نسبت به دیگر کشورها افتخارآفرین بوده است. اینها مردم را نسبت به دولت و نظام‌شان دلگرم و امیدوار می‌کند. او با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند، اما شرایط ما با همه شرایط آنها متفاوت است، گفت: با این همه تفاوت حقیقت این است که اقدامات انجام شده قابل‌قبول بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید