• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97291
+
-

چطور مایع ضدعفونی‌کننده خانگی درست کنید

ترجمه: زهرا خلجی
منبع: پاپیولار ساینس


با ادامه ترس از شیوع نوع جدید ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا، تقاضا برای ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست به طرز عجیبی افزایش یافته است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی و مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیردار، یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس، شستن صحیح دست‌هاست. با این حال، اگر شما به آب و صابون برای شستن دست‌ها دسترسی نداشته باشید، محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست‌ها با 60درصد الکل می‌تواند مفید باشد. هجوم بردن افراد در مواقع بحرانی به فروشگاه‌ها برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده منجر به کمبود این محصول می‌شود که می‌تواند این بحران را تشدید کند. اما در شرایط نایاب شدن ضدعفونی کننده‌ها در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها، خبر خوب این است که می‌توانید آن را در خانه درست کنید.
 
چطور در خانه ماده ضدعفونی‌کننده بسازیم؟
در تعاریف سازمان بهداشت جهانی 2 فرمول برای ضدعفونی کننده‌های خانگی وجود دارد که یکی بیشتر شبیه به مایع است تا ژل و برای پوست دست چندان مناسب نیست؛ درحالی‌که دیگری با پوست دست مهربان‌تر بوده و بیشتر شبیه محلول‌هایی است که در فروشگاه‌ها یافت می‌شود. ساخت هر کدام از اینها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اما پیش از شروع به‌خاطر داشته باشید مالیدن ساده کف دست‌ها با محلول ضدعفونی‌کننده جایگزین خوبی برای شستن دست‌ها نیست.  الکل را به میزان لازم با یک قیف درون یک بطری خالی بریزید. در فرمول سازمان بهداشت جهانی درخواست شده تا از الکل ایزوپروپیل 98درصد استفاده شود اما از آنجایی که گران است و به راحتی دردسترس نیست می‌توان ازالکل 71درصد هم استفاده کرد. اگر الکل 98درصد پیدا کردید تنها از یک فنجان استفاده کنید و اگر فقط به الکل 71درصد دسترسی دارید می‌توانید از همان هم استفاده کنید و فقط کافی است میزانش را تغییر دهید. برای ضدعفونی کننده‌های ضد‌ویروس کرونا کووید-19مقامات فرمول الکل 60درصد را تأیید کرده‌اند. پروکساید هیدروژن را به آن اضافه کنید. گلیسیرین را اضافه کنید و سپس هم بزنید تا همه‌‌چیز با هم ترکیب شود. می‌توانید برای این کار از یک قاشق تمیز استفاده کنید، اما اگر ظرف شما دردار است می‌توانید در آن را بگذارید و خوب تکان بدهید. به این ترتیب محلول شما آماده است.
اما اگر می‌خواهید ماده ضدعفونی‌کننده شما به حالت ژل باشد از این روش استفاده کنید:
  برای درست کردن محلول ضدعفونی کننده، شما به الکل ایزوپروپیل معروف به الکل مالیدنی، ژل آلوئه‌ورا، یک کاسه، یک قاشق، یک قیف و یک ظرف اسپری یا ظرف مایع صابون نیاز دارید.
  در نخستین قدم دو سوم از الکل و یک سوم از ژل آلوئه ورا که استفاده از ضدعفونی‌کننده را راحت‌تر می‌کند در کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید.
  زمانی که مخلوط با هم ترکیب شد می‌توانید از قیف استفاده کنید تا مخلوط را داخل یک بطری بریزید.
  اگر می‌خواهید بوی این محلول را از بین ببرید، می‌توانید 5تا 10قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید.

درست کردن ضدعفونی ‌کننده برای سطوح
برای گندزدایی سطوح، جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، یک محلول ساده اما مؤثر که راحت می‌تواند در دسترس همه قرار بگیرد را می‌توانید در منزل درست کنید.
ابتدا یک ظرف مناسب برای تولید محلول تهیه کنید، یک پیمانه آب ژاول داخل آن بریزید و بعد 50 برابر آب سرد اضافه کنید. توجه کنید که پس از استفاده از این محلول با نام کلر یک‌درصد روی سطوح، از یک دستمال عادی برای پاکیزه کردن استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید