• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97286
+
-

آخرین یافته‌های علمی برای ساخت واکسن کرونا

آزمایش‌های موفقی روی موش‌ها صورت گرفته که به دانشمندان برای دستیابی به واکسنی مؤثر روی انسان کمک می‌کند

آخرین یافته‌های علمی برای ساخت واکسن کرونا

عمادالدین قاسمی‌پناه_خبرنگار

اکنون همه تلاش‌ها بر مهار یا نابودی ویروس جدید کرونا متمرکز شده است. بعضی از این تلاش‌ها برای ارائه یک راه‌حل کوتاه‌مدت و بعضی برای یک درمان قطعی صورت می‌گیرد. از آنجا که تولید یک واکسن نیاز به زمان زیادی دارد، دانشمندان به‌دنبال راه‌هایی هستند که در شرایط اضطراری راه‌های مؤثری را برای مبارزه با این بیماری پیدا کنند. 

آزمایش موفق روی موش‌ها
برخی از دانشمندان اظهار امیدواری می‌کنند که در آستانه تولید یک واکسن برای بیماری COVID-19 قرار گرفته‌اند. پژوهشگران Imperial College 
لندن می‌گویند که آزمایش روی موش‌ها با موفقیت انجام شده و احتمالا تا‌ ماه ژوئن می‌توان آزمایش‌های انسانی را آغاز کرد. پائول مک کی، پژوهشگر ارشد این تحقیق می‌گوید: من یک‌ماه پس از اینکه این واکسن را به موش‌ها تزریق کردم نتیجه بسیار خوبی گرفتم. این گروه پژوهشی اکنون با دانشمندانی در شهر پاریس همکاری می‌کند تا کارایی این واکسن را در میمون‌ها بررسی کند. مک کی می‌گوید که تیم ما برای آزمایش‌های بالینی انسان‌ها از شورای تحقیقات پزشکی بودجه بیشتری درخواست کرده است.

استفاده از خون بیماران بهبودیافته
در غیاب واکسن یا داروهای ضد‌ویروس، پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور می‌گویند که رمز کندکردن یا درمان بیماری COVID-19  احتمالا در خون کسانی قرار دارد که به‌تازگی بهبود یافته‌اند. روش استفاده از سرم «دوران نقاهت» (convalescent serum) که در اصل گرفتن آنتی‌بادی‌های ضد‌ویروس از خون بیمارانی است که قبلا آلوده بوده‌اند، به حدود یک‌قرن پیش بازمی‌گردد. با این حال، این روش در دهه‌های گذشته در آمریکا چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. در زمان اپیدمی آنفلوآنزای اسپانیایی در سال1918، دانشمندان گزارش دادند که انتقال فرآورده‌های خونی به‌دست‌آمده از بازماندگان منجر به کاهش 50درصدی مرگ‌ومیر در بین بیمارانی شد که حال آنها وخیم بود. دکتر آرتورو کازادوال، رئیس دپارتمان ایمنی شناسی میکروبیولوژی دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز می‌گوید: یک استراتژی مشابه برای درمان و کندکردن شیوع فلج اطفال و سرخک از ده‌ها سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما این روش در دهه1950 با نوآوری در علوم جدید واکسن و داروهای ضد‌ویروسی از دور خارج شد. هنگامی که کازادوال متوجه شد که در ‌ماه دسامبر گذشته یک ویروس جدید کرونا به‌سرعت در چین درحال گسترش است، به همکاران خود گفت که شاید اکنون زمان بهره‌گرفتن از این روش قدیمی درمان باشد. در سال2003، پزشکان در چین از پلاسمای بیماران بهبودیافته برای معالجه 80بیمار مبتلا به بیماری ویروسی موسوم به سندروم حاد تنفسی یا SARS که منشأ آن یک ویروس کرونا بود، استفاده کردند و دریافتند که این درمان‌ها با موارد بهبودیافته در ارتباط است. پس‌از اینکه درمان‌ها مؤثر واقع شد، سازمان بهداشت جهانی در سال2014 دستورالعمل‌هایی را برای استفاده از پلاسمای اهداشده به‌منظور معالجه افراد آلوده به ابولا صادر کرد. حالا گفته می‌شود که پلاسمای دوران نقاهت می‌تواند نویدبخش دستیابی به ابزاری برای مبارزه با این ویروس جدید کرونا باشد. کازادوال می‌گوید: اگرچه این روش یک درمان قطعی نیست، اما می‌تواند یک راه گریز موقت و در عین حال مهم و ارزشمند باشد. پژوهشگران سراسر دنیا در تلاشند تا داروهای ضد‌ویروس را برای ویروس جدید کرونا تولید کنند، اما از آنجا که تولید این دارو یا واکسن ممکن است ماه‌ها یا حتی یک‌سال زمان ببرد، این روش‌های موقت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

تحقیق در مورد عامل بیماری‌زا برای تولید واکسن 
گروهی از دانشمندان کانادایی نسخه‌هایی از ویروس کرونا را جداسازی کرده و کشت داده‌اند. این گام بزرگ، جهان را به یافتن واکسن این بیماری کشنده نزدیک‌تر کرده است. پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی Sunnybrook، دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک مستر توانستند این ویروس را با استفاده از نمونه‌های گرفته‌شده از 2بیمار کانادایی جداسازی و تکثیر کنند. این نسخه‌های آزمایشگاهی اکنون می‌توانند برای مطالعه عامل بیماری‌زا به دانشمندان کمک کنند تا از این طریق آزمایش‌های تشخیصی، درمان‌ها و واکسن‌های مؤثرتر را توسعه دهند و به درک بهتری از بیولوژی آن دست یابند. دکتر سمیرا مبارکه، میکروبیولوژیست و متخصص بیماری‌های عفونی مؤسسه Sunnybrook می‌گوید: ما به ابزارهای کلیدی برای توسعه راه‌حل‌های این پاندمی نیاز داریم. اگرچه واکنش‌های سریع موضوع بسیار مهمی است، اما راه‌حل‌های طولانی‌مدت و درمان‌های قطعی از پژوهش‌های اساسی و عمیق‌تر حاصل می‌شود. در عین حال، 8مؤسسه در چین با 5رویکرد متفاوت به‌منظور مبارزه با COVID-19 در حال تلاش هستند. مسئولان چینی می‌گویند که ممکن است ماه آینده یک واکسن برای شرایط اضطراری و آزمایش‌های بالینی آماده شود.

تولید واکسن استرالیایی
دانشمندان استرالیایی ادعا می‌کنند که آنها به‌تازگی یک واکسن برای ویروس جدید کرونا تولید کرده‌اند، اما چند‌ماه طول می‌کشد که این واکسن آماده عرضه شود. 3دانشمند دانشگاه کوئینزلند، معتقدند واکسنی تولید کرده‌اند که می‌تواند علیه بیماریCOVID-19 به‌کار گرفته شود. آنها معتقدند که این واکسن تا آخر سال میلادی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. یکی از اعضای این گروه پژوهشی می‌گوید تولید این واکسن کمی نیاز به زمان دارد. او می‌گوید: تولید واکسنی که برای 7میلیارد نفر در کره زمین در دسترس باشد به این معنی است که ما باید به مقیاس‌های بزرگ‌تر فکر کنیم. دانشمندان باید در مورد هرگونه ریسک تجاری احتیاط کنند و از به خطر انداختن ایمنی یا کارایی واکسن پرهیز کنند. این واکسن با گرفتن ویژگی‌های عفونی ویروس و با استفاده از یک تکنولوژی مبتنی بر دی‌ان‌ای «گیره مولکولی» تولید شده است. این تکنولوژی از توالی دی‌ان‌ای ویروس کرونا که در چین پراکنده شده برای تولید پروتئینی مشابه با آنچه در سطح ویروس واقعی قرار دارد استفاده می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید