• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97207
+
-

22خرداد 1398

رویای روی آب

رویای روی آب

از روزی که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هنگام گلف بازی با ترامپ ایده سفر به تهران را با او مطرح کرد، فقط 2 هفته طول کشید تا تهران برای نخستین‌بار بعد از پیروزی انقلاب شاهد سفر یک نخست‌وزیر از ژاپن باشد.
ترامپ اوایل خرداد هنگام تفریح در ژاپن در جریان برنامه سفر آبه به تهران قرار گرفت و او را برای این سفر تشویق کرد. همین موضوع باعث شد انجام سفر نخست‌وزیر ژاپن به اعزام میانجیگر توسط ترامپ تعبیر شود.
ترامپ هنگام نشست خبری به نخست‌وزیر ژاپن سیگنال‌های مثبتی فرستاد و تأکید کرد قصد براندازی حکومت ایران را ندارد و مایل است ایران را به کشوری قوی تبدیل کند. او یک جمله مهم هم گفت: تنها انتظارم از ایران این است که بشنوم سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد!
اما همه این فضاسازی‌ها دیری نپایید و با سمپاشی «تیم بی» ‌به‌خصوص بنیامین نتانیاهو و جان بولتون، مشاور وقت امنیت ملی ترامپ همه رویاهای نخست‌وزیر ژاپن برای تبدیل به مرد صلح جهان در سال 2019بر باد رفت.
نخست‌وزیر ژاپن که قصد نداشت سفرش عادی و بی‌خاصیت باشد به همین‌خاطر ایده‌ای را برای خرید نفت از ایران و ایجاد خطی برای تبادل پول آن در ازای بازگشت ایران به برجام طراحی کرد و حتی این ایده را با رئیس‌جمهور آمریکا در میان گذاشت و موافقت او را جلب کرد اما همان کارشکنی‌ها باعث شد 24ساعت قبل از سفر آبه به تهران، ترامپ برای او پیام بفرستد که موافقت خود با پیشنهاد نخست‌وزیر را پس گرفته است. در آستانه سفر نخست‌وزیر ژاپن، آمریکا صنعت پتروشیمی ایران را تحریم کرد!
با این حال نخست‌وزیر ژاپن به تهران آمد و به دیدار رهبری رفت . رهبری هرچند تأکید کردند که ترامپ را شایسته تبادل پیام نمی‌دانند اما پاسخی که ترامپ در ژاپن اعلام کرده بود مایل است بشنود را به او دادند و به صراحت تأکید کردند: ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است.
شینزو آبه و آیت‌الله خامنه‌ای هنوز در حال گفت‌وگو بودند که تیم‌های مخرب لگد نهایی را به اندک نتایج احتمالی سفر آبه زدند. ماجرا از این قرار بود که هنگام دیدار، 2 نفتکش ژاپنی هنگام عبور از تنگه‌هرمز هدف حمله قرار گرفتند. هیچ‌گاه مشخص نشد که پشت پرده حملات چه‌کسی بود اما حدس درباره اینکه چه طرف‌هایی از سفر آبه به تهران وحشت زده بودند، چندان دشوار نیست.


این خبر را به اشتراک بگذارید