• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97020
+
-

مصرف الکل مسموم، قربانیان تازه‌ای در چند استان دیگر گرفت

الکل؛ نوشدارو یا سم مهلک؟

داخلی
الکل؛ نوشدارو یا سم مهلک؟


«خوزستان 47نفر، فارس 7نفر، همدان 4نفر، اردبیل 3نفر...» اینها نه آمار قربانیان کروناست و نه تعداد جانباختگان سوانح جاده‌ای. اینها آمار رو به رشد افرادی است که در استان‌های مختلف به‌دلیل مصرف الکل مسموم جان سپرده‌اند. به این آمار باید قربانیان روزهای قبل و صدها نفر دیگر که با الکل دچار مسمومیت شده‌اند را نیز اضافه کرد تا ابعاد واقعی‌تری از این فاجعه پیش روی‌مان قرارگیرد. اما این روزها که هموطنان‌مان به‌دنبال راه گریزی از ویروس کرونا هستند، الکل مسموم با مردم چه می‌کند؟ 
به گزارش همشهری، از نخستین روزهای همه‌گیر شدن ویروس کرونا در کشور، بازار شایعات نیز داغ شد. همه درباره چگونگی مقابله با ویروس صحبت می‌کردند و شبکه‌های اجتماعی پر شد از مطالب ضد‌کرونا. افراد ناشناس صدا و تصویرشان را منتشر می‌کردند تا در آشفته بازار مجازی سهمی داشته باشند. اما یکی از شایعه‌ها که برای صدها نفر گران تمام‌شده، نوشیدن الکل برای مقابله با ویروس کرونا بود. انتشار این شایعه از یک سو و توزیع الکل‌های مسموم از سوی دیگر، موجب شد صدها نفر به‌دلیل مسمومیت شدید با الکل راهی مراکز درمانی شوند که در این میان تاکنون ده‌ها نفر جان باخته‌‌اند، افراد زیادی نابینا شده‌اند و تعداد قابل توجهی هنوز روی تخت بیمارستان‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

 47قربانی در خوزستان
خوزستان اما این روزها کانون قربانیان مصرف الکل مسموم است. طوری که تا دیروز براساس آمار منتشر شده 47نفر در این استان بر اثر مصرف الکل مسموم جان خود را از دست داده‌اند. علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این‌باره به ایسنا می‌گوید: « در ۶ روز گذشته ۵۸۳ مورد مراجعه بر اثر مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی تقلبی در خوزستان و عمدتا اهواز به مراکز درمانی انجام شده که از این تعداد، متأسفانه ۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۴۴ نفر از این افراد مرد و ۳نفر زن بوده‌اند و متأسفانه ۳ نفر از فوت‌شدگان زیر ۱۸سال داشته‌اند». 
انتشار این آمار در شرایطی است که روند مسمومیت‌ها همچنان ادامه دارد و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 47مورد دیگر مسمومیت با الکل مسموم ثبت شد. احسان‌پور در این‌باره می‌گوید: «در این دو روز ۴۸ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که همگی در اهواز بوده‌اند و میزان مرگ بر اثر مسمومیت الکل حدود ۸ درصد است».

فارس؛ 7قربانی و 103مسموم
مسمومیت با الکل این روزها اقصی نقاط کشور را فرا گرفته است. یکی دیگر از استان‌های درگیر با این موضوع فارس است؛ جایی که تاکنون دست‌کم 103نفر مسموم و 7نفر جان خود را از دست داده‌اند. اغلب این افراد نیز با انگیزه در امان ماندن از کرونا الکل نوشیده بودند؛ غافل از اینکه الکل ممکن است به قیمت جان‌شان تمام شود. محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس فارس در این‌باره می‌گوید: «تا ساعت ٢٠ پنجشنبه ٢٢ اسفند، ١٠٣ نفر دچار مسمومیت ناشی از مصرف الکل صنعتی در فارس شده‌اند که از این تعداد ٥٦ نفر مربوط به شیراز است». به گفته وی این افراد توسط اورژانس یا خود معرف به مراکز درمانی استان منتقل شده‌اند. او درباره علت وقوع این مسمومیت‌ها می‌گوید: «کمبود مواد ضدعفونی  کننده و شایعه مصرف الکل به‌صورت خوراکی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس دلیل این مسمومیت‌هاست. اما مصرف الکل به‌صورت خوراکی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا مناسب نیست و لازم است مردم مواد ضدعفونی را از مراکز معتبر تهیه کنند».

7جان‌باخته در همدان و اردبیل
همانطور که ویروس کرونا هر روز در بخش‌های بیشتری از کشور شایع می‌شود، مسمومیت با الکل نیز حادثه تلخی است که هر روز در استان‌های دیگری اتفاق می‌افتد. از همدان خبر می‌رسد که تاکنون 4نفر به‌دلیل نوشیدن الکل صنعتی جان باخته‌اند. منوچهر کرمی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «متأسفانه 4نفر با ‌دلیل مصرف الکل فوت شده‌اند و این در حالی است که مصرف الکل هیچ تأثیری در ممانعت از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و این عدم‌آگاهی منجر به از دست رفتن جان هموطنان می‌شود». 
در اردبیل نیز براساس آمار منتشر شده تاکنون 3نفر با مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند. رضایی‌بنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به تسنیم می‌گوید: «3نفر در شهرستان‌های پارس‌آباد و مشگین‌شهر به‌دلیل مصرف الکل صنعتی جان باخته‌اند و یک نفر نیز از ناحیه چشم مشکل جدی پیدا کرده است. 40نفر دیگر نیز دچار مسمومیت شده و تحت مداوا قرار گرفته‌اند». او درباره منشا مسمومیت‌ها می‌گوید: «‌افراد سودجو الکل صنعتی را که زرد و قرمز است است با وایتکس ترکیب و پس از تغییر رنگ و سفید شدن به‌عنوان اتانول می‌فروشند». 

این خبر را به اشتراک بگذارید