• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97021
+
-

بخشش قاتل در آستانه نوروز

بخشش قاتل در آستانه نوروز


رفتار خوب قاتل در زندان، پشیمانی او و راضی‌بودن زندانبان‌ها و مسئولان ندامتگاه از وی ٣دلیلی بود که باعث شد اولیای دم در آستانه نوروز و به‌خاطر رضای خدا از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر کنند و قاتل را ببخشند. به‌گزارش همشهری، شامگاه ٢١خرداد‌ماه٩٣ مأموران پلیس در جریان یک درگیری مرگبار حوالی پارکی در مشیریه تهران قرار گرفتند. با حضور مأموران در محل مشخص شد که مردی جوان در جریان این درگیری جان باخته است. دوست مقتول در تحقیقات گفت: من و دوستم به سمت پارک می‌رفتیم که در نزدیکی آنجا 2نفر را دیدیم که به سمت پسری نوجوان هجوم بردند. حالت عادی نداشتند و نیتشان فقط اذیت‌کردن آن پسر نوجوان بود. من و دوستم وقتی دیدیم آن پسر به‌شدت وحشت کرده، به سمت آنها رفتیم و با 2فرد مهاجم درگیر شدیم و اجازه دادیم پسر نوجوان فرار کند. پس از پایان درگیری مهاجمان هم از محل دور شدند، این اما پایان ماجرا نبود چراکه آنها دقایقی بعد دوباره بازگشتند. این‌بار سوار بر موتور بودند که به سمت ما هجوم آوردند، دعوای دوم شروع شد و ناگهان دوستم را غرق در خون روی زمین دیدم. مهاجمان با چاقو او را زخمی کرده و وقتی دوستم نقش زمین شد، به سرعت سوار بر موتور شدند و گریختند. با این اطلاعات، جست‌وجو برای شناسایی و بازداشت متهمان شروع شد و کارآگاهان با بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته‌ای که در محل درگیری نصب شده بود، موفق شدند چهره متهمان را به‌دست آورند. طولی نکشید که با انجام اقدامات اطلاعاتی هر 2متهم شناسایی و دستگیر شدند.

جنایت در عالم مستی
متهمان برای بازجویی به اداره دهم پلیس آگاهی تهران منتقل شدند. یکی از آنها که ٢٧ساله بود، به قتل اقرار کرد و گفت: روز حادثه مشروب و ٤قرص مصرف کرده بودم. اصلا در حالت عادی نبودم که دوستم پیشنهاد داد به پارک برویم. در بین راه چشمم به پسری نوجوان افتاد. سد راه او شدم و قصد داشتم او را آزار دهم. حال خوبی نداشتم و رفتارهایم تحت اراده خودم نبودم. همان لحظه مقتول و دوستش رسیدند و با ما درگیر شدند. آنها پیروز شدند اما من که در عالم مستی بودم، تصمیم گرفتم مقتول و دوستش را بترسانم اما ناخواسته جنایت آفریدم. پشیمانم و نیتم فقط این بود که در عالم مستی مقتول و دوستش را بترسانم. متهم دیگر نیز در بازجویی‌ها اعتراف کرد که در درگیری حضور داشته و اصلا متوجه نشده که دوستش با چاقو چند ضربه به مقتول زده است. به این ترتیب پرونده آنها برای محاکمه و صدور حکم به دادگاه کیفری فرستاده شد.

قصاص
متهمان در شعبه١١٣ دادگاه کیفری محاکمه شدند و اولیای دم درخواستشان اشد مجازات و قصاص برای آنها بود. پس از پایان جلسه، قضات به شور نشستند و متهم ردیف اول را به قصاص و ٨٠ضربه شلاق به‌خاطر شرب خمر محکوم کردند. متهم ردیف دوم نیز به ٥سال زندان محکوم شد. آنها اما به حکم اعتراض کردند و پرونده برای بررسی بیشتر به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد. قضات شعبه١٣ دیوان احکام صادر‌شده را تأیید کردند و پرونده برای انجام مقدمات اجرای حکم قصاص به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

بازگشت از پای چوبه دار
سال٩٧ یعنی ٤سال پس از جنایت، متهم به قتل برای نخستین‌بار در محوطه زندان رجایی‌شهر پای چوبه دار رفت اما اولیای دم در زندان حاضر نشدند و او از پای چوبه دار به زندان برگشت. محکوم به قصاص، 2مرتبه دیگر پای چوبه دار رفت اما هربار موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد. در این شرایط بود که تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای جلب رضایت از اولیای دم شروع شد.

و سرانجام بخشش
از وقتی که قاتل برای نخستین‌بار از پای چوبه دار به زندان بازگشته بود، اخلاق و رفتارهایش تغییر کرده بود. با زندانیان به‌خوبی رفتار می‌کرد؛ تمام وقتش را صرف کمک به آنها می‌کرد و به دعا و نیایش می‌پرداخت. تمام زندانبان‌ها نیز از او راضی بودند و همه این اتفاقات به گوش اولیام‌دم نیز رسیده بود. از سوی دیگر، تلاش‌های تیم صلح و سازش همچنان برای جلب رضایت از اولیای دم ادامه داشت تا اینکه تلاش‌ها نتیجه داد و اولیای دم، قاتل را بخشیدند. آنها چند روز قبل به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران رفتند و اعلام کردند که به خاطر رضای خدا و اینکه چون در آستانه نوروز٩٩ هستند، قاتل را می‌بخشند تا متهم به قتل سال تحویل را در کنار خانواده‌اش باشد.
حالا با توجه به بخشش اولیای دم، متهم به قتل به‌زودی آزاد می‌شود تا سال نو را در کنار خانواده‌اش باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید