نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی تهران همچنان پشت سد وزارت صنعت قرار داد.
به گزارش همشهری، مهدی همتیمقدم، مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری معاونت حملونقل شهرداری تهران، با بیان اینکه حدود ۷۰درصد اتوبوسهای پایتخت با داشتن سنی بیش از 10سال فرسوده هستند و هر لحظه احتمال وقوع حادثهای همچون دانشگاه آزاد میرود، گفت: در ۲سال گذشته برای نوسازی اتوبوسهای شهر تهران تلاش زیادی صورت گرفته است، اما بنا به دلایل مختلفی، اتفاق خوبی در این حوزه رخ نداده است و شاید یکی از دلایل عدمموفقیت در نوسازی اتوبوسها، تصمیمات وزارت صنعت بوده است. وی با بیان اینکه سال گذشته طرحی موسوم به طرح ریاستجمهوری جهت نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسهای شهری و بینشهری آغاز شد اما به نتیجه نرسید، افزود: متأسفانه باید اعلام کنم که عدمموفقیت در نوسازی اتوبوسهای پایتخت تنها ۳۰درصد بهدلیل تحریمهاست و ۷۰درصد آن مربوط به مشکلات داخلی است. مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده دولت باید برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۴۲دلار پرداخت کند و شهرداری تهران نیز با توجه به تزریق بهای اوراق مشارکت سال ۹۸ توانایی خرید ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰دستگاه اتوبوس را دارد، اما با اینکه از نظر نقدینگی تامین هستیم ولی تاکنون موفق نشدهایم حتی یک دستگاه اتوبوس نیز خریداری کنیم. وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات اتوبوس را نمیدهد و تأکید میکند که حتما میبایست از توان خودروسازان داخلی استفاده شود، ادامه داد: بهرغم این موضوع، شواهد حکایت از آن دارد که خودروسازان داخلی توان تولید اتوبوس را ندارند. همتیمقدم با بیان اینکه چندی پیش شهرداری منطقه ۲ مناقصهای را برای خرید ۱۳دستگاه اتوبوس آن هم 2مرتبه برگزار کرد ولی هیچ تولیدکنندهای در این مناقصه شرکت نکرد، گفت: چندی پیش معاونت حملونقل نیز مناقصه خرید ۲۰۰دستگاه اتوبوس را برگزار کرد و بهرغم آنکه ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته و به تمامی تولیدکنندگان نیز نامهنگاری کرده بود، اما هیچکدام حاضر به شرکت در این مناقصه نشدند و این نشان میدهد حتی با وجود نقدینگی، ظرفیت تولید در کشور وجود ندارد. وی اظهار کرد: شهرداری تهران منابع لازم برای خرید ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰دستگاه را دارد، اما توانایی تولیدکنندگان به این میزان نیست و از سوی دیگر وزارت صنعت نیز اجازه نمیدهد اتوبوسی وارد کشور کنیم و باید اعلام کنم با توجه به سن فرسودگی اتوبوسهای پایتخت و همچنین عدمموافقت وزارت صنعت، اگر حادثهای رخ دهد مسئولیت آن با وزارت صنعت است. مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه پس از افزایش نرخ بنزین از مردم درخواست شد که از حملونقل عمومی استفاده کنند، گفت: مردم از اتوبوس و مترو استقبال کردند اما شهرداری نیز باید نواقص خود را در این زمینه رفع کند، ولی میبینیم که همراهی لازم در این خصوص انجام نمیگیرد. همتیمقدم با تأکید بر اینکه در این خصوص با معاون اول رئیسجمهور و وزارت صنعت نامهنگاری شده است، گفت: ما معتقدیم خودروسازان میتوانند نسبت به واردات اتوبوس اقدام کنند و سود این واردات نیز به جیب کارگران آنها برود، چراکه مسئله مهم برای ما ورود اتوبوسهای نو به تهران است.
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب :
97002
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/kRr8x
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved