• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96946
+
-

حمله آژانس به آخرین ستون برجام


مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویکردی جانبدارانه را در قبال ایران اتخاذ کرده است، این از مواضع رافائل گروسی به وضوح عیان است. دیروز سفیر ایران در آژانس در نشست شورای حکام در واکنش به فضاسازی‌های اخیر درباره برنامه هسته‌ای کشورمان تأکید کرد که سلاح کشتار جمعی ازجمله هسته‌ای جایگاهی در دکترین دفاعی و امنیتی ایران ندارد و بر آموزه‌های دینی ایرانیان نیز منطبق نیست. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری که به دلیل شیوع کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، درباره اظهارات اخیر مدیرکل آژانس پیرامون مخالفت ایران با بازرسی از 2سایت تأکید کرد: این یک بحث فنی و حقوقی است. ادعایی که کردند سایت نبوده؛ سایت تعریف خاص خود را دارد.
به‌گزارش همشهری، وی با بیان اینکه ایران فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، تصریح کرد: بنا نیست هر ادعا و سؤال بی‌مبنا و پایه توسط آژانس مطرح شود و ایران به آن پاسخ دهد.
موسوی با تأکید بر اینکه چارچوب همکاری‌های ایران با آژانس مشخص است، اظهار کرد: آژانس باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد و هر ادعای پوچی که هر رژیم و فردی مطرح می‌کند نباید مبنای سؤال آژانس باشد. ما مبنای این اقدام آژانس را درست نمی‌دانیم. این امر حقوقی نیست و ادعاهایی که مطرح می‌شود باید پایه و اساسی داشته باشد، بنابراین آژانس نباید براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها ادعاهایی را مطرح کند.
وزیر خارجه انگلیس اخیرا در همراهی با ادعاهای ضد‌ایرانی گفته بود انگلیس نمی‌تواند شاهد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد، موسوی دیروز به این اظهارنظر مقام انگلیسی هم واکنش نشان داد و گفت: وزیر خارجه انگلیس در جایگاهی نیست که برای ایران خط‌مشی تعیین کند.
رافائل گروسی در هفته اخیر 2بار ایران را به پنهانکاری درباره 2سایت ادعایی متهم کرد، ایران ضمن تأیید دسترسی ندادن به بازرسان آژانس تأکید کرده است که درخواست‌های آژانس رویه غلط در ماموریت‌ها و وظایف آژانس است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرده بود که اگر بنا باشد هر کشوری به هر سؤالی بخواهد پاسخ دهد میلیون‌ها سؤال می‌تواند درباره هر موضوعی مطرح شود که این مغایر با اساسنامه آژانس که یک نهاد نظارتی و نه تحقیقاتی است، به‌شمار می‌رود.
گفته می‌شود این دو مکان که آژانس برای بازرسی از آنها اصرار دارد همان 2مکانی هستند که بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح کرده بود. نتانیاهو پیش‌تر مدعی فعالیت هسته‌ای در تورقوزآباد و یک نقطه در نزدیکی شهر آباده در استان فارس شده بود.
ایران پیش‌تر اجازه داده بود بازرسان آژانس از انباری واقع در تورقوزآباد بازرسی به عمل آورند. احتمال آلوده‌کردن عمدی مناطقی از ایران توسط رژیم صهیونیستی و سپس ادعای فعالیت هسته‌ای در این مناطق قابل تامل است.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته قبل در واکنش به ادعای گروسی گفته بود ایران قصد ندارد با مشروعیت بخشیدن به داده‌های ادعایی پایه‌گذار یک بدعت بد باشد و معتقد است این موضوع اعتبار آژانس را تخریب می‌کند.
سفیر ایران تأکید کرده بود طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی ازجمله رژیم صهیونیستی نه‌تنها در مغایرت با اساسنامه آژانس و نظام راستی‌آزمایی قرار دارد بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت به این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.
در گزارش اخیر گروسی تأکید شده بود که میزان ذخایر اورانیوم ایران از هزارکیلوگرم فراتر رفته است. ایران از اردیبهشت امسال اعلام کرده بود تعهدی به محدودیت ایجادشده در برجام برای نگهداری 300کیلوگرم اورانیوم ندارد.
دیروز میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس اعلام کرد که شورای حکام در حال بررسی گزارش مدیرکل درباره ایران است. از برجام پس از خروج آمریکا از آن و 5گام کاهشی ایران صرفا بخش نظارت و بازرسی‌های آژانس باقی مانده که بعید نیست زیاده‌خواهی‌های آژانس، ایران را به تجدید نظر در این بخش نیز مجبور کند.


رایزنی ظریف با بورل درباره آژانس
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تماس تلفنی چند روز پیش وزیر امور خارجه با جوزپ بورل،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در این تماس گزارش اخیر آژانس و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شد و ما از هر فرصتی که به‌دست بیاید برای تبیین نظرات خود استفاده می‌کنیم. به‌گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی تأکید کرد: این نکته را با جدیت با مقامات اروپایی و کشورهای مختلف در میان خواهیم گذاشت و مبنای موضع خود را برای مقامات اروپایی و اعضای آژانس تشریح کرده و خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید