• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96944
+
-

ابهام در آمار کرونا

دادستان کل کشور: اطلاع‌رسانی درخصوص آمار کرونا، صرفا باید از طریق ستاد ملی مدیریت کرونا انجام شود


قریب به 20روز از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور می‌گذرد و هرچه پیش می‌رویم دامنه این بیماری در کشور پیش‌رونده‌تر می‌شود. عدم‌ اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی برای بازتاب و پوشش اخبار کرونا و تفاوت محسوس گزارش‌های آن با عمق بحران در شهرها و مراکز آلوده سبب اتکای مردم برای جمع‌آوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی شده است.
اقبال مردم در هماهنگی و مقابله با کروناویروس در شبکه‌های اجتماعی چنان است که تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدئوهای مرتبط با کرونا در کمترین زمان ممکن از شمال تا جنوب و شرق و غرب کشور مثل یک بهمن به حجم شایعات لحظه به لحظه می‌افزاید. سرعت انتشار شایعات سبب شده است مراجع غیرمستند و رسمی نیز محل اقبال و اعتنای عمومی قرار بگیرند.
در کنار این موضوع اما انتشار آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در سراسر کشور از منابع رسمی همخوانی درستی با آمارو ادعاهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود، ندارد. 
همین موضوع هم سبب شده است مردم در میان انبوه اطلاعات که عمدتا نقیض هم هستند سرگردان شوند. در پس این سرگردانی اکثریت جامعه واکنشی متفاوت با روند جهانی در قبال کرونا داشته‌اند و بی‌توجه به هشدارهای بهداشتی، اصول اولیه مقابله با کرونا که رعایت بهداشت فردی درسطح جامعه است را هم رعایت نمی‌کنند.

 آمار صحیح به مردم گفته شود
در واکنش به چنین روندی اغلب نمایندگان مجلس، مسئولان محلی و کادر پزشکی در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای‌شان خواستار توجه جدی مردم به اصل قرنطینه فردی و رعایت بهداشت فردی برای فرار از ابتلای به کرونا می‌شوند و روند افزایش ابتلا به کرونا و شمار فوتی‌ها در این‌باره را قابل توجه می‌دانند؛ موضعی که سبب می‌شود آمار رسمی اعلام‌شده از سوی ستاد مقابله با کرونا زیر سؤال رود.
مثلا 3روز پیش در مورد استان گیلان نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت شمار فوتی‌های کرونا را 200تن اعلام کرد، این درحالی بود که همان روز شمار کشته‌شدگان سراسر کشور 194تن اعلام شده بود.
در همین راستا، ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «باید ‌‌موضوع مبارزه با کرونا‬ به ‌همان اندازه که ‌بزرگ ‌و‌‌ خطرناک است، دیده ‌شود.‬ ‫اعلام‌نکردن آمار واقعی فوتی‌ها، باعث می‌شود مردم بحران را جدی نگیرند. آمار و‌ ارقام صحیح به مردم گفته شود.»


انتشار آمار غیررسمی جرم است 
به‌رغم اصرار طیفی که بر ارائه آمار واقعی تأکید می‌کنند، اما دیروز دادستان کل کشور دست به قلم شد و در رابطه با اعلام آمار و ارقام درخصوص بیماری کرونا از سوی افراد غیرمسئول اطلاعیه‌ای صادر کرد.
دراین اطلاعیه آمده است: با توجه به برخی اظهارات و نقل قول‌های غیرمسئولانه و بعضا مغایر واقعیت روزهای اخیر توسط تعدادی از مدیران و مسئولان و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش‌های دولتی و عمومی، در محافل و نشست‌های مختلف رسمی و اداری و نیز انتشار اینگونه مطالب در رسانه‌های عمومی و سایر رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نسبت به آمار مرتبط با بیماری کووید-۱۹ (کرونا) که موجب تشویش اذهان عمومی، برهم زدن امنیت روانی جامعه، تزلزل‌آفرینی در اعتماد و انسجام اجتماعی و اخلال در فرایند ارائه خدمت در نظام سلامت و سایر عرصه‌های مدیریتی کشور شود، علاوه بر اینکه به‌موجب مواد ۲۸۶، ۶۹۸ و ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) عملی مجرمانه و مستوجب تعقیب قضایی و مجازات است، تبعات نگران‌کننده‌ای را به‌دنبال دارد.
در ادامه این بیانیه تأکید شده است: نظر به اینکه به موجب مصوبات لازم‌الاجرای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اطلاع‌رسانی در این خصوص، صرفا باید از طریق آن ستاد انجام شود، هر اظهارنظری خارج از روال مقرر، اقدامی خلاف مصالح و امنیت ملی کشور تلقی می‌شود و با مرتکب براساس قوانین مربوط برخورد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید