• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96945
+
-

دفاعیه سردار جلالی از عملکرد پدافند غیرعامل در تشخیص و پیشگیری کرونا

حذف پدافند غیرعامل از ستاد کرونا

سردار جلالی: از ابتدای بهمن قرارگاه پدافند زیستی کشور به حالت آماده‌باش 100درصدی درآمده است

پدافند
حذف پدافند غیرعامل از ستاد کرونا


سردار غلامرضا جلالی، فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل که سازمان متبوعش این روزها زیر تیغ انتقادات قرار گرفته‌ با حضور در یک برنامه تلویزیونی به دفاع از عملکرد سازمانش پرداخت و گفت که از ابتدای بهمن و همزمان با اپیدمی کرونا در چین قرارگاه پدافند زیستی کشور به حالت آماده‌باش 100درصدی درآمده است. به گزارش ایسنا، سردار جلالی گفته است: تقریبا همه دستگاه‌های ذیربط که حدود 26دستگاه مرتبط با موضوع هستند را دعوت و تمام شرایط را برایشان تجزیه و تحلیل کرده و اقدامات مرحله پیش‌بینی و پیشگیری را برای همه دستگاه‌ها اعمال کردیم. برای مثال توصیه‌های لازم برای ارتقای آمادگی به دستگاه‌های ذیربط داده و وظایف هر دستگاه مشخص شد.
جلالی با بیان اینکه تا تاریخ یکم اسفند 4نشست برگزار و همه دستگاه‌های مسئول را دعوت ‌کردیم و وظایف تک‌تک دستگاه‌ها به آنها اعلام شد، تصریح کرد: برای مثال یک تیم پزشکی یک نوبت وضعیت عملکرد فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) را از نظر نوع کنترل ورود مسافران به کشور مورد بررسی قرار داد و اشکالات و ضعف‌هایی را که مشاهده شد به عوامل فرودگاه گوشزد کردیم. همچنین با توجه به وضعیت موجود، از وزارت دفاع درخواست کردیم تا برای کنترل دمای بدن گروهی مسافران، تجهیزات ترمواسکنر را در اختیار فرودگاه امام‌خمینی (ره) قرار دهد.
وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل کشور در تاریخ 15بهمن ماه، مطابق با گزارش‌های واصله از تمامی مراجع و آزمایشگاه تشخیصی کشور و ناظر به اینکه هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا در کشور ثبت نشده است وضعیت امنیت زیستی کشور را سفید اعلام کرد. این وضعیت سفید مطابق مفاد سند پدافند زیستی کشور و آیین‌نامه مرزبانی زیستی به‌معنای وضعیت «پیش‌بینی، پیشگیری و پیش‌کنشگری» است، نه انفعال. وضعیت سفید به معنی آن نیست که بیماری در کشور نبوده بلکه یعنی سیستم تشخیصی ما این بیماری را کشف نکرده بود.
وی در پاسخ به این سؤال که پس از اعلام رسمی مشاهده ویروس کرونا سازمان پدافند غیرعامل کشور چه اقداماتی انجام داده است، توضیح داد: براساس بند 5سیاست‌های کلی نظام در امور پدافند غیرعامل، سازمان پدافند غیرعامل کشور مکلف به تهیه طرح‌های جامع پدافند زیستی شده است. بر همین اساس، ما در کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور، طرح تشکیل قرارگاه پدافند زیستی کشور را ارائه کردیم که به تصویب رسید. با این کار برنامه و سند پدافند زیستی تنظیم شد. همچنین ساختارسازی شد تا مشخص شود که هر دستگاه چه وظیفه‌ای دارد که در مراجع رسمی به تصویب رسید و ابلاغ شد.
جلالی گفته است: هیأت دولت ستاد ملی مقابله با کرونا را به ریاست وزیر بهداشت تشکیل داد و اسمی از سازمان پدافند غیرعامل در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست، بلکه بنده به‌عنوان نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در جلسات حضور دارم، نه به‌عنوان سازمان پدافند غیرعامل کشور و این سازمان به لحاظ حقوقی در مصوبه هیأت دولت حذف شده است.
فرمانده سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان پدافند غیرعامل کشور از ستاد ملی مبارزه با کرونا حذف شده است، گفت: این را از دوستانی که این تصمیم را گرفته‌اند بپرسید. ما مسیر را از وزارت کشور دنبال می‌کردیم یعنی از اول بهمن تا آخر بهمن‌ماه غیراز سایر اقدامات، 4دستورالعمل را در اختیار استان‌ها قرار دادیم و اقدامات آنها را درصورت مواجهه با ویروس مشخص کردیم. ساختارها از قبل آماده شده بود و استانداران با حکم رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح به‌عنوان رئیس قرارگاه پدافند زیستی استان مشخص شده بودند و فرمانده سپاه هر استان نیز به‌عنوان جانشین مشخص شد. به این معنا که توان نیروهای نظامی نیز در اختیار دولت قرار گرفت. اما در ساختار جدیدی که از سوی دولت مصوب شد به ساختار قبلی توجه نشد. این موارد را تذکر دادیم ولی نگاه این بود که با همین ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌توان کار را مدیریت کرد و به سرانجام رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید