• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96905
+
-

رژه پیروزی در چین، قرنطینه کامل در ایتالیا

همزمان با بازگشت زندگی در چین به حالت عادی، ‌ایتالیا از ترس کرونا، کاملا قرنطینه شد

رویداد
رژه پیروزی در چین، قرنطینه کامل در ایتالیا


جواد نصرتی ـ خبرنگار

 همزمان با سفر تبلیغاتی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به شهر ووهان، مرکز شیوع جهانی ویروس کرونا، نخست‌وزیر ایتالیا دستور داد تا قرنطینه در این کشور کامل شود و حالا بیش از 60میلیون ایتالیایی، به امید مهار ویروس، در خانه‌هایشان حبس شده‌اند.
به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور چین دیروز و همزمان با برچیده شدن 14بیمارستان موقتی که برای درمان مبتلایان با سرعتی برق‌آسا ساخته شده بود وارد ووهان شد. سفر شی به ووهان که با هدف ارسال پیام موفقیت حاکمیت چین برای مهار ویروس کرونا انجام شده است، باعث رونق بورس این کشور شد و شاخص اصلی سهام دیروز 2.1درصد رشد کرد.
چینی‌ها در حالی در ووهان رژه پیروزی برگزار کرده‌اند که در آن سوی دنیا، ایتالیا با قرنطینه کامل کشور، بزرگ‌ترین تلاش جمعی برای مهار ویروس را رقم زده است. ایتالیایی‌ها جا پای چینی‌ها گذاشته‌اند که در اوج همه‌گیری ویروس، شهر ووهان را با بیش از 11میلیون نفر قرنطینه کرده بود. به گزارش بی‌بی‌سی، جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، از شهروندان خواسته است در خانه‌هایشان بمانند و برای ترددهای ضروری، مجوز بگیرند. دولت ایتالیا پیش از این نزدیک به 16میلیون نفر را در استان‌های مرکزی و شمالی قرنطینه کرده بود اما حالا با دستور جدید دولت، بیش از 60میلیون ایتالیایی در سراسر این کشور در قرنطینه هستند. بر اساس دستور دولت، علاوه بر محدودیت در سفر، گردهمایی‌های عمومی هم ممنوع است. دولت اعلام کرده که ابتلا به ویروس کرونا، در سراسر کشور تأیید شده است. کونته درباره شرایط در کشورش گفته است: «ما شاهد رشد چشمگیری در انتشار عفونت و مرگ هستیم. تمامی ایتالیا به منطقه محافظت‌شده تبدیل خواهد شد».
دولت ایتالیا برای تسهیل مصیبت‌های اقتصادی بحران کرونا، گفته است که بازپرداخت وام‌ها را فعلا معلق می‌کند.
مقامات بهداشتی در ایتالیا گفته‌اند که موارد ابتلا از روز یکشنبه به بعد، 24درصد رشد داشته است. رشد آمار مبتلایان جدید در ایتالیا، ‌کاملا بر عکس روند ابتلا در چین است؛ روند کاهشی در چین روزهای متوالی ادامه داشته و دیروز مقامات این کشور اعلام کردند که آمار مبتلایان جدید در روز دوشنبه تنها 29نفر بوده است. در این شرایط، مقامات بهداشتی چین اعلام کرده‌اند که مردم در بخش‌هایی از استان هوبی که وضعیت آنها کم‌خطر تشخیص داده شوند اجازه خواهند یافت تا خانه‌هایشان را ترک کنند. مقامات حالا تمرکز خود را بر مسافران ورودی به چین گذاشته‌اند و در تلاش هستند تا جلوی انتشار ویروس با منشأ خارجی را بگیرند. در ایتالیا، علاوه بر بحران کرونا، دولت با بحران آشوب‌های سراسری در زندان‌های این کشور مواجه است. درگیری‌ در زندان‌های سراسر این کشور 7کشته داشته و در فوگیا، چندین زندانی بعد از مهار آشوب‌ها مفقود شده‌اند. شورش زندان‌ها به ناپل و رم هم کشیده شده است.
کرونا، در دیگر کشورهای دنیا هم همچنان با سرعت زیادی در حال انتشار است؛ دیروز اتحادیه اروپا تأیید کرد که تمامی کشورهای عضو موارد ابتلا را تأیید کرده‌اند. جمهوری چک هم در ادامه تعطیلی‌ مدارس و دانشگاه‌ها در اروپا، دستور تعطیلی مراکز آموزشگاهی را صادر کرد. در آمریکا، یک کنفرانس که با حضور برخی اعضای جمهوریخواه و دمکرات برگزار شده جنجالی شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، مثبت اعلام شدن آزمایش کرونای یکی از افرادی که در این کنفرانس بوده، باعث شده تا 5چهره برجسته جمهوریخواه از جمله سناتور تد کروز خود را قرنطینه کنند. حضور مارک میدوز، رئیس دفتر جدید دونالد ترامپ در کاخ سفید در این کنفرانس، نگرانی از انتشار ویروس به مقر ریاست‌جمهوری را افزایش داده است. او با فردی که تستش مثبت اعلام شده ملاقات کرده و به همین‌خاطر خود را قرنطینه کرده است. در آمریکا بیش از 700نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و 26نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش رویترز، دیروز مراکش هم نخستین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید