• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9674
+
-

از پناهندگی در آلمان تا درخشش در لیگ ‌UFC

از پناهندگی در آلمان تا درخشش در لیگ ‌UFC

محسن محمودصفری| ورزشکاران حرفه‌ای معمولا پس از دوران عمر قهرمانیشان استراحت می‌کنند یا به کار مربیگری مشغول می‌شوند ولی به تازگی ورزشکاران حرفه‌ای به محض تمام شدن ورزش‌شان به رشته‌MMA  روی می‌آورند. این ورزش پر طرفدار توانسته تماشاگران بسیاری را به خود جذب کند و تقریبا اکثر کشورها، لیگ این رشته را دارند ولی این رشته در ایران با تصمیم وزارت ورزش غیر قانونی است.

   MMA‌کاران سرشناس
در حال‌حاضر رضا مددی و امیر علی‌اکبری از ایران درMMA  شهرتی جهانی دارند. رضا مددی که سال‌ها پیش به کشور سوئد مهاجرت کرده وسال‌ها در لیگ‌UFC معتبرترین لیگ MMA فعالیت کرده است. امیر علی‌اکبری، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی نیز وقتی متوجه شد دیگر نمی‌تواند در کشتی فعالیت کند به‌MMA  روی آورد و توانست در لیگ رایزین ژاپن به بردهای ارزشمندی دست پیدا کند. او به‌تازگی با لیگ‌ACB روسیه قرارداد بسته و قرار است چهارم فروردین ماه نخستین مسابقه‌اش را در شهر باکو در کشور جمهوری آذربایجان برگزار کند. ولی سرآمد ورزشکاران این رشته، مک گرگور ایرلندی است که همیشه مسابقات او میلیون‌ها تماشاگر دارد او نیز همانند تمام ورزشکاران حرفه‎‌ای این رشته درلیگ‌UFC فعالیت می‌کند. نکته جالب درباره‌ مک گرگور این‌که او پیش از‌MMA، سابقه ورزش حرفه‌ای نداشته و کارگر ساختمانی بوده است! علاوه بر نام مک گرگور زمانی که به اسامی حاضر در لیگ UFC نگاه می‌کنید، 2‌نام بیشتر از سایرین خودنمایی می‌کنند، دنیل کورمیر و خوئر رومررو که هر 2‌کشتی‌گیران سابق و نام‌آشنا برای ایرانی‌ها هستند.

 دنیل کورمیر حریف سابق علیرضا حیدری که 3‌‌مرتبه مغلوب حیدری شده است این روزها شرایط خوبی را در‌UFC  تجربه می‌کند و به‌تازگی توانسته کمربند قهرمانی را کسب کند. خوئر رومرو، کوبایی دارنده 5‌مدال جهان و یک مدال نقره المپیک، از دیگر کشتی‌گیرانی است که در حال‌حاضر دارد درMMA  خوش می‌درخشد این کشتی‌گیر کوبایی سابق در سال‌2007 به کشور آلمان پناهنده شد و پس از مدتی تمرین در رشته بوکس به سراغ‌MMA  رفت و در حال‌حاضر از 15‌مسابقه‌ای که در‌UFC  برگزار کرده است، توانسته در 13‌مسابقه پیروز شود که یازده مسابقه آن با نتیجه ناک‌اوت بوده است.

   MMA در ایران زیرزمینی است
ورزشMMA ترکیبی از چند رشته است که در حال‌حاضر توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. MMA ترکیبی از جوجیتسو،بوکس، کشتی، مویتای و.... این ورزش در ایران در حال‌حاضر رسمیت ندارد و وزارت ورزش و جوانان فعالیت در این رشته را غیر قانونی اعلام کرده اما متاسفانه این ورزش به شکل زیرزمینی در جریان است. افراد سودجو با برگزاری مسابقات مختلف و اخذ مبالغ هنگفت منبع درآمدی برای خود درست کرده‌اند. سودجویان حتی مسابقاتشان را به‌صورت دوره‌ای و تک مسابقه برگزار می‌کنند و گاهی نفراتی را به خارج از کشور اعزام می‌کنند. نکته حائز اهمیت این‌که آنها در شبکه‌های مجازی به‌ویژه تلگرام، تبلیغات گسترده‌ای دارند و ورزشکارن را تشویق به مبارزه در کمپانی خود می‌کنند. برگزاری مسابقات دوره‌ای از جمله فعالیت‌های این قبیل کمپانی‌هاست که هزینه شرکت در آن گاهی به یک‌میلیون تومان هم می‌رسد. یکی از این کمپانی‌ها مسابقاتی را هم مختص افراد زیر 18‌سال برگزار می‌کند که ناخوداگاه مسابقات‌MMA ارمنستان را  به‌یاد مخاطبان می‌آورد؛ جایی که دختر‌نوجوان ایرانی در مقابل حریفش به‌شدت کتک می‌خورد تا برگزار کنندگان مسابقات
پولی به جیب بزنند! این ورزش به سرعت در حال پیشرفت است و غیر قانونی کردن آن توسط مسئولین ورزش کشور سبب شده تا زیرزمینی شود و افراد سودجو میدان‌دار شوند. به‌نظر می‌رسد شاید بهتر باشد این ورزش سازمان‌دهی شود تا ایران هم رسما در مسابقات متعدد، نماینده داشته باشد نه اینکه در کشور شاهد برگزاری مسابقه‌های MMA به‌صورت زیرزمینی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید