• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96724
+
-

سریال پلیسی 0 جنایی «پل» تماشاگرانش را میخکوب می‌کند

پلیس‌های دوست‌داشتنی

پلیس‌های دوست‌داشتنی

محمدناصر احدی_روزنامه نگار

اگر به دیدن سریال‌های پلیسی ـ جنایی علاقه‌مندید، به هیچ وجه از تماشای سریال «پل» غفلت نکنید. این سریال که در ژانر جنایی نوردیک نوآر ساخته شده، محصول مشترک سوئد و دانمارک است و در بیش از 100کشور نمایش داده شده است. در هر فصل از این سریال، معمای چند قتل که با انگیزه‌های متفاوت و نقشه‌های پیچیده‌ای انجام شده‌اند، یک کارآگاه پلیس زن سوئدی به نام ساگا نورین و یک کارآگاه پلیس مرد دانمارکی را حسابی به‌خود مشغول می‌کند. شخصیت اصلی این مجموعه تلویزیونی ساگا نورین است که از همان قسمت اول مشخص است اصلا شبیه آدم‌های دور و برش نیست و خصلت‌هایی دارد که از نظر خودش بسیار طبیعی است اما افرادی را که با خلقیات او آشنا نیستند بسیار می‌آزارد. ساگا، پلیس بسیار باهوشی است و به طرز دیوانه‌کننده‌ای مقید به رعایت قانون است، اما در روابط عاطفی و مناسبات اجتماعی کوچک‌ترین مهارتی ندارد. رفتار سرد و بی‌انعطاف ساگا در تقابل با همکار مردش، مارتین رود از پلیس دانمارک که درست نقطه مقابل ساگا است و زندگی شخصی آشفته‌ای هم دارد، قرار می‌گیرد. مارتین هوش و استعداد ساگا را ندارد، اما در روابط عاطفی و نشان‌دادن همدلی‌اش با دیگران بسیار خوب عمل می‌کند و وقتی این دو پلیس با ملیت‌های مختلف و جهان‌بینی‌های متفاوت مجبور می‌شوند برای حل پرونده یک قتل با هم همکاری کنند، موقعیت‌های اخلاقی جالبی ایجاد می‌شود.
فصل اول این سریال با پیداشدن جنازه‌ای روی پل اورِسوند که کپنهاگ دانمارک را به مالموی سوئد متصل می‌کند، آغاز می‌شود. نیمی از جنازه در خاک سوئد و نیمی دیگر در خاک دانمارک قرار دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا ساگا نورین از پلیس سوئد و مارتین رود از پلیس دانمارک مسئول رسیدگی به این پرونده عجیب شوند. مارتین و ساگا از همان برخورد اول در صحنه جرم با یکدیگر به مشکل می‌خورند اما هرچه داستان جلوتر می‌رود این دو شناخت بهتری از روحیات هم پیدا می‌کنند. در فصل دوم هم باز مارتین و ساگا درگیر پرونده غامضی می‌شوند که با برخورد یک کشتی کوچک به پایه‌های پل اورسوند و پیداشدن چند جنازه در آن آغاز می‌شود. در پایان این فصل راه ساگا و مارتین از هم جدا می‌شود و در فصل‌های سوم و چهارم، کارآگاه هنریک سابرو از پلیس دانمارک با ساگا همکاری می‌کند. مارتین آن‌قدر شخصیت دوست‌داشتنی و جذابی است که به‌سختی می‌توان کسی دیگری را به جای او در کنار ساگا پذیرفت، اما اگر کمی صبر کنید هنریک سابرو به شما نشان می‌دهد که در جذابیت دست کمی از مارتین ندارد و ترکیب او و ساگا هم حسابی تماشایی است.
سوفیا هلین در نقش ساگا نورین، کیم بودنیا در نقش مارتین‌رود و ثور لینهارت در نقش هنریک سابرو بازیگران اصلی این مجموعه هستند که بازی‌های درجه یکی ارائه داده‌اند. البته در کنار آنها باید به دَگ مالبرگ در نقش رئیس پلیس مالمو و سرا بوبِرگ در نقش رئیس پلیس کپنهاگ هم اشاره کرد که هر دو شمایل متفاوتی از رئیس پلیس ترسیم کرده‌اند و روابطشان با افرادشان بسیار اثرگذار و باورپذیر از کار درآمده است.
پل به قدری موفق بود که تاکنون چندین بازسازی از آن انجام شده است که مشهورترینشان سریالی با همین نام محصول آمریکا و مکزیک و با شرکت دایان کروگر است. سریال «تونل» محصول بریتانیا و فرانسه و نمونه‌های دیگری محصول استونی و روسیه، سنگاپور و مالزی، آلمان و اتریش با الهام از این سریال ساخته شده‌اند. هانس روزنفلت خالق این مجموعه است و هر قسمت این مجموعه تقریبا یک ساعت است که می‌تواند انتخاب خوبی برای گذراندن وقت در ایام قرنطینه خانگی باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید